Další zlepšení komunikace registru domén

Od 1.srpna jsme v registru domén začali zasílat novou zprávu s informacemi o datech jednotlivých zákazníků. Jde o e-mail, který se posílá na adresy kontaktů a obsahuje žádost o kontrolu údajů. Generuje se automaticky, jedenkrát za rok, a to pro ty kontakty, které mají dva měsíce do „výročního data“ jejich vzniku. Pokud jste tedy svůj kontakt v registru vytvořili 1. října kteréhokoliv roku, už jste tento e-mail dostali.

Tímto krokem chceme přispět k ještě lepší kvalitě dat v registru. Dva měsíce před výročním datem nebylo zvoleno náhodně – vycházíme z toho, že většina zákazníků si zároveň s kontaktem registrovala i doménu, která tedy bude v daný den expirovat. A pokud si zákazník dva měsíce před tímto datem údaje u kontaktu opraví, prodloužení domény proběhne bez problémů.

Také chceme, aby zákazník byl lépe informován o tom, jaké domény (a nejenom ty) vlastně v našem registru má. Proto mu v tomto e-mailu přikládáme také seznam domén (sad jmenných serverů a sad klíčů), ke kterým je tento kontakt přiřazen. Každý tak má možnost zároveň s kontrolou svých údajů zjistit i to, kde všude je vlastně tento kontakt uveden (případně kde není ;-).

Oprava údajů se provádí prostřednictvím registrátorů – proto v tomto e-mailu (na rozdíl od všech ostatních e-mailů, které zasíláme) dáváme určenému registrátorovi kontaktu možnost do komunikace vstoupit. E-mail může doplnit svými informacemi (jak ho může zákazník kontaktovat apod.); e-mail může být také odeslán s reply-to adresou registrátora. Pokud na něj tedy v takovémto případě odpovíte, dostane se rovnou do správných rukou.

Zákazníka ale nechceme zbytečně opravovat. Pokud tedy v uplynulých dvou měsících (před plánovaným odesláním tohoto e-mailu) provedl u kontaktu nějakou změnu, tuto naši žádost už nedostane. Na řadu přijde znovu za rok.

Dosavadní zkušenosti po týdnu odesílání jsou víceméně pozitivní. Za zákaznickou podporu CZ.NIC mohu konstatovat, že jsme až na jednu nebo dvě výjimky nezaznamenali prakticky žádnou vyloženě negativní reakci. Naopak nám adresáti těchto e-mailů často odpoví i v případě, že jejich údaje jsou v pořádku a není tedy potřeba nijak reagovat. Ani od registrátorů, kteří se zapojili se svými texty a adresami, v tuto chvíli nemám žádnou negativní reakci. Doufejme tedy, že takhle nám to vydrží i nadále.

Na závěr jedno číslo, které vás možná překvapí a možná ne – průměrně každý den odešleme 1730 těchto e-mailů.

Martin Peterka

Autor:

Komentáře (9)

  1. Adam říká:

    A jak ja jako správce určitého kontaktu zabraním jeho neautorizovanému užití u domény, se kterou nemám nic společného?

    V absurdní ale možné situaci tedy někdo zaregistruje nějakou nehezkou doménu a mě uvede jako kontakt bez práv změn u domény a já se proti tomuto nemám jak bránit.

  2. Martin Peterka říká:

    Dobrý den,
    bránit se samozřejmě lze. Pokud jste k doméně přiřazen, máte právo se od domény „odpojit“.

    Pokud jste přímo držitel, můžete doménu zrušit, převést, vyřadit z DNS …
    Pokud jste admin-c, můžete se jako admin-c zrušit. Také můžete doménu – například – vyřadit z DNS.

    Nevím o žádné variantě, jak dostat kontakt k doméně bez toho, že byste měl nějaká práva ;-)

    Martin Peterka

  3. Adam říká:

    Dočasný kontakt, již jsem o tom hovoři emailem s podporou (s Vaším jmenovcem), tam mě sdělili, že neodmažou. Že mám o to poprosit držitele domény (který mimo jiné nemá funkční email).

  4. Jakub Bouček říká:

    V souvislosti s tímto: mohu zjistit, jaké domény jsou na můj kontakt navázány (kromě výše zmíněného e-mailu)? Pokud ano, kdo to zajistí? Můj registrátor, nebo CZ.NIC?

    Mohu to samé zjistit o NSSETu a KEYSETu? Občas mi chodí mail o chybném testu NSSETu, a nemůžu dohledat, která doména ho používá.

  5. Martin Peterka říká:

    Ad Adam :
    Dočasný kontakt nelze vytvořit. Vzniklo jich omezené množství při migraci systému v roce 2007 a nové již nepřibývají, při registraci ho tedy nemůžete k doméně přiřadit.
    Postupně dochází přirozenou cestou k jejich rušení.

