Smlouva s koncovým zákazníkem projektu Turris

Projekt Turris asi není třeba na našem blogu představovat. V dnešním krátkém příspěvku nebudeme překvapivě informovat ani o vývoji hardware, ani o software, ale budeme řešit otázku smluv.

Projekt se již ve vývoji posunul tak daleko, že brzy plánujeme rozesílání prvních routerů a rádi bychom potenciálním zákazníkům, ale i zbytku veřejnosti umožnili si předem pročíst a připomínkovat smlouvu, kterou budeme se zákazníky uzavírat.

I přesto, že jsme znění smlouvy konzultovali s odborníky v oblasti ochrany soukromí a osobních údajů na Internetu, budeme rádi, pokud nám případné připomínky nebo nejasnosti napíšete do diskuse pod tímto příspěvkem. Text smlouvy naleznete zde.

Bedřich Košata

Autor:

Komentáře (171)

  1. Marek Erneker říká:

    Na me je ta smlouva moc dlouha. 6 stranek pravnickeho textu je na muj vkus trochu moc. Neslo by to jednoduzseji?

  2. Tom Klíčník říká:

    Dobrý den,
    ve smlouvě je v článku 6.1 uvedeno, že zařízení má být provozováno nepřetržitě (24 hodin denně, 7 dní v týdnu). Je možné zařízení při nečinnosti (nepřítomnosti) vypínat, nebo musí být opravdu zapojeno nonstop?
    Díky
    Tom Klíčník

  3. Milan Kazarka říká:

    cena je uvedena ako 12.000 Kc :)
    Ide pravdaze o najom, ale ajtak. Je tam zohladnena cena vyvoja prvej serie, nieje to finalna cena zariadenia. Ci je to ok, alebo nie je uhol pohladu.

  4. sdf říká:

    Co se stane po tech 3 letech na ktere je smlouva uzavrena?

  5. Zdeněk Šofr říká:

    Dobrý den,
    ve smlouvě je v článku 6.1 uvedeno, že zařízení má být provozováno nepřetržitě (24 hodin denně, 7 dní v týdnu). Ovšem není zmíněno, že mohou nastat objektivní příčiny znemožňující takový provoz (výpadky el. energie, dovolená, záměrné vypnutí např z obav před poruchou v důsledku bouřky…) – jak je pohlíženo na tyto situace?
    Dále pak, pochopil jsem ujednání o ceně správně, že kdyby došlo k vypovězení smlouvy předčasně ze strany nájemce, ale vrátil by zařízení do 30 dnů, nebude mu účtována žádná smluvní pokuta?

    děkuji
    Zdeněk Šofr

  6. Vlastimil Waic říká:

    Smlouva se zdá dostatečně rozumná. Snad jen – nevím, jestli to tam není, nebo jsem to přehlédl – ale co se bude dít v případě, že uživatel využije možnost „vylepšení“ routeru (ať už doinstalací HW či SW) a router při tom umře, nebo třeba jen přestane správně odesílat potřebné statistiky? Bude existovat např. nějaká oficiální sbírka SW a návodů na různé funkce (jak nainstalovat a konfigurovat webserver, jak nainstalovat a konfigurovat SATA řadič apod.)?

  7. Ladislav říká:

    Smlouva mi přijde vyvážená a přijatelná. Přesto jen drobná polemika. Definuje se, že zařízení má být určeno pro domácí provoz. Až do nedávna jsem byl v domácím provozu zvyklý router na noc vypínat (nic není bezpečnějšího a k životnímu prostředí ohleduplnějšího, než vypnuté zařízení). Nyní už nemám problém nechávat router zapnutý stále, ale přeci jen … je tento požadavek vůči všem domácím uživatelům nutný? Na to pak navazuje třeba období dovolených ap. Ano, toto pokrývá klauzule o 30 dnech mimo provoz za 6 měsíců, to asi nikdo nepřekročí a nebo nebude vhodným testovacím vzorkem. Pokud tedy vynechám ty noci a případné víkendy mimo provoz ap. Hezký den.

