Je to stále stejná písnička. Každý rok publikují zpravodajské servery žebříčky nejpoužívanějších hesel. V anglických verzích vede „password“ či podobně nápadité „123456“. V rámci nejnovější studie Googlu, jejíž výsledky přinesl prestižní časopis TIME, patří mezi nejoblíbenější hesla jména zvířecích miláčků, snadno zapamatovatelná data (např. datum svatby či narozeniny členů rodiny) nebo rodná příjmení a jména blízkých příbuzných.
V této souvislosti studie připomíná, že mnoho z těchto údajů lze najít na sociálních sítích, zejména Facebooku. Například datum svatby se většině uživatelů zobrazuje na veřejné části profilu. Podobné je to i se jmény příbuzných či čtyř (případně i více :o) nohých mazlíčků. Z průzkumu rovněž vyplynulo, že 48 % uživatelů sdílí svá hesla s někým jiným a 3 % si hesla píší na žluté postity, které nechávají v blízkosti počítače (např. zadní straně klávesnice).
Podle nedávného průzkumu Univerzity Palackého v Olomouci se však zdá, že čeští uživatelé jsou poučenější a od roku 2009 se situace značně zlepšila. Snad k této situaci přispěl i jeden z dílů našeho seriálu „Jak na Internet“. Podle studie olomoucké univerzity by totiž z 3749 zkoumaných hesel bylo jen 6,9 % možné odhalit pomocí slovníku a heslo „12345“ využíval pouze jeden uživatel. U mladých Čechů pak mezi nejoblíbenější hesla patří jméno města (tj. opět věc, kterou je u většiny uživatelů možné najít na Facebooku), křestní jméno a slova „slunicko“, „maminka“ a „lokomotiva“.
V rámci kurzů základů počítačů, které připravuji pro skutečně začínající uživatele Internetu, připodobňuji heslo k zámku na dveřích jejich obydlí či skříně. Zdá se, že zatímco většina z nás si své klíče od domu či auta chrání, je mezi námi stále mnoho těch, kteří si neuvědomují, jak cenný klíč počítačová hesla představují.
Jiří Průša