IDN v českých doménách?
Na konferenci Internet a technologie 08, která se konala 20. května v Praze, představilo sdružení projekt háčkyčárky.cz. Tím znovu otevřelo diskusi na téma IDN v českých doménových jménech a opět vyvolalo otázku, zda zavést do domén s koncovkou .CZ české národní znaky a nejen ty.
Budeme rádi, pokud se k tomuto projektu, tématu, kterému je věnována samostatná internetová stránka http://háčkyčárky.cz, budete chtít vyjádřit; pokud nám napíšete, co si o projektu a tématu samotném myslíte.
Předem vám děkujeme za vaše názory a připomínky.
Ondřej Filip


26. 5. 2008 v 12:08
Způsobí to strašný zmatek v již zavedeném systému. Než si na to lidi zvyknou tak bude internetem vládnout chaos. Nehledě na to že zavedením dikaritiky do .cz domén znepřístupníme obsah zahraničním návštěvníkům, kteří nemají českou dikakritiku. Rozhodně nejsem příznivcem této myšlenky a nesouhlasím s takovouto myšlenkou. Negativních následků by bylo mnohem více než těch pozitivních.
Nehledě na nechutný tvar stránky po překladu (http://www.xn--hkyrky-ptac70bc.cz/ == “www.háčkyčárky.cz”)
Doufám že se toto neprosadí a domény zustanou nadale pristupne všem.
26. 5. 2008 v 12:31
Tak toto by ma hnevalo asi najmenej. Pripadá mi to ako ďalšé z pokusov o zakrývanie rozbiehajúcej sa cenzúry internetu. Amerika už začala a EU sa ju snaží v tomto ešte predbehnúť. Skôr by ma trápilo to, že sa pomaly, ale iste stráca sloboda z jediného nekontrolovaného média, ako to, či budem písať háčky-čárky.
26. 5. 2008 v 12:39
Jediný způsob, jak zabránit zmatkům je, nechat diakritické domény jako jinou variantu zápisu domén bez překlepů.
Pokud díky DNSSEC CZ.NIC nedokáže toto zajišťovat automaticky, měl by toto přidat jako placenou službu k doméně: majitel domény (a nikdo jiný) by vypsal její české diakritické varianty, zaplatil by za ně, a ty by potom byli směrovány na stejný DNS server jako normální doména (a nikam jinam).
A v podmínkách by měla být klauzule, že obsah či služby budou identické nepůjde-li rovnou přesměrovat.
Ale to beru jako horší variantu, ta lepší je vůbec nic neřešit a nechat vše při starém.
26. 5. 2008 v 12:43
varianta IDN řešící pouze HTTP:
1) cz.nic založí vlastní web server
2) všechny DNS požadavky s diakritikou pošle sem
3) web server provede redirekt na doménu bez diakritiky
Je to svým způsobem špinavost, ale to konec koncům je i celé IDN.
26. 5. 2008 v 13:14
Podle mě to není dobrá volba. Přeci jen přemýšlím, jak bych v zahraničí v internetových kavárnách zadával diakrtiku do prohlížeče. Pravděpodobně bych musel chodit přes vyhledávače a doufat, že do výsledků zařadí i domény s diakritikou…
26. 5. 2008 v 13:46
Nápad se mi nelíbí, nejsem sice z buhví jak mocné organizace, ale jako uživatel internetu si nedovedu představit zadávání adres obsahující národní znaky, které nejsou na mezinárodním rozložení kláves (obsahuje každá klávesnice). Vím, že dnes je doba UTF-8 – a co nejbližší přiblížení každému uživateli je “IN” – ale tohle opravdu způsobí jen zmatek. Počítač by měl ovládat člověk, který dokáže opsat písmena psaná latinkou.
28. 5. 2008 v 12:34
Proc nepouzit “juhasove kodovanie”
Procc nepouzzit “juhaasovee koodovanie”
28. 5. 2008 v 12:36
“nepouzziit” samozrejmne
28. 5. 2008 v 15:02
Ja osbne si myslim, ze tato funkce by byla zajimava. Sam bych o ni mel velky zajem. Zmatky sice prinese, ale jen na kratkou dobu.