  8. Jakub Bouček říká:

    V souvislosti s 8.2 bych doplnil povinnost do 8 dní náhlásit změnu osobních údajů, zejména e-mailu.
    Ostatně se mi nelíbí, že doručení e-mailu s výpovědí je závazné pouhým doručením na příchozí server, protože vzhledem k povaze e-mailu je doručení pochybné (může se utopit ve spamu, může být ztracen nezávisle na vůli adresáta) a důsledky z minutí takové zprávy jsou poměrně závažné. Chápu snahu věc usnadnit a urychlit, ale tohle není nejlepší cesta. Naopak bych jako volitelný kontakt navrhl IDDS.

  9. Luboš Vaníček říká:

    Wi-Fi na noc vypínám, bude to problém?

  10. René Kukucz říká:

    Dobrý den,
    v bodě 7.1 je zmínka o aktualizacích firmware. Předpokládám, že to způsobí výpadek konektivity jak uvnitř LAN tak směrem do Internetu. Uvítal bych pokud by bylo možné alespoň doplnit časy provádění těchto akcí.
    Zajímalo by mne po jak dloubou dobu bude mít nájemce nárok na výměnu zařízení (bod 7.2) a jak rychle bude táto výměna zrealizována ?
    Děkuji

    S pozdravem

    rk

  11. Dobrý den,

    smlouvu jsem v rychlost pročetl. Je to sice dost „právničiny“, ale řekl bych, že celkem srozumitelné. Ke smlouvě nemám přílišné výhrady, ale chybí mi v ní důležitá informace (možná jsem ji přehlédl) – Jak bude nájemce pronajímateli kompenzovat ztrátu routeru v případe: a) nezaviněného poškození (např. bleskem, přepětím v síti apod.); b) zaviněného poškození (ať už rozebíráním nebo např. politím vodou)? Nerad bych měl doma zařízení s cenovkou 12000, za které bych byl naprosto plně zodpovědný (v případě vlastní viny bych to samozřejmě chápal).

    Čistě teoreticky a neoficiálně – pokud bych např. instalací dodatečného SW zablokoval sledovací vlastnosti, budou následky okamžité nebo bude možnost domluvy na napravení? Abysme se chápali správně – nemám problém s celkovým nápadem, ale občas člověku něco uteče a pak se dva dny moří s nápravou vlastní chyby – je na toto myšleno? Nerad bych o router přišel kvůli nějaké drobnosti…

    Přikláním se k názoru Jakuba Boučka – email bych nepovažoval za dobrý způsob tak důležitého sdělení. Zvlášť, pokud pronajímatel bude nekompromisní (viz otázky výše).

    Odpověděl bych na dotaz sdf: Po třech letech ho buď vrátíš, nebo ho za 1Kč (bez DPH) můžeš odkoupit. Alespoň tak to chápu ze smlouvy.

  12. Aleš Tichý říká:

    Těch 12 tisíc je dobře, každé jedno zařízení se jako DDN majetek odepíše a to je „do daní“ jedině dobře :)
    Na druhou stranu může dojít k situaci, že zařízení dojde v domácnosti k nějaké újmě a buď to nájemce „prolepí“ sám (minus 2,5% / měsíc), nebo se smlouva dá (doufám) použít jako doklad pro pojišťovnu. A deklarovat cenu 3000, tak a) z pojišťovny nic nevypadne a za b) někteří by s tím zacházeli jak „k…a s děckem“.
    A smlouva je tak dlouhá, že jsem tam ani nenašel kdo platí dopravu tam/ popř. zpět (vrácení, opava,…). Já si to klidně cvaknu :)

  13. Vlastimil Waic říká:

    Ad René Kukucz: Ideální by bylo, kdyby časy aktualizací firmwaru vyžadující výpadek konektivity a provozu v LAN byly konfigurovatelné uživatelem ať už na webu nebo v zařízení. Např. vím, že pracuji nejdéle do 4 do rána, takže si aktualizaci naplánuji například na 5.30, kdy mi výpadek nebude vadit. Výpadky „kdykoliv“, např. v průběhu práce s relací vzdálené plochy nebo v horším případě třeba v průběhu stahování zálohy ze serveru z internetu, nebo dokonce jen v průběhu běžné každodenní práce by byly minimálně otravné.

