Na tzv. Nigerijské dopisy slibující zázračný výdělek za pomoc s převodem peněz od strýčka, který tragicky zahynul nebo na něj byly uvaleny mezinárodní sankce, si již většina uživatelů zvykla nereagovat a takovéto e-maily ze své schránky automaticky maže. V rámci předvánočního úklidu a zbavování se nepotřebných věcí jsem však narazil na obdobu tohoto podvodu, která byla alespoň zpočátku mnohem sofistikovanější.
Na jednom českém portálu jsem nabízel v aukci starší nepoužívaný, ale stále funkční notebook. V průběhu aukce mě kontaktovala uživatelka vystupující pod jménem Tara Evans, která o notebook projevila zájem a usilovala o jeho co nejrychlejší zaslání. E-mail byl sice psaný anglicky, ale působil velmi věrohodně, Tara se dokonce nejdříve vyptala na funkčnost notebooku a pak za něj nabídla cca o 1 000 Kč více a cca 1 500 Kč za poštovné do zahraničí. Zároveň požádala o zaslání čísla účtu, na který může peníze expresně převést.
Podezření, že není vše v pořádku, jsem pojal v okamžiku, kdy mi přišel e-mail, který měl být potvrzením z banky o zaslání peněz. První, co mě na e-mailu přišlo podezřelé, byla grafická (poměrně neprofesionální) podoba e-mailu. Dalším vodítkem, že vše nebude v pořádku, byla doména Collector.org, která není v držení banky a na které se vyskytuje typický reklamní obsah.
Nedlouho po „e-mailu z banky“ jsem pak obdržel několik e-mailů, ve kterých Tara žádala o rychlé zaslání notebooku na jméno Idowu Feranmi a adresu Flat 39 ParKWood, DE Orchard, 0118 Karenpark Akasia v Jižní Africe.
Moje podezření na podvod pak jen potvrdily výsledky, které jsem během chvilky našel na Internetu, kdy se podobný podvod (se stejnou adresou v Jižní Africe) objevil v Polsku.
Příklad s balíčkem do Jižní Afriky, který jsem naštěstí nezaslal, ukázal, že pokud něco internetovým podvodníkům schází, rozhodně to nejsou invence a zájem už není jen o hotové peníze, ale i věci, které mají ještě nějakou hodnotu, zejména elektronika či zlato. O tom, že tyto podvody nejsou ojedinělé, svědčí i upozornění, které má Aukro ve své nápovědě.
Na tomto příkladu jsem si zároveň uvědomil, jak důležité jsou nástroje pro ochranu kupujících, které provozovatelé serverů standardně nabízejí. Při příštím prodeji se tak nenechám „ukecat“ a vše budu raději řešit přímo přes aukční portál a ne přes e-maily!
Zajímavá zkušenost. Nepochopil jsem jen úplně, jestli tedy proběhla aukce až do konce, dotyčná „vyhrála“ aukci a až poté chtěla měnit podmínky zaslání.
Každopádně za vystavení zboží se na aukcích většinou platí, takže jak to pak probíhalo dál když se ukázalo že jde o podvod? Získal ten notebook další zájemce v pořadí, nebo jste o ten poplatek za vystavení kompletně přišel?
Dobrý den, aukce až do konce neproběhla a byla předčasně ukončena a o poplatek za vystavení jsem přišel, tento poplatek ale není nikterak velký a přišel bych o něj i v případě, že by se zboží neprodalo. Jinak v aukci byl v tomto případě pouze jeden zájemce.
Nějak ještě pořád nechápu, v čem jako měla spočívat ta sofistikovanost toho podvodu. Jakože vám poslala email, který se tvářil tak, jakoby vaše banka platbu přijala? (pak to nechápu, protože to si snad každý rozumný člověk ověří ve výpisu svého účtu, ne?)
Ne ti podvodníci prováděli něco na základě znalosti vašeho čísla konta?
Dobrý den, hlavním cílem blogpostu bylo především upozornit na tento relativně nový typ podvodů, kterému už několik Čechů bohužel podlehlo. Ať již na základě „nesofistikovaného“ e-mailu nebo následným e-mailům sázejících na lidské city (…notebook chci pořídit jako dárek k Vánocům).