28. 5. 2008 v 17:58
No není to sice špatná myšlenka, ale myslím že k ničemu to nepovede… Jestli chcete odpudit zahraniční návštěvníky tak je to dobrá volba, ale pokut chcete aby byl internet i nadále přehledný tak poté bych nechal vše při starém…Jediný komu to pomůže jsou registrátoři domén, protože budou mít větší výdělky… jo a také není moc pěkná adresa http://www.xn--hkyrky-ptac70bc.cz/ (www.háčkyčárky.cz) že? A jestli se to někomu líbí a chce aby byl internet zase na dlouhou dobu nepřehledný tak před ním tedy smekám…
29. 5. 2008 v 10:41
Osobně si myslím, že zavedení používání národní diakritiky povede pouze k nepřehlednosti a zmatkům v používání internetu. Přesto se tomuto systému nebráním. Viděl bych jeho využití u velmi úzce specifických názvů domén a pochopitelně jejich použití pak ve zvláštním režimu i za cenu a to by asi nastalo, dalšího zpoplatnění. Přesto prosím všechny uživatel internetu – nekomplikujme si jeho využití, pracujme na jeho zdokonalování směrem zjednodušení a ne zavedením zmatků do již dlouhodobě běžícího “mezinárodního” systému.
31. 5. 2008 v 8:51
Zadávání adres jen z písmen anglické abecedy se osvědčilo v celém světě. Nevidím jediný důvod proč to změnit. Jak by se nám asi líbilo zadávat adresu čínské firmy v jejich národních znacích? Pro zahraniční zákazníky by firma s takovou adresou na internetu “neexistovala”. Mám dojem, že celá akce pochází z parlamentu nebo ze senátu. Jinde taková blbost snad nemůže ani vzniknout
31. 5. 2008 v 14:14
No já osobně nevidím jeden jediný racionální důvod, výhodu či klad zavedení domény s diakritikou. Naopak – pouze nevýhody. Tak k čemu to?
2. 6. 2008 v 8:40
Údajné výhody uvedené v dotazníku jako např. nejčetnější “snazší vyhledávání” či “pohodlné psaní” mi osobně moc jako výhody nepřipadají.
Navíc mi taky přijde úplně mimo ptát se na tohle lidí, kteří sotva vědí, co je to doména a pak se tady ohánět průzkumem (třída sociálně slabých 24% rozhodně pro, 45% spíše pro vs. vyšší třída rozhodně pro 4% spíše pro 24%).
Osobně můj názor vystihl první příspěvek od “JAZBY”, takže rozhodně PROTI.
2. 6. 2008 v 9:08
S IDN v .cz souhlasím. V první řadě je ovšem třeba vyvinout tlak na české vyhledávače, aby byly na změnu připraveny. Když už se to bude dělat, musí být vyřešeno i zobrazení url typu http://www.můjweb.cz/háčky-čárky
Bohužel, jediný český vyhledávač, který podporuje IDN a zároveň správně vyhledává a zobrazuje i český text za prvním lomítkem je GOOGLE!
2. 6. 2008 v 9:56
Také souhlasím s IDN a odmítám názory typu – “používání národní
diakritiky povede pouze k nepřehlednosti a zmatkům v používání
internetu a zahraniční návštěvníci nám nebudou rozumnět”. Také
- “Zadávání adres jen z písmen anglické abecedy se osvědčilo v celém
světě.” ALE nikdo nezavedl jednotný jazyk pro celý svět, totéž pro
operační systém, formáty atd. Proč by tedy zde měl být jednotný systém?
Navíc pracuji ve sféře Internetu již 15roků a za tu dobu se několikrát
změnila pravidla doménových jmen, takže ti, co sice byli první, si stejně
nezajistili co chtěli, neboť respektovali nějaká pravidla a nezachytili včas
nástup nových. Takto i mně utekla doména, kterou mi dnes nabízí
vychytralý překupník. Takže s diakritickou doménou bych snad měl opět
šanci, samozřejmě pokud by se automaticky IDN domény nedávaly k
těm bez diakritiky.
