Měl jsem já doménu, teď mi srdce stůně…

Občas se to stane. Doména, o které její provozovatel předpokládal, že je jeho, najednou jeho není. Spolu s ní přestaly fungovat pracovní e-maily, firemní prezentace nebo e-shop. A pak volá k nám, protože domény jsou přece vždycky na nic.cz:

„Jak to, že s tím nemůžete nic udělat? Vždyť jsou to moje stránky! To to máte špatně zajištěné! Proč to nemůžete vrátit zpátky? Je přece ve vašem zájmu, abyste si udrželi zákazníka!“

Děláme všechno pro to, aby se takové věci nestávaly, pravidla nastavujeme tak, aby byl držitel domény všemožně chráněn a snažíme se kontrolovat jejich dodržování, ovšem ne vždy se naše doporučení setkají s kladným přijetím. Ať už se Vám to líbí nebo ne, obvykle totiž dojde ke ztrátě domény proto, že samotný držitel či provozovatel domény vytvořil v zabezpečovacím systému škvírku nebo ke své doméně dalším zájemcům přímo umetl cestičku. A jak k tomu v praxi dochází?

  1. Máte dojem, že jste naším stálým zákazníkem a z mizerných dvouset korun přece nebudeme dělat vědu. Všude to přece funguje tak, že když smlouvu nevypovíte ve správném termínu, tak se automaticky prodlužuje. Omyl! Nejste přímo naším zákazníkem a nezávisle na tom, komu za doménu platíte, neexistuje její automatické prodlužování a následné vymáhání platby za příští rok. Také nelze zrušenou doménu po půl roce telefonicky na požádání u nás obnovit, jako to jde třeba s reklamou na Seznamu. Pokud doménu sami neprodloužíte, po uplynutí ochranné lhůty, což je 60 dní po expiraci, je automaticky zrušena a může si ji zaregistrovat kdokoli jiný. I Vy, pochopitelně, pokud to stihnete.
  2. Doménu necháte registrovat Někým a on se uvede jako držitel. Spustí Váš web a e-mailové schránky a Vy za čas objevíte, že jinde jsou služby levnější a lepší. Chcete si tam doménu převést a najednou zjistíte, že není Vaše. Pověřený Někdo přestává komunikovat nebo naopak navrhuje ultimativní řešení.
  3. Doménu registrujete sami, ale vyplňování kolonek považujete za zbytečné. Řídíte se zlatým pravidlem – pokud mě formulář pustí dál, je to ok. U kontaktu teď chybí identifikační údaje nebo jsou nesprávné. Jak chcete prokázat, že doména byla Vaše, když držitele nelze identifikovat?
  4. Doménu jste registrovali sami, identifikační údaje vyplnili poctivě, ale kontaktní e-mail jste nenavštěvovali a byl zrušen. Náhodně ho použil jiný zájemce, který se od té chvíle o doméně pravidelně dozvídá to, co má vědět držitel a záleží jen na něm, jak s informacemi naloží. Když ve svých kontaktech u domény něco takového zjistíte, stačí požádat určeného registrátora kontaktu o aktualizaci údajů v registru. Možnost ověřit totožnost podle identifikačních údajů je výhodou pro Vás.
  5. Určitá kategorie lidí má naopak pocit, že v zájmu ochrany soukromí a je třeba totožnost důkladně utajit. Nenápadný Jan Novák, vysmátý Tomáš Marný, nebo také drsan, jehož jméno, příjmení i bydliště důsledně absentují nejen v matrikách, ale i v mluvě, považované za slušnou. Ti vyslovitelní bydlívají v Horní Dolní nebo Staré Nové a používají telefonní čísla jako 123456789 či 777777777. Soukromí si asi zabezpečí úspěšně, ale těžko říci, k čemu platí za doménu, jejíhož vlastníka nelze určit. Kromě jiného podle pravidel registrace můžeme doménu s fiktivními kontaktními údaji zrušit.

Okolnosti jsou případ od případu jiné. Pokud jde ale o prevenci, je plně ve Vašich rukou. Stačí při registraci uvádět reálné údaje a pravidelně kontrolovat, zda jsou aktuální. Pokud pro Vás doménu registruje například zaměstnanec nebo kamarád, pak si zkonrolujte, že doménu zaregistroval opravdu na Vás či na Vaši firmu. A když Vám přijde upozornění na expiraci domény, nečekejte na poslední chvíli, rozhodujte se a prodlužujte včas.