  14. Pavel F. říká:

    Dobrý den,
    ve smlouvě mi chybí 3 věci:
    1) Veškerá manipulace s routerem ze strany pronajímatele (nastavování pro své potřeby reportů, aktualizace firmware, atd.), které snesou odkladu a pronajímatel ví, či vzhledem ke svým znalostem měl vědět, že vzdálená manipulace může ovlivnit poskytování konektivity (restarty, dočasné zablokování provozu při nastavování, …) nebo významně ovlivnit kvalitu připojení (upload větších objemů dat pro statistické účely, atd.), aby tyto manipulace byly prováděny mimo pracovní dobu, např. od 20:00 do 6:00.
    2) Dle smlouvy máme povinnost veškerý provoz směrovat přes Turris, nicméně explicitně by měla být povolena možnost záložního routeru, který by se použil v případě nefunkčnosti (ať už hw či sw) až do vyřešení problému s Turrisem.
    3) Chybí nějaký kontakt, pokud nastane nějaký hw či sw problém s Turrisem.

  15. Petr Fuk říká:

    7.2. V případě vady Zařízení nezpůsobené nájemcem má nájemce nárok na výměnu Zařízení

    chtěl bych se zeptat k tomuto bodu. jak bude popisován třeba když budu „přetvářet“ turris a nevědomě ovlivním základní chování turrisu. všechny změny zdokumentuji (pozamenám si co jsem kdy s ním a jak dělal) budu mít nárok na jeho opravu (pomoc z Vaší strany)?

    ještě bych ze chtěl zeptat na zničení turrisu přírodní „katastrofou“ bouřky nebo povodně?

  16. Petr Kolomějev říká:

    Dobrý den,
    co se stane v případě neúmyslného poškození zařízení nájemcem (voda a pod.). Postupuje se podle bodu 7.4?

  17. sdf říká:

    Předregistrační dotazník by možná chtělo ještě doplnit, protože mohou být vybráni lidé, kteří nebudou splňovat podmínky dané smlouvou.

  18. Roman D říká:

    Router bude obsahovat i 3ks antén, ale wifi aktivně nevyužívám. Předpokládám, že lze tyto antény odpojit aniž bych narušil podmínky smlouvy.

    Dle bodu 6.1 je možno zaručit užívání routeru jako hlavní přístupový bod, ale pouze cca 16hod denně, na noc z důvodu úspory energie vypínám PC včetně periférií, což bude i router o příkonu 40W. Předpokládám, že si monitorovací data stáhnete následující den, nebo je podmínkou smlouvy být 24hod pro napětím?

  19. sdf říká:

    Roman D:

    Pronajímatel je oprávněn tuto smlouvu vypovědět písemnou výpovědí v případě, že
    3.2.1. nájemce nebude Zařízení užívat v souladu s touto smlouvou po dobu delší než 30 (třicet) dnů, a to buď nepřetržitě, nebo v součtu za období 6 (šesti) po sobě jdoucích kalendářních měsíců,

    6.1.Nájemce se zavazuje užívat Zařízení jako hlavní přístupový bod pro komunikaci se sítí internet,
    v souladu s jeho účelem, po celou dobu trvání nájmu, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, a to nejpozději od
    okamžiku instalace Zařízení nebo do 14 dnů od jeho převzetí podle toho, která z těchto okolností nastane
    dříve.

    Treba zrovna otazku na to jak casto ma clovek zapnuty router bych doplnil do „Předregistračního dotazníku“ aby pak po 6mesicich se nezjistilo, ze velka cast lidi dostatne vypoved. Vime prece jak se v CR ctou smlouvy.

  20. Petr Černý říká:

    Dobrý den,
    souhlasím s tím, že bod 6.1 o non-stop provozu je problematický. Spotřeba zařízení s případnou spotřebou hlavního zařízení (např. kabelový modem) nebude zanedbatelná a proto spousta lidí podobná zařízení vypíná (na noc, když nejsou doma). Reálná doba provozu pak může být kolem 8 hodin. Nebude možnost poskytovat údaje i z vlastních zařízeních s OpenWrt?

  21. Roman D říká:

    Jako domácí uživatel vypnu každou noc na 8hod router tj. 8hod*180dnů = 1440hod celkem za 6měsíců/24hod = tj. 60dnů v součtu za půl roku.

