V loňském roce připravil CZ.NIC pro děti pexeso, které obsahuje 32 motivů spojených s počítači. Zatímco obrázky jsou v každém páru stejné, jejich názvy jsou na jedné kartičce v češtině a na druhé v angličtině. Po zkušenostech, kdy se toto pexeso uplatnilo např. v rámci volnočasového kroužku angličtiny pořádaného DDM Prahy 9, jsem čistě anglickou variantu vzal do etiopské školy Halaba, kde jako dobrovolník učím děti pracovat s počítačem v rámci projektu podpořeného Českou rozvojovou agenturou.
Již před odletem jsem tušil, že by pexeso mohlo mít v Africe úspěch, že by mi mohlo pomoci naučit děti základní počítačová slovíčka. Skutečnost však zdaleka předčila má očekávání. Děti pexeso (název hry je odvozen z českých slov „pekelně se soustřeď“) od začátku chytlo a dožadují se ho pokaždé, když zbude chvilka volného času. Do hry se však s neuvěřitelným zápalem zapojují také učitelé.
Pexeso ocenil i Solomon Mulegeši, který se profesně zabývá podporou a zaváděním moderních metod výuky a byl prvním ředitelem základní školy Halaba Experimental School, založené před více než 10 lety Člověkem v tísni, která tyto metody aplikuje. V praxi to znamená např. to, že ve třídě není 50 až 80 žáků, jak je v Africe obvyklé, ale pouze okolo 30, podobně jako v Čechách. Solomonovi se na pexesu líbí nejen Komenského výuka hrou, ale i trénování paměti. Pexeso by podle něj snadno našlo uplatnění jako moderní učební pomůcka i v dalších předmětech jako je chemie či fyzika. Nejen pro africké podmínky je výhodou našeho pexesa provedení na silném kartonu potaženým laminem a kulaté rohy, děti ho tak můžou hrát nejen na stole či lavici, ale i na zemi.
Věhlas pexesa se očividně šíří i za hranice školy – zajímají se o něj už i rodiče žáků. Kdo ví, třeba se slovo pexeso nakonec v Africe ujme a po Čapkově robotovi si tak budou moci Češi připsat další příspěvek do mezinárodního slovníku :).
Jiří Průša