Nedávno jsem narazil na článek s názvem 11 znaků důvěryhodného internetového obchodu, který publikoval Martin Matějka pracující jako nezávislý specialista online marketingu. Text je to zajímavý a poučný, přesto si myslím, že není úplný, že mu něco chybí.
Správný internetový obchod by měl mít podle autora textu 11 základních atributů:
1. Dobrý produkt za dobrou cenu
2. Viditelný a jasný kontakt
3. Stručné a jasné obchodní podmínky
4. Nákup bez registrace
5. Využívejte Heuréku
6. Komunikujte rychle a slušně
7. Neprovozujte eshop z garáže
8. Definujte konkurenční výhody
9. Nepouštějte se do cenové války
10. Komunikujte všude, kde to jde
11. Dejte návštěvníkům víc, než čekají
Všechny body jsou jistě důležité a víceméně se s nimi dá souhlasit. Z mého pohledu je zajímavý hlavně bod čtyři – nákup bez registrace. Ano, zbytečné a dlouhé vyplňování registračního formuláře odrazuje více jak 60 % nakupujících. Nákup bez registrace v podstatě ale neexistuje, jelikož při objednání zboží musím vždy zadat minimálně jméno, doručovací adresu a nějaký kontakt – e-mail nebo telefon. Pokud by ale eshop nabízel možnost přihlášení přes mojeID, stačilo by jedno kliknutí a veškeré aktuální kontaktní údaje by se přenesly z mého profilu. Myslím si tedy, že se podporou mojeID na eshopu částečně plní bod čtyři z uvedeného jedenáctera. S touto výhodou, tedy s mojeID, navíc automaticky přichází také zvýšení komfortu pro nakupující, což má také svoji velkou cenu.
K těm 11 vyvoleným bych přidal ještě jeden bod týkající se bezpečnosti. Pod ním si představuju jednak provozování internetového obchodu na zabezpečeném serveru. Často se setkávám s názorem, že serverový certifikát je drahý a nastavení náročné. Certifikát lze dnes zajistit již zdarma a s nastavením jistě rád pomůže provozovatel hostingu. Zodpovědný provozovatel eshopu by měl mít také své stránky chráněné DNSSECem, který zabraňuje zfalšování obsahu stránek. Splněním tohoto bodu dává provozovatel eshopu svým zákazníkům najevo, že jejich osobní data jsou uložena bezpečně a že si mohou být jisti tím, co na stránkách najdou
Z oněch 11 bodů bych tedy z vlastní zkušenosti udělal bodů 13. Jestli teď přemýšlíte nad tím, jak moc je jejich zavedení složité a náročné, tak věřte, že se nebavíme o ničem nepřekonatelném. Za tu trochu námahy určitě stojí.
Radim Ponert
1. Vyuzivanie mojeID je podmienene urcitym typom zakaznikov. Napr. v nasom eshope by sluzbu vyuzilo minimum zakaznikov = je nam zbytocna.
2. K bodu 5. – nepovazoval by som to za uplnu nevyhnutnost. Uvidime, co si o tomto bode budeme mysliet za 3-5 rokov.
3. Bezpecnost tiez BFU neriesia – nejedna sa o kriticku podmienku.
4. Ostatne body OK :)
Zastávám názor, nedělat to až tak pro hlupáky všechno. mojeID není potřeba, důležité je v první řadě udržet návštěvníka, potencionálního zákazníka, na webu déle jak 30 vteřin. Tzn. body 2, 8, 9, 11 jsou v tomto smyslu základ. Body 3 a 4 přijdou až v ten moment, kdy se zákazník rozhodl něco koupit. A nemyslím si, že v tuto chvíli by zákazníka odradilo to, že eshop nemá možnost přihlášení pomocí mojeID.