    Takže je mi líto, ale nesplňuji podmínku bodu 3.2.1

  22. Radek Kala říká:

    Dobry den,
    Vypoved odeslanim mailu, je spatne,
    A ta cenovka je v podstate take spatne, uzitna hodnota pro uzivatele je odpovidajici zarizeni za kolik 3.000-5.000 Kc. Zbytek ceny je sice opravneny, ale v podstate na funkce, ktere potrebuje pronajimatel.
    Co kdyz mne vykradou ? Budu to platit ?
    To bych radeji zaplatil najem ne 1KC, ale treba 500Kc a mel to vcetne pojisteni. A nebo uvedte odpovednost na treba 5.000 Kc.
    S tim uz takovy problem nebude.

    Ja to zrejme podepisu i tak, zabezpecene to mam dost, ale nevim jak ostatni.

  23. Vlastimil Waic říká:

    Je to sice off-topic, ale toto měla být diskuze, tak tedy… Nechápu lidi, kteří se hlásí do projektu tohoto typu a zároveň ví, že svůj router budou vypínat. To popírá principy, kvůli kterým byl Turris vůbec vymyšlen. Třicetidenní ochrannou lhůtu považuji za víc než dostatečnou a požadavek na provoz 24/7 za zcela legitimní. Pokud si dobře vybavuji, zařízení má mít spotřebu pod 20 W, takže cca 80 korun měsíčně. Slušný domácí router (gigabit, 2,4+5 GHz rádio, obstojný procesor) je dnes sice na polovině té hodnoty, ale na druhou stranu Power architektura, obrovská RAM a možnosti rozšíření Turrisu (webserver, mailserver třeba jako záloha doma, fileserver apod.) za tu spotřebu navíc stojí. Poslouží třeba místo domácího serveru, NASu, open-wrt podporuje dokonce připojení USB DVB-T tuneru… Turris prostě hardwarově není jednofunkční (polofunkční) krabička pro n-lite wifi za 450 kaček. Souhlasím s názorem, že za tímto účelem by měl asi proběhnout ještě jeden dotazník. Je jasné, že CZ.NIC chce co nejpestřejší vzorek uživatelů, ale lidi, kteří router na noc vypínají, mě prostě překvapují.

  24. Roman D říká:

    Projekt Turris je služba, která pomáhá uživatelům s ochranou domácí sítě.

    A domácí uživatelé spoří elektrickou energii a vodu, apod.
    Ve smlouvě není příkon 20W, ale 2x více.

    Proč zbytečně „svítit“, když všichni uživatelé domácí sítě spí?

  25. Kamil Antl říká:

    Všechno vypadá v pořádku. Nechápu proč se někdo hlásí do takového projktu a už z podstaty smyslu projektu má výhrady k průběhu … Já jsem byl hned nadšen a jem i dál. :-)

  26. sdf říká:

    Ja sam ma pristup k datum citajici 1500 domacnosti a lidi, kteri vypinaji svoje zarizeni pravidelne je pod 10%, takze podle me nebude problem vybrat lidi co to opravdu budou mit zapnute neustale navic, kdyz nekteri lidi i energii uspori, protoze tohle nahradi treba NAS.

  27. Milan Kazarka říká:

    Suhlasim s Radkem Kala – radsej najom 500kc s tym ze je tam poistenie. Ja mam tiez taky pocit, ze sa vyberaju zbytocne ludia co si vec vezmu len za 1kc. Niekdo, kdo je seriozne ‚vo veci‘ sa nepozrie na tych 100-200-300-500kc, ale realne chce v projekte participovat.

    Co je zadarmo, toho si ludia nevazia.

    „Vypoved odeslanim mailu, je spatne,
    A ta cenovka je v podstate take spatne, uzitna hodnota pro uzivatele je odpovidajici zarizeni za kolik 3.000-5.000 Kc. Zbytek ceny je sice opravneny, ale v podstate na funkce, ktere potrebuje pronajimatel.
    Co kdyz mne vykradou ? Budu to platit ?
    To bych radeji zaplatil najem ne 1KC, ale treba 500Kc a mel to vcetne pojisteni. A nebo uvedte odpovednost na treba 5.000 Kc.
    S tim uz takovy problem nebude.

