Jiří Hlavenka komentuje ve svém včerejěím článku situaci na trhu IP telefonie a dodává, že možná právě letos díky aktivitám, které už proběhly nebo jsou v plánu („nahé“ ADSL bez paušálu za telefon, dostupnost mobilních přístrojů s VoIP a snížení propojovacích poplatků za volání do mobilních sítí), bude IP telefonie úspěšnější a dočká se většího zájmu uživatelů. Všechny výše uvedené akce určitě rozjezd VoIP podpoří – s tím nelze než souhlasit. Problematické je ovšem zdůvodnění, proč za poslední léta slovy autora „obor upadl poněkud do letargie – nejenom, že se o VoIP skoro přestalo psát a mluvit, ale příliš se nezvyšuje ani zájem uživatelů.“
Vinu není možné svalovat jen na to, že bylo ADSL vázáno s telefonem, že lidé raději používají mobilní přístroje, vysoké poplatky či „FUD“ šířený díky obrovským marketingovým rozpočtům velkých operátorů. Už i autor naznačuje, že dobrý produkt lze prosadit i jinak než masivní marketingovou komunikací. Každopádně právě marketing vidím jako hlavní důvod prozatímního neúspěchu VoIP operátorů. Marketing totiž není jen komunikace, ale připomeňme si další složky jeho mixu – produkt, cenu a distribuci. Zdá se vám, že se v těchto dalších parametrech VoIP operátoři nějak odlišili od velkých operátorů?
Snad jedině cenou. Přišli s nějakým inovativním produktem či službou? Zkusili prodávat své služby nějakým zajímavým způsobem? Propagací se velkým operátorům nemohou rovnat, to je jasné. Malý rozdíl v ceně ovšem v hi-tech odvětví, kam telekomunikace patři, rozhodně nestačí. Pracovat s cenou je totiž velmi jednoduché i pro velké hráče. Dokud VoIP operátoři nepřijdou s nějakým zajímavým produktem, jako třeba Skype s geniálně jednoduchým telefonem se spoustou doplňkových služeb. Dokud nebudou své služby nabízet neotřelým způsobem, jako například jeden z norských operátorů, který prodává telefonní kity a kredit pro ně na benzinových stanicích. Jestli jediným rozdílem mezi nimi a velkými operátory bude pár haléřů v ceně minutové sazby za volání do Albánie mimo špičku, potom budou stále živořit na okraji.
PT