Plenární zasedání
S ohledem na dobu, kdy jsem šel spát, jsem rád uposlechl doporučení kolegů, abych ranní koordinaci EU vynechal, protože prý nebude obsahovat nic odborného a půjde o administrativu. Ten čas navíc mi skutečně prospěl. Kolegyně Vrbová ovšem asi nespí, takže ještě u snídaně, kterou jsem s ohledem na zkušenosti předchozího dne vzal velmi poctivě, jsem pročetl její e-mail s poznámkami z tohoto jednání. Skvělé, mohu jít až na plenární zasedání. A skutečně to stojí za to. Přímo na plenárním zasedání se řeší některá konkrétní ustanovení ITRs a velká diskuse se strhne na téma, jestli by některé konkrétní ustanovení mělo obsahovat ‚shall‘ nebo ‚should‘. Tomu ještě rozumím. Po chvíli se objeví kompromisní návrh ‚shall endeavor‘. Výborně, práce nám jde od ruky! A za pár minut je na stole ‚shall encourage‘. Nakonec je správně varianta C a jdeme na další body, tento trval jen asi 15 minut. Nakonec ale plenární zasedání končí nečekaně brzy, už ve 12:00 ač bylo plánované do 13:00. Rozhodně neprotestuji protože od 12:30 je zasedání ad-hoc working group na téma non-discriminatory access, která byla vymyšlena včera.
Access
„Výhodou“ pracovních skupin je, že se konají mimo dohled kamer, takže se hned na úvod může realizovat zástupce Kuby, který nám vysvětluje, jak to mají s tím přístupem k Internetu těžké. Nikdo je sice nepolitoval, ale Írán se přidal s tím, že on by chtěl měnit správce Internetu. Súdán nezůstal pozadu a podpořil oba návrhy s tím, že politika by neměla ovlivňovat Internet. Brilantní názor! Teď už čekám jen Severní Koreu a Západní Saharu. Nedočkal jsem se, naopak, ozývají se Britové a rovnou varují před otvíráním Pandořiny skříňky, Kanada poměrně suše podotkla, že to je celé ‚out of scope‘. A po krátkém vystoupení Rusů, kteří „překvapivě“ oba návrhy podpořili, se k anglosaské linii přihlásí i USA. No a celá diskuse pěkně pokračuje ve svižném tempu. Čína návrhy podporuje, Japonci naopak nezapomínají, kdo jim psal ústavu a jsou proti. Írán tvrdí, že Internet je ‚in scope‘. Horečně s kolegyní Vrbovou diskutujeme, zdali máme vystoupit. A vzhledem k tomu, že vedle sedí zástupkyně EU, tak se s ní nakonec dohodneme, že reagovat bude ona. Mimochodem, EU není členem ITU, takže její zástupci jsou oficiálně v kyperské delegaci jakožto předsednické země.
A další
Mezitím kolegyně odbíhá na další EU koordinaci. Jednání končí s mírným zpožděním a tak jdu pozdě na jednání ad-hoc group on Article 6. Tam už ale pilně zapisuje kolegyně Nováková a vše mi reportuje a já se s pochopením dívám na osiřelou cedulku našich východních sousedů. Inu jejich delegace je ještě menší než ta naše, nějak mi není jasné, jak to vůbec zvládají. I této skupině předsedá můj oblíbenec doktor Horton z Austrálie, který nám hodně času ušetřil již včera. A skutečně končíme na čas v 15:30. Další plenárka je až v 18:30. Super, plánuji si, že alespoň vyřídím pár mailů. Málem by se mi to i podařilo, kdyby mě cestou ze sálu nezastavilo několik kolegů z ostatních delegací. Ale nelituji, protože se dozvídám mnoho zajímavých věcí ze zákulisí a nakonec stíhám i večeři. Dneska je krásný den!
První návrh ITRs!
