V Akademii CZ.NIC jsme minulý měsíc spolupořádali druhý kybertábor pro dvacet dětí z Domova dětí a mládeže Prahy 9.
Seznamovací hry jsme po zkušenosti z loňského roku rovnou vynechali a s dětmi jsme se hned pustili do věcí, které pro ně měli přichystané Nora s Lukášem, naši kolegové od 3D tisku. Kromě této zábavy měly děti za úkol ještě „offline“ výrobu herních desek, na kterých si potom mezi sebou zahrály turnaj. Milým zjištěním pro nás bylo, když jsme se dozvěděli, že některé děti hrály hru i večer s rodiči. Turnaj se dohrával ještě v průběhu týdne a jeho vítěz si odnesl malý přenosný repráček. Odpolední program potom čekal děti až v Bohnicích, ale za to cestování stál, hrály se totiž laser games.
Úterý zahájil velkolepě kolega Edvard Rejthar, který má dlouholeté zkušenosti s organizací dětských programů a her. K tomu má navíc zkušenosti z divadelního kroužku, takže děti dokázal svým projevem neuvěřitelně nadchnout. Děti si musely na celé dopoledne vypojit myš a plnit jednotlivé úkoly, které nedoprovázela zábavná grafika. Člověk by si řekl, že to ty děti v životě nemůže bavit. Jenže to, jak to měl Edvard promyšlené a připravené, bylo až neuvěřitelné. Děti žádnou grafiku nepotřebovaly, bavilo je posouvat se o úroveň dál, zjišťovat, že „to nejde“ jsou jen slova, která když přestanou říkat, půjde jim to rychleji. Pod Edvardovým vedením se nejeden účastník kybertábora dozvěděl, jak moc přínosné je umět pracovat s počítačem pomocí klávesových zkratek. Děti, kterým bylo mezi 10 a 15 lety, se tak naučily bez pomoci myši klasické vychytávky jako je přepínání, otevírání a zavírání oken, instalaci programů přes terminál, tvorbu a organizaci nových složek a mnoho dalšího.
Středa i čtvrtek byly pod taktovkou úspěšného absolventa Cyber Security Competition Jirky. Jirka měl pro děti na středu připravený program, který se týkal kybernetické bezpečnosti. Děti se během něj zábavnou formou dozvěděly, jak se mohou starat o svá tajemství a jak je důležitá jejich identita na Internetu. Odpoledne potom děti dostaly malé robůtky, které si sami poskládaly.
Ve čtvrtek jsme důkladně prověřili Jirkovy lektorské dovednosti, když jsme po objevení chyby zjistili, že původní program nelze realizovat. Jirka nám hned oznámil, že to vůbec nevadí, protože má plán B i C. Troufám si tvrdit, že plán B byl asi nejúspěšnějším dopoledním programem celého týdne. Děti se velice snadnou a zábavnou formou učily programovat vlastní hru. Jirkovi to ale nestačilo, chtěl pro děti udělat ještě víc, a tak jim od anglicky hovořícího vývojáře této hry sehnal klíče k jinak placené hře a tuto hru jim na páteční odpoledne nejen že stáhl, ale ještě ke všemu ji přeložil, aby ji děti měly česky. Odpolední program se díky dobrým vztahům našeho kolegy s pány z Českých radiokomunikací a jejich velké laskavosti přesunul na Žižkovskou věž, kde jsme se kromě vyhlídek podívali i na to, jak funguje velké datacentrum.
V pátek k nám zavítaly slečny z Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost, aby děti provedly příběhem Báry Bezhlavé, která si myslela, že Internet je anonymním místem. Jednalo se o workshop, v rámci kterého měly děti prostřednictvím klasického internetového vyhledávače zjistit co nejvíce informací o Báře Bezhlavé. Koneckonců, tento úkol si můžete vyzkoušet také.
Kybertábor se i tentokrát povedl a tak jsem přesvědčená, že bude pokračovat i nadále.
Ahoj,
V čempak se děti učily, udělat si vlastní hru?
Typnul bych code.org.
Není v blogu chyba a místo „minulý týden“ tam být „minulý měsíc“?
Dobrý den, máte samozřejmě pravdu.
Děkujeme za upozornění. Je to opravené.
VS
Hezky den Martine,
Code.org děti měly možnost si osahat, ale hlavní program probíhal v programu Scratch.
Přeji Vám hezký víkend.