    Kromě toho i dočasný kontakt má jedno právo : může odejmout od domény sama sebe. Pro registrátora příslušné domény by neměl být problém ho odebrat.

    Ad Jakub Bouček :
    Obecně by vám to měl zjistit na požádání váš registrátor. Pokud se bavíme o konkrétním případě, samozřejmě není problém pro konkrétní NSSET dohledat domény, kterých se týká, i přímo na naší zákaznické podpoře.

    Také je ta doména uvedena ve výsledku technického testu – ten se provádí na dvojici doména-nsset a v textu mailu by tedy být uvedena měla.

    Martin Peterka

  6. Adam říká:

    RE: Martin Peterka

    Dekuji, me jedine co podpora na nic.cz rekla ze mam poprosit drzitele domeny (to jsem zkusil ale email drzitele domeny se jevi jako nefunkcni, na toz me bylo receno ze mam zkusit tistenou postu :) ), budu tedy kontaktovat registratora.

  7. Adam říká:

    Tak stale bez uspechu, forpsi u ktereho je ta domena se kterou nemam nic spolecneho vedena nebyla schopna ani za 13 dnu nic udelat. Vidim to jako velky problem pokud opravneny administrator kontaktu v NIC.cz nema moznost urcit to kde se jeho kontakt bude vyskytovat.

    To prece mohu registrovat nejakou nehezkoudomenu a zapsat si k ni koho chci, a tim ho poskozovat aniz by se dotycny mohl jakkoli branti!!!

  8. Radek Havelka říká:

    Dobry den,
    vyresilo se toto nejak ? jsem proti sve vuli registrovan jako „docasny kontakt“ u rady domen, pravidelne me buzeruje informace o nezaplaceni nebo dalsich technickych ukonech spojenych s provozem techto domen, aniz bych s nimi mel nebo chtel mit cokoliv spolecneho. Registrator reaguje obvykle odkazem na majitele domeny, ten nereaguje pro jistotu nijak. Jak tedy mohu zrusit sam sebe u techto domen, kdyz nemam k registratorovi pristup ? Prosim o konkretni postup.
    Dale se pripojuji k otazce, jak z databaze zjistit, k jakym vsem domenam jsem vlastne jako TECH-C zarazen ? Technicka podpora CZ:NICu mi odpovedela, ale jejich vycet je zhruba desetinou toho, kde jsem (i dle tech mailu co mi neustale chodi) skutecne veden. Jak to tedy je ?
    Dekuji
    RH

  9. Martin Peterka říká:

    Dobrý den,
    v následujících několika týdnech provedeme odmazání všech dočasných kontaktů od všech domén. Po diskusích (s registrátory, v rámci sdružení, koneckonců i tady) a otázkách uživatelů jsme došli k názoru, že tyto dočasné kontakty se přežily. Registrátoři, kteří zahájili svou činnost až po roce 2007 s těmito kontakty navíc často pracovat neumí a to jen stěžuje situaci.

    Pokud tedy vydržíte, v dohledné době vás těch vazeb zbavíme my sami.

    Ad otázka na tech-c : doména dnes už nemá záznam tech-c, ten je veden u sad jmenných serverů a sad klíčů. Odpověď na otázku, ke kterým doménám nějak patříte, tak není úplně jednoduchá. Kromě toho samozřejmě záleží i na tom, kolik vlastně máte vytvořených kontaktů.

    Nějakým jednoduchým dotazem z vaší strany to zjistit nelze. Bráníme se tak vytahování údajů z databáze neoprávněnými uživateli. Koneckonců vám by se také zřejmě nelíbilo, kdyby si kdokoliv mohl jednoduše vytáhnout seznam domén, se kterými pracujete. Správná cesta by měla být ta, že se prostě obrátíte na svého registrátora, kterého máte ideálně jen jednoho a ten vám po nějaké autorizaci z vaší strany tyto údaje dohledá. Aby však nevznikla mýlka – není to jeho povinnost. Každý registrátor poskytuje služby podle svého uvážení a je jich v této chvíli dostatek na to, aby si mezi nimi zákazníci mohli vybrat.

    Kromě toho také záleží na tom, jakým způsobem s registrem vlastně pracujete – pokud zakládáte různé kontakty pro různé příležitosti, máte různé registrátory, vytváříte množství sad jmenných serverů a podobně, pak takovéto hledání může být oříšek i pro nás a pro registrátora to pak může být prakticky nerealizovatelné.

    Pokud s tím máte takovýto problém, klidně mi napište přímo na můj email martin.peterka@nic.cz a zkusíme se domluvit přímo :-).

Napsat komentář: Jakub Bouček Zrušit odpověď na komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..