Další plenárka začíná v 18:30 a asi nejzábavnější je diskuse o tom, jak často by se tento sněm měl opakovat. To je jednoduché téma, takže se chce vyjádřit každý a vzduchem lítají návrhy jako 8 let, 12 let, ať rozhodne plenipotentiary a podobně. Osobně bych nejradši navrhl jednou za milénium, ale pochopitelně mlčím. Podstatné je, že někdy po desáté hodině dostáváme první celistvý návrh ITRs a všichni si v něm horečně děláme poznámky. Na první pohled to nevypadá tak zle. Ale hned si podtrhávám už samotnou definici telekomunikací, do které se vloudilo slovíčko ‚intelligence‘, což zavání obsahem, a asi nejvíce mi vadí ustanovení o spamu, což bude prubířským kamenem soudržnosti „západní koalice“. Mám obavu, že ne všichni toto odmítnou. Já bych ale opravdu nebyl rád, aby ITU začalo bojovat s tímto neduhem, přišlo by mi to jako vyhánění čerta ďáblem, navíc to naznačuje zkoumání obsahu. Na druhý pohled je to už ale horší a všímám si věcí jako definice pod čarou u pojmu operating agencies, národní správy jmen, čísel a adres, bezpečnosti a pod. A vůbec se mi nelíbí ani texty rezolucí, tam se to Internetem, a ICT jenom hemží. Každopádně zatím nepodepsatelné, ale dělat se s tím snad něco dá. Ještě chvíli s českými kolegy text diskutujeme a kolem 11 večer konečně odcházím na pokoj a konečně můžu dodělat pár neodkladných věcí do práce. Zítra nás čeká první čtení ITRs, to bude celkem bitva. Jsou tři ráno, snad budu zítra trochu čerstvý.
Z Dubaje pro .blog Ondřej Filip
Koukám, že to je pěkná šaškárna. Celý ITU zrušit a bude klid.
Pěkné, díky za zprávy !
Me stale nejak unika, jak muze ITU rict „vemem si internet pod sebe, odevzdejte klice“.
Dobrý den, včera jsem zahlédl nějaké fotky české delegace v Dubaji a říkal jsem si, že tam určitě poslali někoho za odměnu, aby se ohřál. Tím víc mě těší zjištění, že se tam ohříváte právě Vy. Rád bych se zeptal, kolik (%) delegátů / zastoupených stranzastává na celou akci podobný názor jako většina české IT veřejnosti, tedy takový, že je zbytečná a snaží se opravit (regulovat) to, co není rozbité :) Děkuji za odpověď. PD
To Pavel Dragula: 100 %. A věřte mi, že v klimatizované konferenční místnosti se příliš neohříváme. Popravdě jsem po těch cca 14 h jednání už docela prochladlá :-)
Pavel Dragula: Kolegyna Vám již častečně odpověděla, jinak „západni blok“ zahrnuje velmi hrubým odhadem 1/4 států.
Na jednu stranu bohužel, protože se jedná „pouze o 25 % z přítomných států“, kteří zastávají onen „západní pohled“ odmítající veškerou regulaci internetového provozu … na druhou stranu je potřeba až do konce zastávat tvrdý a odmítavý postoj, protože na konferenci se nehlasuje většinově, ale je vždy snaha o dosažení „možné většinové dohody“, tedy konsensu … ale nyní právě nastala doba, kdy je potřeba přestat s ústupky.
Celá řada evropských a světových telekomunikačních operátorů přitom tlačí na regulátory, aby si zvýšili své pravomoci a zavedli obdobná regulační pravidla, která platí v sítích elektronických komunikací také na poskytovatele služeb v síti internet. Hranice mezi internetem a komunikační infrastrukturou tedy není zcela jasně vyznačená a proto každý nový regulační zásah znamená značné nebezpečí pro budoucí podobu Internetu. Zvolená „salámová metoda“, tedy postupně přidávat drobná regulační vylepšení je totiž velice nebezpečná a nepozornost dnes se může zítra hodně vymstít.