Naše zkušenosti s validací mojeID

Přestože má služba mojeID více než 460 tisíc účtů, setkáváme se i po pěti letech s dotazy, k čemu je dobrá validace účtu. Krátké shrnutí: validace je nutná v případě, že se rozhodnete používat pro správu vašich cz domén Doménový prohlížeč. Dále ji můžete využít při internetovém nakupování a to v případě e-shopů, které validované účty vyžadují (typicky se jedná o prodejce dražšího zboží, jako je například elektronika). S validovanými účty pracují také provozovatelé speciálních internetových služeb jako jsou Hlídačky.cz nebo Jízdomat.cz.

Pokud si nejste jisti, zda potřebujete validovaný účet, neváhejte se informovat buď přímo u provozovatele konkrétního webu, kde je možné přihlášení pomocí mojeID, nebo můžete kontaktovat zákaznickou podporu CZ.NIC (telefon, e-mail, online chat), která je k dispozici nepřetržitě.

Jak získat validovaný účet

Pokud jste zjistili, že je pro vás validovaný účet prospěšný, můžete navštívit takzvané validační pracoviště. Těch je v tuto chvíli v České republice 14. My se zde budeme věnovat tomu našemu, tedy validačnímu pracovišti v sídle sdružení CZ.NIC v pražské Milešovské ulici, a situacím, s nimiž se čas od času setkáváme. Asi nejčastější problém je zapomenuté uživatelské jméno a heslo.

K připomenutí uživatelského jména slouží primárně tzv. QR karta s uživatelským jménem (název účtu). Ta může vedle svého primárního účelu plnit ještě určitou bezpečnostní funkci – na její druhou stranu je možné doplnit údaje, jako jsou nouzový kontakt pro případ nehody či krevní skupinu. Tuto kartu již nějakou dobu poskytujeme k nově registrovaným účtům a je zasílána poštou automaticky spolu s dopisem, který obsahuje PIN pro ověření kontaktní adresy uživatele účtu. V tuto chvíli je možné požádat o její vydání také dodatečně, k již dříve provedeným registracím, a to odesláním požadavku přímo z nastavení profilu konkretního účtu mojeID.

Když se stane, že některý z potřebných údajů zapomenete, stále není nic ztraceno. Pro takové případy je na našem validačním pracovišti připraven počítač, pomocí kterého můžete zapomenuté údaje zjistit. Pokud byste si nevěděli rady, jsou vám pracovníci validačního pracoviště v případě potřeby připraveni pomoct.

Život s hesly

Přes tyto doplňkové služby, a přes neustálou osvětu sdružení CZ.NIC ohledně ochrany osobních údajů a bezpečnosti na Internetu, se občas na validačním pracovišti objeví majitel účtu, který je příkladem toho, jakým způsobem by nikdo se svými hesly zacházet neměl. Například jeden zájemce, který si zapomněl vzít s sebou validační formulář, nám na stole rozložil množství pomuchlaných papírů, účtenek, obálek, kusů novin a jízdenek, na kterých u sebe po kapsách nosí napsaná veškerá přihlašovací jména a hesla. Tento způsob správy a ochrany hesel považujeme minimálně za krajně nešťastný.

„Modernější“ variantou správy uživatelských jmen a hesel je uložení textu hesla do nezabezpečeného souboru v poznámkovém bloku – např. hesla.txt, prihlaseni.txt nebo podobně. Žadatelé o validaci si je ukládají na různá místa – na plochu notebooku, na USB klíčenky či do tabletu. Podle potřeby je mezi zařízeními přesouvají a různě doplňují. Účet mojeID v seznamu ale často překvapivě chybí, takže ne vždy se uživatel dokáže znovu přihlásit a validaci tak dokončit.

Není validace jako validace

Při osobních návštěvách spojených s validací mojeID se kromě běžných dotazů na údaje či průběh validace setkáváme někdy i s nezvyklými otázkami. Zde je jedna z nich.

