Konference Safer Internet Centra ČR & Advisory Boardu
Jednalo se o preventivně – vzdělávací akci pro odbornou veřejnost. Advisory Board je také platforma odborníků, kteří se věnují tématům bezpečnosti dětí na internetu i mimo něj. Patří do něj například Linka Bezpečí, Jeden svět na školách, Dětské krizové centrum, E-bezpečí, Kraje pro bezpečný internet a další instituce i organizace, které spojuje téma prevence, vzdělávání bezpečnosti a ochrany dětí.
Lichtejnštejnský palác v Praze, ve kterém se akce uskutečnila, se stal na jeden den místem, kde se účastníci mohli potkat se zkušenostmi odborníků z praxe i vzdělávání. Program s názvem „Bezpečná digitální stopa v éře AI“ nabídl pestrou mozaiku pohledů – od policie přes pedagogy až po iniciativy zaměřené na prevenci, vzdělávání a osvětu dětí.
Úvod do tématu: (Ne)bezpečná digitální stopa
Hned po zahájení čekal účastníky silný vstup v podobě panelové diskuse s Kateřinou Vokrouhlíkovou ze STOPonline.cz, kpt. Davidem Kovářem z Policie ČR a prof. Kamilem Kopeckým z olomoucké univerzity. Připomněli, že děti dnes nejsou ohroženy jen explicitním obsahem, ale i tím, co online sdílejí sami nebo jejich rodiče. „Digitální stopa nejsou jen fotky či videa, ale i metadata, přátelské kontakty či komentáře. Tyto stopy mohou být v budoucnu zneužitelné,“ upozornil Kamil Kopecký na základě svých dlouholetých výzkumů rizikového chování dětí.
Panel ukázal, že rizika jsou komplexní (řešení spočívá v kombinaci prevence, vzdělávání a technických opatření) a jak je mocná nejen digitální stopa, ale i nástroje umělé inteligence v negativních dopadech například u deep nudes. I na tuto náročnou oblast rizik se ale můžeme podívat s nadhledem a hledat řešení, jak si s rozšiřující se paletou rizik poradit.
Digitální stopa v éře AI – pohled Jana Romportla
Po krátké pauze se online připojil Jan Romportl, přední český expert na AI s více než 20letou praxí. V rozhovoru vysvětlil, jak umělá inteligence proměňuje význam digitální stopy. „Každý náš klik, nahrávka hlasu nebo fotka se stávají materiálem, se kterým mohou modely AI pracovat. Digitální stopa je dnes nejen osobní otisk, ale i surovina pro algoritmy,“ uvedl Jan Romportl.
Je klíčové přemýšlet nejen o tom, co sami vědomě zveřejňujeme, ale i o stopách, které vznikají nevědomky. Jan Romportl upozornil také na fenomén deepfake a syntetických identit, které mohou důvěru v online prostředí narušit. Dále nás seznámil s pohledem na AI a Elin.ai, která dětem a mladým lidem, zvláště generaci Z a alfa slouží jako kognitivní antivirus. Na řadu přišlo i kontroverzní téma, jakým je nařízení CSAM, ověřování věku dětí na internetu, charakter AI, AI partnerství a celá řada dalších velmi zajímavých témat. Společně jsme se dobrali k tomu, že v současné době je hlavně tlak na velké platformy a hráče a neřeší se věk dětí a jejich pohyb na sociálních sítích. Sice je stanovená nějaká věková hranice, ale v praxi nikdo moc neřeší její dodržování.
Inspirace od partnerů a pohled dětí
Další bloky nabídly prostor partnerům konference. K tématu AI a mediálního vzdělávání proběhla poutavá přednáška Terezy Knížkové z JSNŠ, Jan Patawa z ministerstva vnitra představil náš společný projekt AI komiks a Diana Burdová z Linkin Spere představila jejich programy všeobecné primární prevence rizikového chování v on-line prostředí pro MŠ, ZŠ a nižší gymnázia v ČR. Pete z Nepornu představil závažné téma sledování pornografie u dětí i dospělých. Věk dětí, které sledují pravidelně pornografické materiály, se snižuje a dostupnost sledování porna je pro ně velmi snadná. Stačí jeden klik, což je velice lákavé a nebezpečné. Také jsme se od Lucie Časarové z Kraje Vysočina dozvěděli, co nabízí projekt Kraj pro bezpečný internet a Pavla Veselá z Policejního prezidia Policie ČR nás seznámila se společným projektem policie a SIC ČR s názvem Nebudujte svému dítěti digitální stopu.
Velký ohlas měl také rozhovor s Evou Nečasovou a AI dětmi. Eva, spoluzakladatelka iniciativy AI dětem, zdůraznila, že vzdělávání v oblasti umělé inteligence musí být přístupné a srozumitelné. „Děti jsou často dál než my dospělí. AI berou jako přirozenou součást života. Je ale na nás, abychom jim ukázali, jak kriticky přemýšlet a jakou stopu za sebou online zanechávají,“ zmínila Eva Nečasová. Osvětový projekt AI dětem připravuje metodiky, aplikace a kurzy, které pomáhají učitelům a rodičům integrovat téma bezpečné digitální stopy do běžné výuky.
Praktické rady pro rodiče
Odpoledne tedy zazněl také praktický apel od Policie ČR a Safer Internet Centra ČR v rámci prezentace „Nebudujte svému dítěti digitální stopu“. Tím byla připomínka, že i rodiče často nevědomky vystavují své děti online riziku, například sdílením fotografií či detailů ze života. Podstatou projektu je, aby rodiče svému dítěti vědomě nevytvářeli bez vědomí nebo souhlasu dítěte jeho digitální stopu. Nebo digitální otisk, který by dítě mohl vystavit rizikům a hrozbám v online prostředí. Upozorňuje tedy na rizika sharentingu, groomingu a dalších závažných fenoménů, na které je potřebné, aby si rodiče dávali pozor při sdílení svých fotek, videí, reelsů, stories a vedly k tomu i své děti. Představený leták číslo 3 pak upozornil na to, že je v dnešní době velký problém nejen to, kolik intimních materiálů a závadového obsahu s dětskou nahotou bylo zachyceno za první polovinu roku 2025, a že se snižuje věk dětí, které se sami natáčejí a vytvářejí si vlastní intimní fotky a videa, což mnozí rodiče vůbec netuší. Zároveň plakát k „back to school“ vyzval rodiče, aby s novým školním rokem začali tvořit s dětmi nové a bezpečné digitální návyky, právě pro bezpečnost a ochranu digitální stopy.
Jak zmiňovali i panelisté v první části dopoledního programu, často jsou to právě rodiče, kdo dětem vytváří první digitální stopu, a to mnohdy bez jejich vědomí či souhlasu.
Prohlídka a závěr
Oficiální část byla zakončena možností komentované prohlídky prostor paláce, která příjemně zakončila intenzivní den.
Co si z konference odnášíme:
– digitální stopa je neviditelný otisk, který může mít dlouhodobé důsledky,
– umělá inteligence mění pravidla hry – může chránit, ale i ohrozit,
– prevence a vzdělávání jsou účinnější a levnější než pozdní reakce a řešení ztrát,
– rodiče i učitelé hrají klíčovou roli v tom, jak děti vnímají svůj online život,
– spolupráce napříč obory je nezbytná, pokud chceme digitální prostředí bezpečnější.
Konference jasně ukázala, že bezpečná digitální stopa není samozřejmost, ale výsledek uvědomělých rozhodnutí a spolupráce celé společnosti.