Letošní ročník soutěže sCOOL web, organizované společností EDUin, přinesl mnohá překvapení. Některé školy na základě informací získaných v minulých ročnících soutěže radikálně přepracovaly své webové stránky a umístily se na předních příčkách soutěže. Organizátory to utvrdilo v názoru, že tato soutěž má smysl. Nejvíce oceňované webové stránky vznikly za spolupráce rodičů, učitelů a dětí z dané školy. Jen tak dále!
Pozornost porotců byla zaměřena na informační systémy. Mnoho škol již využívá Internet jako jednu z podstatných forem výměny informací s rodiči. Na stránkách pod zabezpečeným přístupem (heslem) si může každý rodič i žák hledat klasifikaci, elektronickou třídní knihu, absenci nebo získávat od školy rychle a operativně důležitá sdělení. Hodnotitelé nakonec zveřejnili statistiky s užíváním školních informačních systémů. Nejvíce zastoupené byly Bakaláři, Škola OnLine a iŠkola.
Vzhledem k publikaci dokumentů právní povahy na webu (např. Školní řád) je pro školy velmi aktuální nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES. S přednáškou na toto téma vystoupil na konferenci Jiří Průša z CZ.NIC. Nařízení vedle oblasti elektronického podpisu eIDAS rozšiřuje regulaci i na nové oblasti, zejména přeshraniční uznávání elektronické identifikace či webové certifikáty. V České republice se s eIDASem pojí dva klíčové zákony – č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce upravující tzv. důvěryhodné služby a připravovaný zákon o elektronické identifikaci. Celou přednášku si můžete přečíst zde.
Soutěž sCOOL web probíhá celkem ve třech kategoriích odborné poroty – bližší popis, jak přesně probíhá, najdete zde.
Organizátoři a hodnotitelé, stojící za soutěží sCOOL web, se snaží být pro všechny tvůrce školních webů důležitým zdrojem informací. Na závěrečné konferenci mohli účastníci slyšet třeba Jana Řezáče, který u každé stránky položil otázku: Kdo jsme, co děláme a proč by mě to mělo zajímat… a hledal na ně odpovědi. Ben Olšanský zopakoval návod, jak napsat efektivní text. Jsou to často drobné změny, co může mít dopad na atraktivitu vašeho školního webu. Doufám, že pomocí těchto drobných krůčků budou školní weby lepší každým rokem. Jsem ráda, že i letos byl partnerem akce CZ.NIC. Myslím, že nejen ohledně eIDASu u nás školy najdou rady, kterých se jim často nedostává. Zajímavé by bylo také udělat analýzu bezpečnosti školních webových stránek, kterou CZ.NIC nabízí bezplatně školám prostřednictvím služby Skener webu.
Výsledné pořadí:
Kategorie A – ZŠ neúplně organizované
1. místo: ZŠ Duhovka
2. místo: ZŠ Smart
3. místo: ZŠ a MŠ Stehelčeves
Kategorie B – ZŠ plně organizované
1. místo: ZŠ a MŠ Deblín
2. místo: ZŠ a MŠ Mirovice
3. místo: ZŠ a MŠ Na Beránku
Kategorie C – střední školy
1. místo: VOŠ a SŠ stavební Vysoké Mýto
2. místo: SŠ a Podorlické vzdělávací centrum, Dobruška
3. místo: Gymnázium Jana Keplera, Praha 6