2. 6. 2008 v 17:29
Jsem rozhodně proti diakritice v doménových jménech. Je to podle mne nejlepší cesta k uzavření českého internetu pro uživatele ze zbytku světa. Nedovedu si představit že uživatelé v anglofonních regionech si kvůli nám nainstalují a naučí se naši národní znakovou sadu.
A zkuste si představit sdělit akovou adresu verbálně nějakému nečechovi. Pokud chceme kvůli své pohodlnosti znepříjemnit ostatnímu světu přístup k českému webu, pojďme do toho.
4. 6. 2008 v 0:32
Jsem absolutně PROTI. Je jasné, že by se zavedenín IDN napakoval pouze NIC.cz, ale vznikl totální bnepřehled. Podle mě si NIC.cz tuto příležitost na snadné vydělání peněz nenechá v žádném případě uniknout. Majitelé fungujících domén si budou muset koupit i domény s diakritikou, aby omezily činnost spekulantů a případné parazitující konkurence. Případné soudní spory mezi majiteli domén se NIC.cz netýkají …
4. 6. 2008 v 0:33
Na serveru Vám ještě běží zímní čas
5. 6. 2008 v 6:58
Se zavedením h-č by se zvedla náročnost na uživatele a ne naopak, jak byto mu mělo být.Zárověň vidím problém při doregistrování nově vzniklých domén stavajícím majitelům. Taková CT by musela reg. českatelevize, ceskátelevize, českátelevize. Takze prostor pro všemožné obchodníčkování. Proč raději než háčky, neprosadit obarvení adresního řádku (my idea). Jako další vizuální prvek stranky k favico?
5. 6. 2008 v 8:45
Se zavedením diakritiky nesouhlasím; představte si situaci, kdy se přes adresu “cokolada.cz” dostanete na stránky nějaká čokoládovny, ale z adresy “čokoládovna.cz” na kdovíjaké porno.
I kdyby se majitelům ne-diakritických domén nabízel odkup těch diakritických přednostně – nevím kolik % lidí toho využije, ať již z důvodu dalších nákladů nebo malé informovanosti.
Myslím, že zavedení přinese určité zmatky navíc, a i když mám češtinu rád, nemyslím si, že patří do adresních řádků našich prohlížečů.
5. 6. 2008 v 11:06
Prostě se mi to nelíbí.
Jsem povoláním analytik, a tady vidím jednoznačně víc problémů než užitku.
Skutečný přínos vidím skutečně jen v tom že si vydělají registrátoři.
Reálně ale jen vznikne prostor pro šedou zónu – bílé-zboží.cz vs bile-zbozi.cz – úplně vidím ty porno-stránky, v lepším případě jen spousty reklamy za každým druhým webem.
Nene, tohle by skutečně vytvořilo především prostor pro další zneužívání a nakonec by se právě ti “laici” divili, co že jim to vlastně na adrese bílé-zboží.cz nabízí ta spoře oděná slečna
Nechte to prosím být jak je – konec konců, ne nadarmo se říká, že diakritika je pro naše školáky noční můrou – netahejme si to ještě do světa domén.
5. 6. 2008 v 11:22
jestli bych hlasoval, tak bych hlasoval proti diakritice, zpusobi to jenom zbytecny zmatek a praci navic a uzivatele to stejne nebudou pouzivat. Napriklad i ted muzu psat s diakritikou a nepouzivam ji. Ted internet funguje dobre, tak proc u toho nezustat.
5. 6. 2008 v 11:34
Pridavam se k vetsine a jsem taky zasadne proti.
Vsechno ostatni tu jiz bylo receno.
5. 6. 2008 v 11:36
Nevidim absolutne zadne vyhody. Pokud nejakou vyjmenujete, vzdycky je tam velike ALE.. ! Jedinym vysledkem budou dalsi komplikace.
Bohuzel je za zavedenim financni motiv, takze i pres obrovske procento negativnich komentaru se háčkům a čárkám nevyhneme
5. 6. 2008 v 12:42
NE! NE! NE!
