Uvedení nových gTLD do života se opět přiblížilo

Po dlouhých diskuzích se zdá, že schválení nových doménových jmen (tzv. new gTLD) se opět přiblížilo k okamžiku, kdy současných cca. 300 domén nejvyšší úrovně se může rychle rozrůst o dalších až několik set nových „sourozenců“. Díky staženým žádostem je však již nyní jasné, že nových domén nebude více než 1 359.

Krokem, který přiblížil uvedení nových domén do praxe, je jednak schválení „Dohody o nových generických jménech“ (New gTLD agreement) a jednak pokračující schvalování jednotlivých žádostí, které 3. července 2013 dosáhlo magického čísla 1 000 a rychle se blíží ke konci. Schválení žádosti (resp. status IE Complete) však automaticky neznamená, že daný subjekt doménu získá, neboť v rámci schválených žádostí stále existují případy, kdy se o danou doménu, např. .app, .book uchází několik zájemců.

V rámci „New gTLD agreement“ je věnována pozornost především ochraně práv z průmyslového vlastnictví, kdy se předpokládá zejm. zřízení tzv. „clearing-house“ pomocí kterého budou moci vlastníci ochranných známek uplatnit svá práva a vytvořit jakýsi si „black-list“ doménových jmen zapovězených pro další registraci. Vedle ochranných známek se dokument věnuje i bezpečnosti, kdy mezi podmínky pro nové provozovatele by mělo patřit povinné např. povinné zavedení DNSSEC.

Kdo uspěl?

Mezi první schválené domény patřilo 107 gTLD v národních znacích, tzv. IDN, uspěly i mnohé firmy. Z 1 012 schválených žádostí jsem vybral 120 dle mého názoru nejzajímavějších, ať již proto, že patří známé firmě nebo proto, že se mají dle mého názoru šanci uchytit.

nove_gTLD_priblizilo_1100

Vedle tohoto seznamu stojí zmínit rovněž města jako Berlín, Budapešť, Helsinky, Melbourne, Moskva, New York či Paříž, kteří se budou moci pochlubit svoji vlastní doménou nejvyšší úrovně, např. .NYC.

V souvislosti s tisícovkou schválených žádostí si stojí za to připomenout, že v loňském roce se do boje o nová doménová jména přihlásilo 1 155 žadatelů, kteří podali celkem 1 930 žádostí ucházejících se o 1 409 gTLD. Mezi největší firemní žadatele pak logicky patřily firmy, které na Internetu vyrostly – Google žádal o 101 domén, Amazon o 76 domén, zatímco např. L’Oréal „pouze“ o 14 domén. Zde stojí za pozornost, že produktovou doménu .LANCOME si tato kosmetická firma spolu např. s .HAIR ponechala a žádost zde na rozdíl od .GARNIER či .MAYBELLINE nestáhla.

Kdo stáhl žádosti o své domény?

V rámci hodnocení procesu zavádění nových gTLD se rovněž zajímavé se podívat na to, že některé subjekty postupně své žádosti z nejrůznějších důvodů stáhly. Celkem bylo staženo 93 žádostí. Zajímavé je, že více než polovina žádostí se týkala domén, o které se ucházel pouze jeden zájemce – např. šesti domén L’Oréal či tří domén General Motors, který se vedle .GMC zajímal o .CHEVROLET a .CADILLAC. Za celkem 50 staženými žádostmi lze hledat spíše vystřízlivění z doménového opojení. U zbylých 43 stažených žádostí lze hledat taktiku a snahu vyhnout se případným zdlouhavým sporům, kdy ve 14 případech stažení žádosti pomohlo k tomu, že o doménu se uchází pouze jeden zájemce (viz. Kdo s koho). V souvislosti s konflikty si stojí za to připomenout, že potencionální konflikt byl zaznamenán u 751 žádostí (tj. 39 %). Zajímavé je rovněž podívat se na to, jak největší žadatelé stahovali své žádosti (viz graf níže).

Pokud Vás zajímá osud jediné české domény .UNICORN, budeme si muset počkat na konec celého procesu, kdy pro Vás na našem blogu rádi přineseme informace o celém hodnocení včetně info-grafiky.

Jiří Průša

Autor:

Komentáře (5)

  1. Vojtěch říká:

    Zalíbilo se mi to ‚C‘, pak jsem si ale všimnul, že to patří ještě k předchozímu ‚BANANAREPUBLI‘. Tak nic.

  2. Marek Turnovec říká:

    „…pomocí kterého budou moci vlastníci ochranných známek uplatit svá práva…“

    To „uplatit“ je překlep, nebo schválně? :-)

  3. Jan Schejbal říká:

    Pár domén výše uvedených má určitě šanci uspět. Například takový XBOX nebo MICROSOFT.

Napsat komentář: Jiří Průša Zrušit odpověď na komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..