    Ja to zrejme podepisu i tak, zabezpecene to mam dost, ale nevim jak ostatni.“

  28. Michal Vitoušek říká:

    Nevím, kde všichni berou spotřebu 40W. Ve smlouvě sice je 5,34A a 7,5V, ale to jsou parametry napájecího adaptéru, nikoliv příkon routeru. Router má příkon dle specifikace https://www.turris.cz/cs/privacy#sub-contract
    9,5 – 14 W.

    Ohledně sporného bodu 6.1. Nejsem sice právník, ale o non-stop provozu tu nevidím ani zmínku. Bod 6.1 chápu jako, že mám router turris mít jako hlavní bod připojení non-stop, to splňuje i když bude vypnutý a žádný jiný přístupový bod nebude použit.

    Jako sporný bod vidím 6.6. Nevím co si představit pod „jakékoliv omezení“ spadá do toho výpadek sítě mého poskytovatele, vypnutí routeru při bouřce? apod. ?

  29. Petr Adamec říká:

    Nejasná doba/čas upgrade je pro mě problematická. Bude-li jasně definován čas upgrade a to třeba každý třetí den, druhou hodinu, první minutu, druhou pikosekundu v měsíci, přišlo by mi to lepší. Chápu ale, že z počátku se tak může dít častěji…

  30. Michal Stulík říká:

    Se smlouvou nemám problém. Nonstop provoz je u takového projektu samozřejmostí a není to nic neobvyklého. Například toto také vyžaduje nebo vyžadovalo UPC u svých kabelových modemů.

    Pro mě je důležité aby router byl maximálně spolehlivý, proto bych se rád zeptal zda s Turrisem lze už počítat do ostrého nasazení nebo je to stále „beta“ a budou se postupně ladit chyby, které budou souviset se stabilitou routeru, síťového provozu atd. Stejně tak mě zajímá, jak to bude s aktualizacemi, které už tu byly v diskuzi nakousnuté. Byl bych pro, aby se aktualizace nebo alespoň restarty daly odkliknout ručně. Nerad bych, kdyby se mi router restartoval v době, kdy probíhá nějaká důležitá komunikace.

    Projektu držím palce a budu rád pokud se dostanu do výběru.

  31. AdamK říká:

    Router, který má něco monitorovat prostě musí běžet celý den. Chce to analyzovat útoky a ty „kobercové“ by prostě ve vypnutém stavu nezachytil a snižoval kvalitu vzorku.
    Většina lidí (jako já), Turris router vymění za starý, takže co se spotřeby týče, nula od nuly pojde. Dokonce by reálně mohl při nízkém vytížení spotřebovávat router díky moderní architektuře méně energie, než starý router třeba se špatným firmwarem a chipem bez power-gating.
    Smlouva je podle mého v pořádku. Ale nějak ošetřit zodpovědnost za (policií doloženou) krádež, nebo živelnou pohromu (také doložitelné) by asi bylo vhodné. Na druhou stranu je jasné, že co si kdo půjčí, za to taky ručí. Prostě je to jednou za korunu a není to povinné. Kdo si myslí, že ten risk snese (a třeba si koupí prodlužku s pojistkou proti přepětí), tak je asi vhodný kandidát na účastníka testu.

    Hodilo by se ale dodat, jak má být ta koruna za pronájem a koruna za odkup uhrazena (převodem? na účet xy?)

  32. Dalibor Kalousek říká:

    No problém, pošlete to.

  33. Milan Mroczkowski říká:

    Dejme tomu: router signalizuje, že vše funguje, ale z neznámého důvodu, router nekomunikuje s vámi aniž by to nájemce věděl, bude nějak uživatel upozorněn, že dlouho nebylo zařízení připojeno dle smluvních podmínek? Bylo by fajn, kdyby byla nějaká odezva i od Vás. Myšlenka: existuje VoIP operátor, který informuje zákazníky, že není zařízení připojeno e-mailem. Jako stavová informace.

  34. Karel H. říká:

    Co se stane když mi router zničí blesk? Nebudete pak chtit zaplatit plnou cenu?

  35. Josef Chmelík říká:

    Souhlasím, že nějaká forma pojištění by nebyla od věci včetně zvýšení pronájmu! Dále by ve smlouvě měla být lepe popsaná výměna v případě poruchy.

