Nebezpečné výzvy na internetu takzvané challenge jsou fenoménem, který se v posledních letech získává na síle a stává se tak palčivějším a palčivějším problémem. Často tyto výzvy nejprve vypadají jako nevinná zábava nebo test odvahy, ale v mnoha případech v sobě skrývají závažná zdravotní rizika i negativní dopady na psychiku dětí a dospívajících. Mohou tedy přímo či nepřímo ohrozit nebo narušit fyzické nebo psychické zdraví dětí nepříjemnými důsledky.
Jaké jsou tedy rizika nebezpečných výzev, a jak můžeme dětem účinně pomoct? Jak se nebezpečné výzvy vlastně projevují?
Může jít například o plnění úkolů o přestávkách ve škole nebo v online hrách, natáčení videí na sociální sítě až po výzvy, které vedou k sebepoškozování nebo dokonce k ohrožení života.
Většina takových nebezpečných výzev vede k ještě nebezpečnějším aktivitám online i offline a šíří se prostřednictvím virálních sociálních platforem či sítí, které jsou mezi dětmi populární. Jsou jimi například TikTok, YouTube nebo Instagram, kde děti mohou sledovat své kamarády, vrstevníky nebo oblíbené influencery, jak plní právě takové výzvy a pobízí k nim i ostatní.
Mezi přímá rizika se řadí ohrožení fyzického zdraví i bezpečí. Tedy to, co je fyzicky nebezpečné.
Některé výzvy tak ohrožují zdraví – například výzvy zahrnující nepřiměřené zadržování dechu, konzumaci nebezpečných předmětů (soli, olověných kuliček) nebo konzumaci zakázaných látek i nápojů. Výzvy k porušování bezpečnosti a ničení majetku, například jízdy na dopravních prostředcích a vlakových soupravách takovým způsobem, který není dovolen. Dotýkání se drátů vysokého napětí, sprejování na nedovolených místech nebo provádění nebezpečných akrobatických kousků.
Nepřímo viditelné, ale stejně tak závažně ohrožující psychické zdraví s negativními sociálními dopady:
- Tlak vrstevníků a okolí:
Děti se často zapojují do výzev kvůli tlaku vrstevníků, touze po uznání, strachu z vyloučení či opačné snaze zapadnout nebo se udržet v daném kolektivu či partě. To může pak celkově vést ke snížení nebo ztrátě sebevědomí, napětí, strachu, úzkosti nebo depresi, v případě, že není možné takovýmto tlakům ze strany okolí a vrstevníků odolat.
- Sociální vyloučení, šikana, kyberšikana:
Účast nebo neúčast na nebezpečných výzvách může vést až ke kyberšikaně. Děti, které se výzev neúčastní, mohou být terčem agresivnějších jedinců, zatímco ti, kteří se zapojí, se mohou spíše stát obětí následných komentářů či sdílení poškozujících, nevhodných nebo nebezpečných záběrů.
Jak tedy na prevenci online i offline?
- Začněte s otevřenou komunikací a vzděláváním:
Prevence je potřebná v domácím i školním prostředí. Začněte tedy doma i ve škole. Děti by měly vědět o rizicích spojených s nebezpečnými výzvami.
Rodiče a učitelé by měli otevřeně komunikovat o tom, co děti na internetu sledují. Motivovat je k tomu, aby se svěřily, pokud se setkají s něčím, co by mohlo znamenat jejich fyzické nebo psychické ohrožení.
- Naučte děti rozpoznávat (ne)bezpečnost obsahu:
Kromě toho by se děti měly naučit rozpoznat i zhodnotit, zda obsah na internetu je skutečně bezpečný nebo není.
- Vnímejte a usměrňujte digitální obsah:
Dospělí a zvláště rodiče by měli mít sami kvalitní povědomí o tom, jaké aplikace a sociální sítě jejich děti používají. Používání rodičovských kontrolních nástrojů a mechanismů nastavování soukromí na platformách může pomoci chránit děti před obsahem, který by mohl být pro ně nevhodný nebo škodlivý.
- Rozvíjejte sebedůvěru a odolnost dětí:
Děti, které mají zdravé sebevědomí a umí říct „ne“ tlaku okolí, jsou méně náchylné k zapojení do rizikových aktivit. Rodiče by měli své děti podporovat v rozvoji silných stránek a učit je, jak se vyhnout rizikovému chování, a to nejen online, ale i v běžném životě.
- Aktivně se zapojujte v offline světě a volném čase:
Čím více příležitostí mají děti k pozitivním zážitkům v reálném životě, tím méně budou hledat vzrušení v rizikových výzvách online. Sport, umění, volnočasové kroužky a aktivity, jsou skvělou cestou, jak mohou děti přirozeně získat uznání, pocit zažití úspěchu a budovat tak prosociální vazby mimo internetový svět.
- Spolupracujte:
Rodina, škola i odborné komunity by měly spolupracovat při tvorbě vzdělávacích programů zaměřených na bezpečnost dětí – online i offline. Organizováním akcí a diskuzemi k prevenci, bezpečnosti a osvětě můžete výrazně pomoci zvýšit povědomí dětí i dospělých o nebezpečích, která mohou číhat v internetových i každodenních výzvách.
Zásadní otázka: Jak máme zareagovat, pokud už naše dítě podlehlo takové nebezpečné výzvě?
Pokud zjistíme, že se dítě zapojilo do nebezpečné výzvy, základem je nejprve s dítětem důvěrně promluvit v bezpečném prostředí. Snažit se dozvědět se od dítěte dostatek informací a podle toho pak z pozice dospělé osoby ve spolupráci s dítětem takové jednání bez odsuzování dítěte konstruktivně vyřešit. Je důležité s dítětem komunikovat laskavě, vstřícně a otevřeně. Zjistit, kdo nebo co dítě k nebezpečné výzvě dovedlo. Vysvětlit si, co se stalo a jaká rizika i dopady takovým jednáním vznikla.
V případě potřeby vyhledejte odbornou radu či pomoc. Můžete oslovit například školního psychologa, metodika prevence, využít hotlinky nebo helplinky, chatových služeb či internetových poraden zřízených pro pomoc v oblasti rizikového chování na internetu nebo kyberkriminality. V případě, že se jedná o závažné ohrožení života nebo zdraví dítěte, nebojte se také obrátit na zdravotnická zařízení, pracovníky sociálně–právní ochrany dětí či Policii České Republiky.
Závěrem, nebezpečné výzvy mohou být skutečně závažným problémem, který proto vyžaduje aktivní pozornost i přístup ze strany rodičů, učitelů i odborné komunity. Výzvy ale nejsou jediným problémem či fenoménem, na který můžeme v onlinu i reálném světě narazit. Rizikové jevy se často dějí ve „vlnách“, proto je potřebné posilovat sebeobranu na internetu i odolnost vůči rizikům a hrozbám průběžně a komplexně.
Otevřená komunikace a osvěta o rizicích a nástrahách online i offline světa, budování sebevědomí dětí a jejich podpora v reálném světě jsou klíčovými prvky prevence, intervence i terapie. Jen tak můžeme napomoci lépe zajistit, že naše děti budou schopné odolat tlakům nejen vrstevníků a chránit se před nebezpečnými situacemi.