Opravdu vam vadi, ze na netu vetsinou skoro vsechno najdete? Opravdu vam vadi, ze net funguje? Opravdu vam vadi, ze jej pouziva spousta lidi?
Pak zavedte vase slavne hackycarky, vy dementi!
Potkat toho vedatora, co jen na chvili pripoustil takovou hloupost – pouzivat nase “národné špecifiká” v domenovych jmenech, dal bych mu co proto. …
5. 6. 2008 v 14:39
Zásadně NE! Jen přibude více plevelných webů s reklamou a zmatků uživatelům. Díky.
5. 6. 2008 v 15:01
Ahoj,
Kdyz vezmu puvodni filozofii DNS, tzn. zjednodusit zapamatovani adres pro uzivatele (pro JAKEHOKOLIV, tudiz stejne cecha, jak rusa ci americana). Ale kdyz vidim neco podobneho, tak je mi z toho docela nabliti
Kdyz vezmu http://www.xn--hkyrky-ptac70bc.cz, tak mam pocit ze 217.31.204.66 se mi bude pamatovat mnooohem lepe
Sice bych prisel o mnoho dalsich veci apod, ktere DNS preklad nabizi, ale to neni hlavni pointa. Pointa je, ze uzivatele ze zahranici budou “out”. Nedej boze ze budete pristupovat z nejakeho verejneho kiosku v zahranici. Budete sice vedet ze adresa je “super-webík.cz”, ale bohuzel zde neni mozne prepnout na cz klavesnici, a vy nevite skutecnou adresu bez dia
uprimne se domnivam ze je to docela bordel
Jednoznacne MINUS pro tuto moznost. Zkuste si napsat neco v cinstine a uvidite
Hledejte prvne mapu, a pak vyznam
5. 6. 2008 v 17:17
Dejme tomu že bychom tento nesmysl schválili. Opravdu z selského rozumu nevidím důvod pro přechod na IDN, hlavně z technického hlediska proč vytvářet opravdu velkou hromadu zbytečných problémů a navíc mást uživatele. Dejme tomu že na stránce zive.cz uvidím jiný obsah než na živě.cz a na živé.cz může být úplně něco jiného. A co hromada soudních sporů o doménové jména např. Kdo by měl větší právo na doménu porše.cz? porse.cz?porsche.cz
5. 6. 2008 v 19:08
to “Hlasuju proti” nehlede na to ze treba k zive.cz existuje celkem 11 variat jako žívé.cz apod.
Kazda informovana firma, kazde vetsi stranky, kterym zalezi na trafficu si stejne koupi i diakriticke varianty (v nejake obdobe sunrise periody). Nektere vsechny, nektere jen ty co davaji smysl. Na zbytku se rozjede spekulativni masinerie.
Podle me IDN ma slouzit zemim, kde se na psani nepouziva latinka, aby umoznila lidem psat a vytvaret adresy v jejich materskem pismu, napr. v azbuce, japonskych, cinskych znacich atd. Kazdy clovek pisici latinkou je schopen si asociovat slovo bez diakritiky s pripadnou variantou diakritickou – hacek, strisku, tecky nad pismenem si snadno domysli. Abychom se “opicili” po evropskych zemich, ktere to jiz udelaly, myslim nemame zapotrebi.
5. 6. 2008 v 21:06
Já jsem pro. Sice to nebudu užívat, nebude-li mě nějaká mimořádně zajímavá stránka k tomu nutit, ale nevidím jediný důvod k nezavedení, pokud si to bude alespoň část uživatelů (i poskytovatelů) internetu přát.
Jeden problém ale v obecných doporučeních pro národní znaky vidím. Co bude Číňanům nebo třeba Arabům platné, že budou moci zadat název svého webu ve svém jazyce, když jako podstatnou část adresy, top level doménu, stejně budou muset uvést znaky cn nebo dz (Alžír) či sd (Sudán) v cizí latince. Nehledě na to, že ani “naše” oddělující tečka není v jejich abecedách obsažena (případně má zcela jiný význam). Bez zavedení místních formátů top level domén je to celé, soudím, nesmysl.