Dostali jsme dotaz, zda je naše validační pracoviště možné navštívit i s pejskem, zda je „dog friendly“. V CZ.NIC je spousta pejskařů a někteří z nich chodí sem tam do kanceláře i se svým čtyřnohým kolegou, takže odpověď samozřejmě zněla ano. Následně se žadatel o validaci dostavil s nádherným mladým vlčákem. Takže zatímco jsme kopírovali průkaz totožnosti a podepisovali žádost, prozkoumal vlčák pečlivě validační pracoviště a pohrál si s bíglem Montym patřící jedné naší kolegyni. S majitelem jsme si dobře popovídali, a když pán s vlčákem odcházel, oba vypadali spokojeně. A my koneckonců také :).

Karolína Daňková, Petr Peterka

Autor:

Komentáře (7)

  1. Novák Jiří říká:

    A jak je to v případě, že pro přihlášení do MojeID používám jméno + heslo + jednorázové heslo (OTP) a ztratím telefon, kde jsem měl aplikaci generující jednorázová hesla pro přihlášení. Pomůžete mi s tímto problémem také na vašem pracovišti v Milešovské ul.?

    • Petr Peterka říká:

      Dobrý den, pokud jste si při nastavení OTP v účtu nevygeneroval nouzová hesla, je možné se zastavit s občanským průkazem na našem pracovišti a podepsat žádost o odblokování. Údaje v účtu musí souhlasit s dokladem. Validační pracoviště v Milešovské ulici je otevřeno od pondělí do pátku 08:30-12:00, 13:00-16:00.

  2. bozděch říká:

    pořád nevím , co má být v ID. Google chce „user ID“ co mám udat ?jméno,mail, heslo, kód, narození ???? dohodnul jsem s nimi jen heslo.

  3. Petr Peterka říká:

    Dobrý den, doporučujeme se obrátit přímo na podporu společnosti Google nebo použít jejich nápovědu.

  4. Zdeněk Evják říká:

    Dobrý den. Již třetí den se zabývám – přesněji BOJUJI – s aplikací MojeID a aplikací Identita občana , které mají být mezi sebou propojeny. Snažil jsem si zpříjemnit komunikaci s veřejnou správou, což se mně po třech dnech nepodařilo. K využívání těchto aplikací jsem byl zlákán sloganem o jednoduchosti celého systému. Ten systém zapojeni „jednoduché komunikace“ s veřejnou správou vymýšlel ten, který o jednoduchosti nemá ani ponětí.
    Pro dokončení a realizaci svých požadavků pro MojeID a Identita občana jsem navštívil Czech Point. Ani zde jsem nebyl úspěšný. Pro zpřístupnění těchto velmi komplikovaných služeb potřebuje běžný smrtelník odborného asistenta. Kde mám vyhledat pomoc ? Instruktážní videa jsou téměř nesrozumitelná a návody k použití jsou napsána natolik komplikovaně a složitě , že jeden odstavec odkazuje na další odstavec a to stále dál a dál a vždy v každém postupu je několik možných i nemožných cest.
    Potřebuji radu odbornou a hlavně velmi jednoduchou, bez odkazů na vaše stránky a další odkazy, ve který běžný uživatel jen bloudí.
    Zdeněk Evják
    tel.732610350

    • Vilém Sládek říká:

      Dobrý den a prosím Vás, o radu a pomoc se můžete obrátit na kolegy ze zákaznické podpory mojeID.

      Veškeré kontakty najdete na https://www.mojeid.cz/en/support/.

      Děkujeme.

      VS

  5. Petr Peterka říká:

    Děkujeme panu Evjákovi za poskytnutí dalších informací a spolupráci, kolegové ze zákaznické podpory již jeho dotaz úspěšně telefonicky vyřešili.

Napsat komentář: Petr Peterka Zrušit odpověď na komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..