  36. Petr Viktorin říká:

    Dobrý den,
    Co přesně je myšleno „svobodnými“ licencemi? OSI-approved? Bylo by dobré to blíže specifikovat.

  37. Tom říká:

    Shrnu-li za sebe, co jsem si doteď přečetl, tak mě osobně trápí:

    1/ neupřesněné časy aktualizace zařízení (mimo pracovní dobu je pro domácí použití podle mne blbost :-) … Aktualizace nebudou určitě probíhat ručně techniky pronajímatele ale automaticky –> bylo by vhodné umožnit nastavení konkrétního času aktualizací nájemcem přímo v konfiguraci zařízení

    2/ instalace dodatečného SW a konfigurace nájemcem. Logicky nepředpokládám, že na routeru bude nainstalované „všechno co pro OpenWrt existuje“. Bude existovat nějaký speciální repozitář pro Turris? Bude Turris kompatibilní s některým repozitářem „čistého“ OpenWrt? Co když něco přiinstaluji a naruším tím neúmyslně chod Turrisu popř. samotného sběru dat? Bude existovat nějaká možnost obnovení defaultní instalace? Co když sice instalace/konfigurace proběhne bez problémů, ale Turris pak „nerozdýchá“ pozdější aktualizaci nájemcem?

    3/ dojde-li k narušení funkce sběru dat – jak se o tom dozvím, abych to mohl napravit? Ne že bych plánoval něčeho takového úmyslně docílit, ale jak už tu někdo psal – člověk se může „uklepnout“…

    4/ poškození zařízení vyšší mocí by mělo být podle mne taky nějak ošetřené. Sice to teoreticky lze vykrýt pojištěním domácnosti, ale třeba u blesku dost záleží na pojišťovně – statický výboj se narozdíl od přímého zásahu bleskem docela špatně dokazuje, přotom ale může zanechat velmi podobnou paseku (osobní zkušenost). Osobně bych, podobně jako několik dalších diskutérů neměl problém s vyšším nájemným, které by takovéto poškození krylo.

    5/ výpověď emailem vnímám jako „čuňárnu“ obzvláště ve vztahu k bodu 7.4 smlouvy

  38. Kryštof Č. říká:

    Byl bych pro volitelné pojištění se spoluúčastí, klidně si připlatím. Budu se snažit router co nejvíce zabezpečit, ale kdo ví co se může stát. Opravdu nerad bych platit 12k za poškození nedopatřením nebo cizí vinou…

  39. bertolini říká:

    Zdravim,

    nejprve podekovani za Vas Turris projekt a moznost vyjadrit se ke smlouve:
    6.1. urcite problem, router vypinam na noc (cca 22-8) a menit to uprimne nechcu.
    3.2.1. také by mohl byt problem, budu se stehovat a nejakou dobu nebudu mit pevnou pripojku a pojedu přes mobil. Spadnu do pruseru ani nebudu vedet jak.

  40. Vladimír Tichý říká:

    OK, můžete poslat:)

  41. Tata Tulen říká:

    Ad spotreba) Pro OpenWRT existuje package „Wifi schedule“, ktery umozni na noc WiFi vypnout – predpokladam, ze Turris bude s drtivou vetsinou balicku kompatibilni, takze v tomto smeru pozadavek 24/7 nevidim jako sebemensi problem.
    Jak uz tu nekdo psal, tento projekt tak nejak od pocatku pocita s tim, ze router bude neustale poslouchat. Ale to je holt ceska povaha – „Hele, NIC dava neco zadarmo, sem s tim!“

    Ad pojisteni) neumim si predstavit domacnost bez pojisteni. Je to v podstate za pakatel a vloupani je snad v kazdy smlouve. Ale nejakou tu „vyssi moc“ bych asi do smlouvy explicitne napsal – kolisani napeti v nasi uzasny prenosovy soustave asi odchyti zdroj, ale na blesk uz by mohl byt opravdu kratky.

    Ad cas aktualizace) Taky bych uvital jakymkoliv zpusobem definovany „maintenance day/time“.

    Ad email) To uz tu padlo, v zasade souhlasim. Zjednoduseni ano, ale „odtud potud:…

  42. Vaclav říká:

    Dobry den,

    Za me smlouva v poho.

