Prohlížeče jsme probrali horem spodem, teď si řekneme, jak si zpříjemnit život u některých webových aplikací.
Pár drobností
Předesílám, jsem si vědom, že povídám pouze o Firefoxu a Chromu. Sám jsem byl milovník Opery. Ale pokud máte jiný než majoritní prohlížeč, pravděpodobně víte, co chcete, máte-li Edge, tak je to jen Chrome v barvách Microsoftu. A samozřejmě, máte-li ještě Internet Explorer, není vám pomoci. Na začátek pár malých tipů.
Nahráváte-li větší datový objem – podívejte se na rychlost, jakou počítač odesílá data. Některá aplikace se chovala tak, že nebyl-li v daném okně nahrávající tab aktivní, rychlost hned klesla na 1 MiB/s.
Lámete-li si hlavu s překládáním termínů… Najděte jej na staré dobré Wikipedii a tam přepněte do angličtiny. Lepší výsledky než online překladače.
Vidíte-li někde ikonku mikrofonku, nebojte se jí a zkuste vyhledávat hlasem. Porozumění řeči už dlouho funguje dobře.
Permalinky
Získat odkaz na webovou stránku, kde zrovna jsme, lze snadno. Stačí zkopírovat ten dlouhý řádek začínající https nahoře. Poslední léta tam Chrome ani https už nezobrazuje, protože každý slušný web šifruje. Jenže bude vám tenhle odkaz fungovat, i když ho pošlete známým? A bude vám fungovat za deset minut – a za rok?
Jak zjistit, zda má cenu jej posílat někomu jinému, poznáte to snadno – přes anonymní režim. Ve Firefoxu se s Ctrl+Shift+P a v Chromu s Ctrl+Shift+N spustíte do speciálního módu, kdy nefunguje většina doplňků a hlavně kdy prohlížeč zahodí veškerá cookies. Přesně ty informace, dle kterých webová stránka pozná, že jste přihlášen. Když před odesláním zkontrolujete, že odkaz jde otevřet zde, máte drtivou šanci si ušetřit rozhovor “ten odkaz na dokument mi nefunguje, něco mi to tam řiká”.
A zjistit, zda bude fungovat i časem? Jestli jste ho získali nějakým velkým tlačítkem “sdílet”, které bylo připraveno, tak ano, dokud vás zánik dané webové stránky nebo změna smýšlení managemenetu nerozdělí. Jestli ho máte z panelu adresa, lze jen hádat. Jsou v odkazu dlouhá divná čísla? Myslím tím třeba taková: .../booking/nabidka-letenek?stateId=9d767c1a-7dfc-4827-b0ed-02356277e8c3 Jedná se na první pohled o vyhledávání nějakých nabídek, které jsou z principu věci dočasné. Ten atribut stateId pak indikuje, že uvidíte tytéž nabídky, dokud si webová stránka bude daný stav pamatovat. Což může být třeba půlhodina. Nemá cenu si link schovávat, udělejte si screenshot (nebo MHT archiv, viz minule).
Když však vypadá link takhle: https://denikn.cz/1256964/studio-n-jak-se-dokumentuji-valecne-zlociny/?ref=list, máte šanci i za pět let. Dlouhý textový popis značí, že vydavatelé novin stojí o to, aby si stránky někdo všimnul. Tzv. parametry adresy, tedy ten cancourek ?ref=list, můžete bez obav odtrhnout. Dokonce i celý text odtrhněte, zjistíte, že stačí jen začátek: https://denikn.cz/1256964 – nejedná se o divné dlouhé číslo. Trochu dlouhé sice je, ale stále lidsky únosné. Než o anonymizovaný token (jako v případě stateId), se jedná zřejmě o ID článku. A když ne zrovna článku, tak jistě nějaké jeho verze, z nichž většina už není dostupná, nikdo vám ale nebrání v tom ID hádat. Vyzkoušíte-li jich okolo stovku, jistě nějaký živý článek najdete. Tenhle odkaz se sdílet nezdráhejte.
Co třeba příspěvky na sociálních sítích? Trend je zařadit přímý odkaz pod informaci o čase zveřejnění příspěvku. Tam získáte odkaz podobný tomuto: https://www.facebook.com/enkocz/posts/710614584425629?__cft__[0]=AZXcLxfD96UTzbaZUxnZNYF8NDbZ1Rf4iuISfhe34xCFEH1mVkCy9TEVYAi2gQWfr0MlHZjTNrtQHkgp5FWEPhOc7_DuRZUpRA92onI-XK0n6S5PxQXbkDUqyHAP-IcoFVa3yZwu47caBYrdE8PtlxHxTy4g4R1gb2eiHCTIZb--r-jNidXyus6cKrinjbKXZUI&__tn__=%2CO%2CP-R
Sice dlouhé divné věci v něm tvoří většinu, když se však zamyslíte víc, objevíte znak otazníku, který odděluje parametry. Ty mohou určovat jen nedůležitá metada, například kvůli webovým statistikám. Zkusme je odtrhnout, získáme: https://www.facebook.com/enkocz/posts/710614584425629 – permalink, který pár let vydrží.
