Ke konci minulého roku jsme se zúčastnili již 38. workshopu marketingové skupiny CENTR. CENTR je evropská organizace sídlící v Bruselu, která sdružuje evropské registry domén nejvyšší úrovně. Jejím hlavním cílem je podpora registrů a rozvoj jejich standardů, funguje ale také jako komunikační kanál mezi registry a platforma pro sdílení mezinárodních zkušeností. Právě sdílení zkušeností bývá stěžejním bodem setkání marketingové skupiny, v níž mají zastoupení marketingoví specialisté, mezi kterými probíhá výměna poznatků a zkušeností z praxe.
Setkání vždy hostí jeden z evropských registrů. Tentokrát padla volba na švédský Internetstiftelsen, který uspořádal workshop ve svých kancelářích ve Stockholmu. Témata byla tentokrát dvě – typy kampaní a jejich měření. V diskuzích jsme se také dotkli umělé inteligence a jak ji (správně) využít v naší práci. Jako obvykle šlo o dva intenzivní dny plné pozitivní energie a inspirace.
Jednotlivá témata byla rozdělena do několika diskuzních bloků – každý byl vždy uveden praktickou prezentací některého z registrů, poté následovala řízená diskuze. Díky tomuto formátu se museli zapojit opravdu všichni zúčastnění a zároveň to umožňovalo lépe sdílet své nápady a zkušenosti. Ty nejzásadnější jsem shrnula do následujících pěti bodů:
1. Většina registrů se v kampaních zaměřuje na vzdělávání a osvětu v oblasti kyberbezpečnosti nebo digitální gramotnosti.
Podobně jako CZ.NIC se svými osvětovými aktivitami, kterými jsou například výukové seriály pro děti Nauč tetu na netu, Datová Lhota, Alenka v řiši GIFů či Nebojte se Internetu pro seniory, i ostatní registry se zaměřují na vzdělávání těch nejzranitelnějších skupin. Domácí švédský registr představil výukové materiály pro učitele věnující se tématům spojeným s internetem, japonský registr (JPRS) zase prezentoval výukový web https://withponta.jp zaměřený na bezpečnost, rozeznání fake news apod.
2. Pro mnohé z registrů je velkým tématem propagace národních domén.
České prostřední je v tomto specifické a většinu této práce dělají (a dobře) naši registrátoři formou (nejen) co-marketingového programu, který CZ.NIC spolufinancuje. CZ.NIC také již několik let realizuje projekt certifikace registrátorů, který má jednak poskytnout potenciálnímu zájemci o registraci domény .cz informaci o úrovni služeb nabízených jednotlivými registrátory a zároveň pomoci registrátorům navrhovat jejich systémy tak, aby byly pro koncové zákazníky co nejpříjemnější.
Co se týká zahraničních praxí, tak například kanadský registr (CIRA) usiluje rozsáhlými kampaněmi o větší zviditelnění národní domény .ca, oproti globálně užívané .com. Podobně jsou na tom třeba i registry v Portugalsku či Španělsku.
3. Pro správné měření kampaní je potřeba si stanovit cíl, správné metriky a správné nástroje.
V používání některých nástrojů se vzájemně shodujeme, někteří z kolegů ale představili i méně známé nástroje a software. Pro webovou analytiku, měření návštěvnosti a konverzí, k čemuž v CZ.NIC využíváme Matomo, jiní používají Google Analytics, Ahrefs nebo Hotjar. Správu mailingů, kterou u nás svěřujeme do rukou phpListu, jiní dělají v nástrojích Mailchimp, Hubspot nebo Hootsuite. Pro složitější reporting a vizualizaci dat je také stále častěji využíván nástroj Microsoft Power BI.
4. Pro lepší dosah kampaní je vhodné obsah jakkoli přiblížit cílové skupině.
Portugalský registr například spojil síly s populárním cyklistickým závodem Volta, který v Portugalsku sledují desítky tisíc lidí. U nás si můžete pamatovat kampaň Dobrá doména, kterou jsme cílili na malé firmy a živnostníky.
5. Z umělé inteligence je potřeba si udělat spojence do budoucna.
Že je potřeba s umělou inteligencí počítat, už je jasné asi každému z nás. Aby nám ale dobře sloužila, je potřeba se s ní naučit efektivně pracovat. Názory většiny kolegů se shodovaly v tom, že AI bude do roku 2035 hrát významnou roli v oblasti zákaznické podpory nebo marketingu. Někteří kolegové už umělou inteligenci ve své práci aktivně využívají, například jako pomoc při vyhledávání fake news, tvorbě tiskových zpráv a jiných textů nebo jednoduché grafiky. Často je také využívána při tvorbě datových analýz. I u nás v CZ.NIC se samozřejmě s ChatGPT trochu známe, ale grafiku i veškeré texty u nás stále obstarává stará dobrá lidská inteligence.
Rok 2035 a předpověď do budoucna byla vlastně obecně tématem naší závěrečné diskuze. Bude svět stále znát domény a registrátory? Shodli jsme se, že ano – jen domén bude pravděpodobně více, stejně jako registrátorů, kteří budou větší a budou nejspíš také přibývat nebo fúzovat. Jedno je ale jisté, marketingová skupina CENTR bude mít stále shodný cíl – dělat společně dobré jméno doménovým registrům, ať už k tomu vedou jakékoli a jakkoli odlišné cesty.