Jsem si ovšem téměř jist, že se to, vzdor té nesmyslnosti, zavede. Nebo díky ní?
5. 6. 2008 v 21:18
Mno, nevidel bych to az tak cerne…
Argument o domenovych sporech a parazitovani na podobnych nazvech jde pouzit i dnes (preklepy z/y i dalsi) – viz napriklad gogle.cz & google.cz
S hacky ta logika bude stejna – jinymi slovy, typograficke problemy tu mame i dnes… a je na registrujicim, jak si dobre je osetri (pokud ho to vubec trapi).
Argument penez ma dve strany mince – vice registrovanych domen muze v dusledku vest i ke snizeni nakladu na jednu domenu. NIC je neziskove sdruzeni, nikoliv akciovka generujici zisk svym majitelum, a kumulovat penize uvnitr sdruzeni podle me valny smysl nedava… Pokud ma nekdo komercni zajem a postaveny byznys na nejake domene, tak ho tech par stovek za domenu rocne taky nevytrhne.
Pokud jde o problemy s psanim ze strany uzivatelu ze zahranici – pochybuji, ze subjekt operujici v mezinarodnim prostredi si soucasne nezaregistruje alespon jednu domenu bez hacku. Hromada webu je pouze v cestine, a tam argument problemu s diakritikou v URL pada, beztak tam american ci cinan beztak nepoleze… stejne asi jako ja nepolezu na cinske url, kde bude obsah (prekvapive) v cinstine.
Mozna by bylo ke zvazeni, zda “IDN” verze k jiz registrovane “ASCII” by nemohla byt treba levnejsi…
Ponechal bych na provozovatelich webu a jejich uzivatelich, zda o neco takoveho stoji. Necht si sami zhodnoti, zda pro ne domena s hacky ma smysl a zda to budou pouzivat. Nevidim duvod jim tu moznost upirat, kdyz to technicky mozne je… a reference ze zahranici rozhodne nejsou tak negativisticke, jako “paranoidni” komentare zde. Osobne je vnimam tak trosku jako strach z drobne evoluce
(o revoluci nejde rozhodne)
5. 6. 2008 v 22:42
Je to hloupost, spekulace s doménami, přístup ze zahraničí…
Přínos? Nulový.
6. 6. 2008 v 7:22
2 jarda:
nemate pravdu, pane. Prinos neni nulovy.
Rozhodne ne pro registratory a spravce.
1 domena >>> 1 poplatek
15 domen >>> 15 poplatku !!!
7. 6. 2008 v 21:30
Dobrý den
určitě jsem pro zavedení domén s háčky/čárky.
Zahraničí pro řadu domén není relevantní (údržbáři, kuchyně/kuchyň, dobrodružství/padáky atp.)
Děkuji
Kosmák
9. 6. 2008 v 13:24
[...] „Počítač by měl ovládat člověk, který dokáže opsat písmena psaná latinkou.“ [...]
9. 6. 2008 v 23:55
Fajn, zavedte IDN, ale nedavejte vubec moznost registrace, ale automaticky vsechny ceske IDN domeny presmerovavejte na bezdiakritickou variantu. A budou spokojeni vsichni
Jak odpurci IDN, protoze se prakticky nic nezmeni, tak zastanci, kteri konecne budou moci psat svoje vysnene žluťoučkýkůň.cz.
11. 6. 2008 v 13:41
Na první pohled je to pěkné, ale přineslo by to problémy jak domácím tak cizincům. Jsem proti. Prosím o změnu terminologie ve statistice: spojení nejeví zájem nahradit nemají zájem nebo lépe odmítají.
Díky a pohodový den.
11. 6. 2008 v 14:26
Povedzme, že si zaregistrujem doménu http://www.xn--hkyrky-ptac70bc.cz/ a ľuďom rozdám adresu http://www.háčkyčárky.cz. Bude to fungovať? Ak áno, tak o čom sa tu bavíme? Kto chce teda hentie sprostosti, tak nech si to registruje už teraz.
13. 6. 2008 v 14:15
Zásadně nesouhlasím.
