Metodika a pracovní listy ke knize ON-LINE ZOO

V lednu to byly již dva roky, co jsem poprvé vyrazila na besedu s knihou ON-LINE ZOO do modřanské pobočky Městské knihovny v Praze. Od té doby jsem absolvovala celkem 94 besed a setkala se tak s 2 100 dětmi a pedagogy po celé České republice. Kniha ON-LINE ZOO se stala součástí třídních knihovniček bezmála ve 40 školách. Bohužel i besedy negativně ovlivnila koronavirová pandemie a s dětmi jsem se přestala setkávat.

Snažili jsme se namotivovat rodiče, aby svým dětem knihu ON-LINE ZOO přečetli nebo jim pustili její audio verzi a o jednotlivých tématech spolu diskutovali. Obzvlášť v době distanční výuky, domácí izolace, absence kroužků a jiných zájmových aktivit je prevence kybernetických rizik více než na místě. Děti se více uchylují do on-line prostředí. Po výuce často zůstávají na svých počítačích a tabletech i nadále a začnou zde hrát své oblíbené hry a navštěvovat sociální sítě, aby se odreagovaly. Nedivme se jim, nemají to totiž vůbec jednoduché a málokdo má silnou vůli na to počítač ihned zaklapnout a jít si udělat všechny domácí úkoly nebo si číst knížku.

Loňští i letošní prvňáci si již zkusili on-line výuku a více se tak sblížili s digitálními technologiemi, proto bychom je měli seznámit se všemi riziky virtuálního prostředí. Pro pedagogy nižších tříd základní školy jsem připravila metodiku pro práci s knihou ON-LINE ZOO, která je navede, jak s knihou pracovat a jaké doprovodné aktivity s dětmi uskutečnit. Vycházela jsem ze svých zkušeností z dosavadních besed. Děti vždy na knihu reagovaly velmi pozitivně a mnohdy měly chuť diskutovat mnohem déle, než byl náš vyhrazený čas.

Metodika je rozdělena do pěti částí, a to podle příběhů v knize, které jsou věnovány závislosti na mobilu, kyberšikaně, kybergroomingu, on-line nákupům a sextingu. V rámci doporučených aktivit si mohou děti zkusit vyplnit kvíz a zjistit, zda jsou závislé na mobilu, či nikoli, zamyslet se, komu by se svěřily v případě, že se jim na Internetu stane něco nepříjemného, nebo mohou nakreslit svou oblíbenou off-line aktivitu a pak si o tom společně s paní učitelkou povídat, co je nejvíce baví.

Pro menší děti jsme pro odreagování připravili pracovní listy, kde si mohou vymalovat obrázek závislého opičáka, pospojovat čísla, aby jim vznikl šikanovaný medvídek panda, vystřihnout masky důvěřivých antilop a zákeřného lva a zahrát si s nimi divadlo, najít deset rozdílů mezi dvěma obrázky zbrklé žirafy nebo obléknout tučňáka v plavkách.

Cílem metodiky a pracovních listů je děti ještě více zaujmout a umožnit pedagogům s knihou ON-LINE ZOO pracovat více do hloubky a při tom využít doprovodné materiály. Stejně dobře mohou oba zdroje posloužit i rodičům, kteří by si rádi o zmíněných termínech něco přečetli a chtěli svým ratolestem nabídnout i doprovodnou zábavu. Důležité je dětem naslouchat, vzbudit v nich důvěru a nenásilně je vést tím správným směrem. Mnohdy nás totiž překvapí svými názory a vědomostmi a chutí se o ně podělit.

Milí pedagogové a rodiče, budeme velmi rádi za vaši zpětnou vazbu a poznatky, jak se vám s materiály pracuje a jak na ně děti reagují. Děkujeme.

Autor:

Zanechte komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..