Slučování kontaktů v Doménovém prohlížeči

V září loňského roku jsme vám představili novou webovou aplikaci nazvanou Doménový prohlížeč. Tato aplikace slouží držitelům a administrativním nebo technickým správcům domén pro zobrazení přehledu svých domén a dalších navázaných objektů v doménovém registru. Uživatel se po přihlášení do aplikace dozví například, kdy mu domény expirují nebo na jakého registrátora se obrátit pro řešení problémů s jeho doménami. Podrobněji jsem o možnostech prohlížeče psal v předchozím příspěvku. Pokud patříte k lidem, kteří mají rádi pořádek a vlastníte nějakou CZ doménu, jistě oceníte novou vlastnost této aplikace, kterou je slučování kontaktů.

Za necelých sedm let existence stávajícího řešení se mnoha držitelům domén stalo, že při registraci nové domény místo použití již existujícího kontaktu v doménovém registru vytvořili nový kontakt se stejnými údaji. V dřívějších dobách mohl být důvodem fakt, že registrátoři v procesu registrace neumožňovali použití existujícího záznamu a nový kontakt vytvářeli automaticky. Nyní, kdy prakticky všichni registrátoři již toto umožňují, může být důvodem to, že si uživatelé nepamatují identifikátor, který při předchozí registraci použili. Než zjišťovat jaký identifikátor byl použit při předchozí registraci, která byla třeba provedená přes jiného registrátora, je jednoduší zadat údaje znovu.

V případě, že takový uživatel chce nyní spravovat domény z jednoho místa přes aplikaci Doménový prohlížeč, má smůlu. V aplikaci totiž nevidí domény, které nebyly navázány na kontakt odpovídající přihlášenému uživateli. To lze samozřejmě i v současnosti vyřešit tak, že se uživatel přihlásí postupně do systému každého registrátora, u kterého má domény, a změní identifikátory kontaktu tam. Někteří registrátoři dokonce takovou výměnu stejných kontaktů přímo podporují. V mnoha případech to ale není úplně přímočaré. Pravidla registrace vyžadují, aby některé změny u domén registrátor umožnil provést pouze držiteli domény. Prokázat, že žadatel je opravdu držitel domény nezřídka vyžaduje návštěvu notáře, případně osobní návštěvu u registrátora a prokázání se občanským průkazem. Je zřejmé, že provádět tuto identifikaci opakovaně uživatele otráví a radši to vzdá. Jako řešení těchto opakovaných problémů s identifikací jsme v CZ.NIC představili projekt mojeID. V mojeID provede uživatel takové ověření identity jednou a může je sdílet se dalšími službami, které tomuto ověření důvěřují.

Nová funkce Doménového prohlížeče umožňuje jednoduše vyřešit zmíněné problémy. Pokud má uživatel validovaný kontakt (jak toho docílit zjistíte zde), může místo obcházení registrátorů kliknout v prohlížeči na záložce Můj kontakt na nové tlačítko a zobrazit si seznam stejných kontaktů v doménovém registru.

merge_scree1

Stejným kontaktem se rozumí takový kontakt, který má stejné údaje – jméno, organizace, adresa a e-mail. V případě, že má uživatel vyplněny další identifikační údaje (například číslo OP, nebo datum narození), považuje se za stejný pouze takový kontakt, který se v těchto identifikačních údajích neliší nebo je má prázdné. Na přehledné obrazovce poté uživatel uvidí u těchto stejných kontaktů kolik je na ně navázáno domén, sad jmenných serverů a sad klíčů. Označením požadovaných kontaktů ke sloučení a provedením sloučení přes tlačítko ‚Sloučit vybrané kontakty‘ dojde k tomu, že všechny tyto objekty z registru přepojí na právě přihlášeného uživatele a staré kontakty se smažou. Uživatel si může přes záložky Moje domény, Moje sady jmenných serverů a Moje sady klíčů jednoduše přesvědčit, že nyní již může objekty spravovat přímo.

merge-screen2

Naše statistiky ukazují, že tímto způsobem by svoje objekty mohlo upravit až 30 tisíc kontaktů v doménovém registru. Jistě ne každý má v dnešní době čas řešit pořádek zrovna v doménách, přesto věříme, že tato nová vlastnost si své uživatele najde.

Autor:

Komentáře (1)

  1. Kepi říká:

    Super. Ještě by to chtělo, aby bylo možné slučovat sady nssetů a případně i klíčů.

Zanechte komentář