Každá stránka se stane aplikací
Málo známá funkcionalita Chrome je parametr --app. Ten způsobí, že prohlížeč neotevře stránku v normálním okně, ale v dialogovém, osekaném o běžná tlačítka prohlížeče. V díle Aplikace jsem popisoval, jak lze zacházet s Gmailem, jako by vůbec neběžel v prohlížeči, což aby se nám nepletl mezi normální činnost s webovými stránkami. Program run-or-raise, který jsme na to použili, od té doby urazil další kus cesty… Ušetřím vás technických detailů, řádek vám umožní skočit na Gmail s klávesami Super+M, a to i když prohlížíte přílohy a titulek okna se změní (to v minulé verzi ještě nešlo).
<Super>m,/opt/google/chrome/google-chrome --app=https://mail.google.com/mail/u/0,mail.google.com,
Stejně tak můžete používat vlastní okno pro Youtube, DeepL, Evernote, Jupyter notebook, kalendář, cokoli si vzpomenete.
Mute
Když jsem si tenhle tip v roce 2015 pro vás psal, ještě ho málokdo znal.
Tehdy jste se začali ocitat v konverzaci s mračny lidí, protože někdo chtěl vyplnit dotazník nebo pozvat na koncert. Budiž, říkal jsem si, spíš mu jej vyplním, než když pošle status, marketingové pozorování ok. Ale dalších deset let nechci dostávat notifikace “user has left” od lidí, co také nechtěly být obtěžováni. Pro sociální konverzace i maily existuje funkce mute, která dané vlákno umlčí, než řeknete.
Vyhledávací zkratky
Své vyhledávací potřeby jste pravděpodobně zvyklí psát do panelu adresa (omniboxu). Ten je předá výchozímu vyhledávači. Ale kromě toho, že lze snadno změnit, můžete používat desítky vyhledávačů současně. Jak? Nastavte pro každý vyhledávací zkratku. Ve Firefoxu ozubeným kolečkem vpravo dole v dialogu vyhledávače, v Chromu pravým tlačítkem na adresu a Manage search engines.
Na obrázku přidáváme jednu takovou vyhledávací zkratku. Zadal jsem název, klíčové slovo w a URL. Jakmile do omniboxu zadám w a mezeru, zbytek dotazu se předá přímo Wikipedii.
Možná si tam nastavíte Youtube: http://www.youtube.com/results?search_query=%s
Vyhledání mezi fotkami Google: https://photos.google.com/search/%s
Na Mapách (a pouze v Praze): http://mapy.cz/?q=%s, Praha
V dokumentaci Pythonu: https://docs.python.org/3/search.html?q=%s
Google Lucky, která rovnou přejde na první odkaz: http://www.google.com/search?q=%s&btnI
Nebo film na ČSFD přes Google: http://www.google.com/search?q=site:csfd.cz %s&btnI (protože když použiju vyhledávač na ČSFD, zobrazí mi to list výsledků, ne konkrétní výsledek; Google Lucky mě přenese rovnou na film)
Ve službách IDOS
Dejme si jednu případovou studii. Stojíte se mrknout na to, odkud vám to jede z práce? Je vaše cesta od – do fixní? Můžete si udělat bookmarklet. Doplňte parametry f (from, odkud) a t (to, kam) v adrese https://idos.cz/pid/spojeni/vysledky/?f=ODKUD&t=KAM a kdykoli na takovou záložku přejdete, ukáže se vám aktuální spojení.
No jo, ale co když se chcete vracet či naopak vyrážet z domova pokaždé jinam? Konec vaší cesty je proměnlivý? IDOS zastávky báječně doplňuje. Nemusíte vypisovat dlouze Krematorium Motol, stačí napsat “k mot” – tehdy je již zadání v rámci PID jednoznačné. Před lety bych vám doporučil nastavit takovouhle vlastní vyhledávací zkratku, například kamkoli z Anděla: https://idos.cz/pid/spojeni/vysledky/?f=Anděl&to=%s
Ale tohle by nepomohlo, pokud chcete mít proměnlivé oba konce, ve vlastním vyhledávacím enginu máte žel jediný vstup! Navíc letos už IDOS zkratky v URL neumožňuje. Nezbývá nám, než využít prostředníka – nastavte vyhledávání na https://cz-nic.github.io/mouse2cat/blog-resource/idos-search.html?from_to=%s. Start a cíl pak oddělte čárkou. Skript podle ní parametr rozsekne vedví. Potom vyhodnotí zkratky a přesměruje na IDOS.
API máte kdyžtak na https://www.chaps.cz/files/idos/IDOS-API.pdf. Ale není tam všechno – třeba mint jako mininální interval.
Skript přináší ještě jednu výhodu. Našeptávač zastávek, který je od posledního velkého updatu IDOSu před několika lety barevnější a větší, získal pro nás, co rádi rychlost, nepříjemný rys: v případě nejednoznačnosti vám nedovolí použít kratší variantu. Takže “p nám” vyvolá hlášku “Zadání není jednoznačné” a my musíme potupně vybrat, zda myslíme Palackého náměstí, nebo Palackého náměstí nábřeží. Tento skript zavolá našeptávač zvlášť.
Cena útěchy
Nebo to bylo všechno moc složité, nechce se vám do toho? Uložte si jako záložku odkaz na mapy. Kdykoli na ni přejdete, rovnou můžete začít psát, kam se chcete městskou hromadnou dostat z Žofína. Můj obdiv k Mapám.cz prakticky nemá meze, je vidět, že než na inzerenty se opravdu snaží myslet na uživatele, a to jak běžné, tak pokročilé. Nevídáno. (Tedy tohle zrovna funguje totožně u map Googlu.)