Dyslektické září

Září je měsíc, ke kterému neodmyslitelně patří zasednutí do školních lavic. Pro většinu dětí se jedná o návrat z prázdnin plných zážitků a dobrodružství, některé čeká vůbec první zkušenost se školním prostředím. Na děti jsou najednou kladeny velké nároky spojené s učením. Je nutné, aby po dlouhou dobu udržovaly pozornost a namáhaly se při řešení nových úkolů. Pro děti s dyslexií je celý proces ještě náročnější. Potíže spojené se čtením a psaním jsou pro ně překážkou při plnění většiny školních povinností a je proto potřeba věnovat jim zvýšenou pozornost. Možná i z toho důvodu se v září uskutečnilo několik akcí, jejichž hlavním tématem byla dyslexie.

V rámci Dne dyslexie, který je vyhlášen na 9. září, se konala ve Veletržním paláci akce, která si klade za cíl ukázat, jaké jsou silné stránky jedinců s dyslexií. Mezi lidmi s dyslexií se totiž nachází i mnoho nadaných umělců, o čemž se jak děti tak dospělí mohli přijít přesvědčit na dvoudenní akci plnou workshopů, divadla a přednášek.

DysVet je mezinárodní projekt zaměřený na zvýšení povědomí o dyslexii mezi učiteli, lektory, tutory v odborném vzdělávání, manažery, zaměstnavateli a personalisty. V letošním roce došlo k úspěšné pilotáži kurzu a materiálů, které v rámci projektu vznikly. Při této příležitosti se 12. září konala v budově Gymnázia Sázavská konference, na které odborníci zabývající se dyslexií z Velké Británie, Polska a Bulharska prezentovali výsledky práce na projektu. Účast na konferenci pro nás byla velkým přínosem. S Magdalenou Ziemnickou, která zde reprezentovala Polsko, jsme se pobavili o možnosti vytvořit v příštím roce polskou verzi naší aplikace Tablexia. Na Gymnáziu Sázavská se zaměřují na speciální práci s dětmi s dyslexií, čehož jsme využili a příští týden vyrážíme do školy Tablexii předvést a sbírat data v rámci testování.

Protože jsme v Akademii CZ.NIC otevřeli kurz Praktická výuka s tablety pro učitele na ZŠ a SŠ, bylo pro nás inspirativní také setkání s panem učitelem Vávrou, který využívá tablety v běžné výuce. Jak pro nás tak pro ostatní učitele je zajímavé vidět různé přístupy zavádění tabletů do vyučování. Byli jsme proto moc rádi, že pan Vávra přijal naše pozvání na první termín kurzu a podělil se s účastníky o své bohaté zkušenosti.

V druhé půlce minulého měsíce jsme Tablexii představili na konferenci České společnosti Dyslexie “IT ve službách speciálních vzdělávacích potřeb” v Brně. Konference se zúčastnili převážně lidé pracující v pedagogicko-psychologických poradnách a na školách. Velmi mile nás překvapilo s jakým nadšením byla aplikace přijata. Dostali jsme několik nabídek na testování v Brně a okolí. Potěšilo nás, že někteří se s Tablexií již setkali a ve své praxi ji využívají.

Se zářím je také spojené obnovení testování Tablexie jako součást projektu organizovaného DYS-centrem Praha. Doktorka Lenka Krejčová z FF UK nám napsala o prvních dojmech z nového školního roku:

“Ve čtvrtek jsem byla s kolegou z DYS-centra v jedné ZŠ, kde jsme měli na programu práci se třídou s cílem seznámit žáky s problematikou poruch učení. Vzali jsme s sebou tablety od Vás a jedna z aktivit spočívala ve vyhledávání informací o dyslexii v tabletech. Děti buď používaly Encyklopedii v Tablexii nebo internet. A jakmile jsme se nedívali, tak většina z nich doslova pařila Tablexii, a to bez ohledu na to, zda mají nebo nemají dyslexii. Tak mě to zase utvrdilo v tom, že se Tablexia opravdu povedla a daří se jí dál.”

Doufáme, že celý školní rok bude pro Tablexii tak úspěšný a plný zážitků, jako bylo září.

Karolína Rybářová, Andrea Šíchová

Autor:

Zanechte komentář