    Jen pro ty co zajima spotreba, viz
    https://www.turris.cz/cs/hardware

    Spotřeba je podle našich měření 9,5 W bez zátěže, 12,5 W při zatížení CPU a 14 W pokud je maximálně zatížena síťová část včetně Wifi. Spotřeba byla měřena včetně dodávaného zdroje.

  43. Roman F. říká:

    Souhlasím s Tomem (13. 2. 2014 v 19:55) i s Vlastimilem Waicem (13. 2. 2014 v 17:51).

  44. Petr Šána říká:

    Dobrý večer,
    Když by nájemce neúmyslně poškodil zařízení, jak se dále postupuje? A jak se postupuje při živelné pohromě (povodeň, požár) anebo odcizení zařízení?

  45. Bedřich Košata říká:

    Dobrý večer,

    pro jistotu uvedu na pravou míru spotřebu – spotřeba routeru je skutečně cca 10-14 W podle zatížení. K zařízení ale dodáváme zdroj s výkonem 40 W, což některé ze čtenářů zmátlo. Je to zejména proto, abychom pokryli případné nároky stran externích zařízení – např. externí USB disky jsou schopny odebírat jednotky wattů, podobně je to s miniPCIe kartami.

    Doufáme, že naddimenzování zdroje povede také k jeho delší životnosti, protože nebude muset pracovat na hranici možností a nebude se tolik zahřívat.

  46. hrejsik říká:

    Také všechny zdravím,
    v zásadě se smlouvou souhlasím, nenašel jsem v ní nějaké „nestravitelné sousto“. Snad doladit způsob organizace (s ohledem na možnost nastavení okamžiku provedení) upgrade firmware.
    Ovšem přeci jen mi v ní trošku chybí, podobně jako mnoha dalším diskutujícím, článek o náhradách škod. Dokonce si dokáži představit i situaci, kdy samotný „Turris“ způsobí škodu zákazníkovi. Takže prosím ještě o zvážení začlenění této opravdu důležité problematiky do konečné verze Smlouvy.
    Nicméně jsem připraven se zapojit (a rád) do testování i na základě stávajícího textu přeloženého návrhu Smlouvy.
    PS: Výše odběru energie, způsob dodání zařízení i realizaci platby 1 Kč považuji v této diskuzi za mrhání časem ;-)

  47. Charlie říká:

    Asi jsem na dnešní dobu trochu přìliš najivní a rozhodně se nepovažuji za odborníka přes sítě či Linux, ale smlouva i celý projekt je mi sympatický a za sebe rád přijmu nějaká ta rizika, včetně těch spojených s krátkodobou ztrátou konektivity. Odměna v podobě routeru téměř zdarma mi za 3 roky plnění podmínek smlouvy stojí. Předpokládám od NIC konstruktivní přìstup zaměřený na cíl projektu a zároveň na zpětnou vazbu uživatelů, včetně reflexe na připomínky v této diskuzi.

  48. hrejsik říká:

    Charlie: Palec nahoru.

  49. Roman Z. říká:

    smlouva i podminky jsou v pohode.
    Zapnuty router cely den je snad samozrejmost, komu to prijde divne tak at se podobnych akci nezucastnuje.

    Jediny co by mi snad vadilo jsou aktualizace a restarty pres den. To bude doufam reseno v noci.

  50. Miloš Gajzler říká:

    Zdravím,
    přidám se k mnoha ostatním v několika věcech:

    Výpadky spojené s aktualizacemi a nastaveními ve špatnou chvili jsou opravdu přinejmenším problematické. Chtělo by to upřesnit.

    Poprosil bych do smlouvy dodat co v případě poškození živelnou pohromou. (krádež do toho nepočítám na to má být pojištěný každý sám).

    Odkazovat jen na email beru jako problematické. Kdyby se odeslání mailu doplnilo upozorněním SMS-kou mohl by se nájemce alespoň pídit kde je problém když očekávaný mail nedorazí.

    V případě omezení potřeb pronajímatele dle nájemní smlouvy. Jak rychle a jestli vůbec budu kontaktován? či bude hned posílána výpověď? Tato část komunice je nejasná. I když komunikace obecně je řečena v bodě 8.2

    Děkuji

Zanechte komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..