Autor:

Komentáře (10)

  1. Tom říká:

    Rozumim sdeleni, ale tento utocny ton mi trochu nesedi.

  2. Kari říká:

    Utocny ton? Asi cteme kazdy uplne jiny text nebo nechapu?

  3. Daga říká:

    Srozumitelné sdělení útočí na toho, kdo nesrozumitelnost z nějakého důvodu potřebuje. Nesrozumitelné útočit nemůže, ale je zbytečné. Aspoň tak to chápu.

  4. Zuzana říká:

    Možná by stálo za to připsat sem možnosti, jak skrýt osobní informace zobrazované přes whois a pak ubyde těch Tomášů Marných ;-) Třeba jak na to přes mojeid, o jiné možnosti pro .cz domény v tuhle chvíli nevím.

  5. Tomáš M. (ne Marný) říká:

    Já, skutečný člověk shodou okolností jména Tomáš M… držitel více českých doménových jmen a proto s platnými údaji jak u mého registrátora tak i u CZ.NIC jsem svým vlastním nerozumem namočil do internetového pseudo jména Tomáš Marný. Začátkem roku jsem zjistil, že u české domény marny.cz jsou falešné údaje a proto jsem inicioval po různých lhůtách zrušení doménového jména. Poté jsem uvolněnou doménu na sebe řádně převedl. Stal jsem se jejím vlastníkem a tím i skutečně jediným oprávněným majitelem možné emailové adresy tomas@marny.cz Od té doby se nestačím divit v kolika stovkách služeb a registrací je tato emailová adresa uvedena. Překvapují mě i objednávky z eshopů a informace z bankovních institucí. Bohužel tuto emailovou adresu používá i hodně českých programátorů při zkoušení internetových systémů.

    Druhou vážnější kapitolou tohoto konkrétního emailu je, že byl i zneužit pro registraci jiných českých doménových jmen. Při registracích u registrátorů se vyplněné údaje nikde nekontrolují a CZ.NIC s těmito údaji také moc už pak udělat nemůže. Takže po upozornění ze strany CZ.NIC jsem požádal o opravy nebo odstranění kontaktních subjektů kde je tento email uveden. Bohužel dle pravidel tyto změny nelze dělat hned a čeká se na reakci někoho kdo právě ty falešné údaje založil.

    Je to můj každodenní boj kdy dobrovolně upozorňuji kde koho na to jak byl díky pseudo Tomáši Marném podveden. Někdy mi poděkují. Někdy mě vynadají.

    V České Republice má skutečné příjmení Marný pouze pět lidí. Jeden z nich je skutečně i Tomáš. Toto jméno i příjmení mu ani v neinternetovém životě nezávidím.

    Systém registrace českých internetových jmen dle mého funguje stabilně a smysluplně. Bohužel vždy se najdou lidé kteří cíleně budou z různých vlastních důvodů vyplňovat nesmysly. Přeji nám všem aby jich bylo co nejmíň a navíc extra děkuji CZ.NIC , že takto bojuje a to i v mém konkretním případě. Přeji příjemný den.

    • Daga říká:

      Opravdu zajímavý počin a záviděníhodné nastavení osobnosti, jediný jistý přínos je pocit, že děláte dobrou věc.

    • Dana S říká:

      Tomáš Marný byl oblíbený už v dobách, kdy si nevyzvedával uložené poštovní zásilky, ale podle toho, co píšete, Tomáši, tak se dá považovat za fenomén. Že je reálných nositelů příjmení Marný tak málo, to by mne vůbec nenapadlo.
      Jsme každopádně rádi, že to, co děláme, považujete za užitečné natolik, že nám v tom pomáháte. Ať se Vám daří.

    • Vláďa říká:

      WOW! Snad ten boj nebude tak úplně marný ;-)

  6. Tomáš Hamák říká:

    Měl bych dotaz k bodu 4. Když byl vlastníkovi domény zrušen kontaktní e-mail (na freemailu) a zaregistroval si jej někdo jiný a jeho prostřednictvím na sebe doménu převedl před koncem platnosti a prodloužil, má původní majitel šanci získat doménu zpět? Existuje nějaká promlčecí lhůta?

  7. Zuzana Průchová říká:

    Dobrý den, pane Hamáku, řešitelné to je, ale není to úplně jednoduché. Zkuste napsat nám a registrátorovi domény, zkusíme se na to podívat. Přeji pěkný den.

Zanechte komentář