Zajímavosti z průzkumu mezi českými uživateli internetu

Agentura Markent připravila před časem pro CZ.NIC průzkum, který byl věnovaný především zavedení znaků národních abeced do domény .CZ. Dokument však není jen o tomto tématu, zájemci v něm najdou řadu dalších statistik a informací. Výběr z nich najdete v tomto blogpostu.

Jedna z otázek určená respondentům se týkala povědomí o doménách prvního řádu. Jistě není překvapením, že za .CZ skončila .com, kterou uvedlo 89 % dotázaných, následovaná .eu (69 %), .sk (67 %), .org (45 %) a .co.uk (23 %).

Markent_povedomi_o_vybranych_domenach

Jedním ze zkoumaných témat bylo také psaní diakritiky ve zprávách. Téměř polovina uživatelů internetu háčky a čárky při psaní e-mailů nepoužívá. Převažují mezi nimi lidé mladší 20 let a obyvatelé měst s více než 100 000 obyvateli.

Markent_kdyz_pisu_e-mail_nepouzivam_diakritiku_ani_v_textu

Vzhledem ke zpřístupňování internetu všem vrstvám a skupinám obyvatel v posledních letech není překvapivé, že 93 % respondentů uvedlo, že vlastní e-mailovou schránku. Následují graf zachycuje rozdělení mezi freemailovými a pracovními nebo školními e-mailovými schránkami a jejich průnik.

Markent_vlastni_e-mailova_schranka

Další skupina dotazů se týkala provozu vlastního webu a provozování e-mailu na vlastní doméně. Zatímco vlastní WWW stránky provozují 2 procenta dotázaných, e-mail na vlastní doméně provozuje pouze několik respondentů. Nejčastěji využívanými webhostingy jsou Web zdarma, Forpsi, Banan.cz a Netstranky.cz. Mezi nejrozšířenějšími redakčními systémy patří PrestaShop, Joomla, web.dnes, Active24 nebo Bohemiasoft.

Markent_provozovani_vlastnich_www_stranek

Více informací z průzkumu najdete na stránkách www.háčkyčárky.cz.

Vilém Sládek

Autor:

Komentáře (6)

  1. Bari říká:

    Je mi s podivem, že mezi webhostingy stále vede webzdarma. Vždyť to je absolutně nepoužitelné k čemukoliv, přetížené servery, reklama. Při dnešních cenách webhostingů a domén se divím, že to ještě vůbec někdo používá. Rovněž je i s podivem, jak velká část dotázaných nepoužívá v e-mailech diakritiku.

  2. Petr Komárek říká:

    Zvláštní. Ani si nepamatuji kdy mi naposledy přišel e-mail bez diakritiky.

    Zjištění průzkumu, že 9% „populace“ začalo psát od posledního průzkumu opět e-maily bez diakritiky je také moc zajímavé. To tedy vypadá, že se něco na tom českém internetu polámalo, ne?

  3. kutr říká:

    Mě připadá smutné, že vzorek lidí co většinou píše maily bez diakritiky rozhoduje o zavedení IDN. Správným výběrem vzorku lidí se dá snadno dojít k očekávanému výsledku hlasování.

  4. Ondřej Caletka říká:

    Taky mi připadá zajímavé, že bez diakritiky píší zejména lidé mladší 20 let. Ti přeci nemůžou pamatovat doby, kdy spolu bojovala různá kódování a zpráva s diakritikou byla často hůře čitelná. Vypadá to spíš na lenost natáhnout ruku na pátou řadu kláves, nebo přepínat klávesnici.

  5. Petr říká:

    Zajímavý přehled. Příště by to asi chtělo jiné respondenty :)

  6. mijo říká:

    mail pisu bez diakritiky, a zacinat psat s, rozodne nemam v umyslu….obcas to zkusim, a zjistuju, ze se vic soustredim na to kde jsou ty klavesy nez na text……priznavam, je to moje lenost se ucit psat s, ale tezko tezko si zvyknout na neco jineho…jinak je mi 29, IT se venuju 15 let, z toho 10 let linuxu, kde mi ty ceske znaky rozhodne nechybi…

    V mailech bych diakritiku ja osobne neresil…….a pokdu registruju, tak mi chodi vice mailu bez (mimo tzv. Obchodnich sdelenich), nez s.

Napsat komentář: Bari Zrušit odpověď na komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..