Zvážím li všechna pro a proti, pořád to je nemyslitelné. Příjde mi to jako podobná blbost, jak když nejmenovaný pán do televize řekl, že po zavedení domén .eu zcela zmizí národní domény. To je opačný případ, protože jak by vypadaly si dokážu živě představit. Toto je jiný extrém. Osobně ně vidina 6x větších nákladů za domény a soudní spor moc neláká i za cenu toho, že 1 řádek kdesi nahoře v prohlížeči, který jednou zadám a pak se o něj nestarám, bude vypadat hezky.
13. 6. 2008 v 22:23
Jsem pro tak napůl. Jsem pro, aby domény s háčkama a čárkama byli pouze jako aliasy těch bez diakritiky.
15. 6. 2008 v 11:56
Jsem rozhodně PROTI diakritice v doménách. Zvýšené náklady na “zabezpečení” webových projektů – vedle překlepů a hlídání si bez/pomlčkových variant by pak musel člověk myslet na všemožné diakritické varianty. Problém při psaní těchto domén ze zahraničí. Ne, děkuji. Chápu, že by to pro registrátory byl hodně zajímavý výdělek.
Váš výzkum je rozhodně zajímavé si projít. Především mně zaujalo to porovnání v rámci socioekonomického statusu. V podstatě, čím vyšší socioekonomický status, tím nižší podpora IDN. Předpokládám, že to má hodně co společného s lepší a širší znalostí problematiky IDN.
Pokud už by nebylo jiné cesty a měl by vzniknout nějaký kompromis, tak není špatný ten, který zde zmiňoval Roxy009: “Jsem pro, aby domény s háčkama a čárkama byli pouze jako aliasy těch bez diakritiky.”
15. 6. 2008 v 16:04
To snad ani nemuzou myslet vazne. Vetsi kravinu sem opravdu neslysel. Prehlednost nulova predstavte si ze mate adresu http://www.visne.cz, po teto zmene vznikne – http://www.visne.cz, http://www.višne.cz, http://www.visně.cz, http://www.višně.cz(a to se jeste nasobi domenami prvniho radu). To mi nepride zrovna idealni, ale to by jeste nebylo to nejhorsi. Pristupnost z cizich zemi nulova uz je opravdu velkym problemem. Jestli nekomu nevadi ze na jeho web nemuzou cizinci tak prosim, jeho vec. Ale predstavte si ze si tohle zavedou nemci. A uz vidim jak budete vsichni nekde s nadsenim hledat ä. Doufam ze se k tomu zadna zeme
nesnizi. Videlaji na tom akorat poskytovatele domen.
Myslim si ze sila internetu je prave v jeho jednotnosti.
18. 6. 2008 v 14:49
Každopádně PRO.
Veškeré technické obtíže se dají celkem snadno překlenout a sami stěžovatelé často naznačují jak. Jde jen o to to neuspěchat a tyto zde zmíněné překážky odstranit. Nemyslím si že svět již dospěl do stádia kdy by mohl mluvit “unilanguage”.
18. 6. 2008 v 16:28
Jsem proti.
1/ Cizinci se nedostanou k nam, nebot nenajdou na klavesnici treba “ř”
2/ My se nedostaneme k cizincum nebot nenajdeme na klavesnici treba “ç”
3/ Ze zahranici (napriklad z inet kavarny) se k nam nedostane ani cech. Zminene “ř” sice znat bude ale na jine klávesnici ho nenajde – dale viz 1/
4/ vzniknou hromady variant ke kazde domene, to uz tady bylo popsano nekolikrat = jedini profitujici budou registratori
Identita “also” sice tvrdi ze “Veškeré technické obtíže se dají celkem snadno překlenout” coz je sice pravda (presmerovani, kdovani atd) ale tady je myslim zadrhelem paradoxne lidsky faktor.
19. 6. 2008 v 0:26
Jsem rozhodně proti má to hlavně nevýhody.
Co se týče průzkumů proč neuděláte dobrovolné hlasování na stránce nic.cz by si majitelé domén hlasovali a následně potvrdili mailem uvedeném u domény, tak by se filtrovalo od lidí, kteří nemají ani páru co by to přineslo.
Vemte si kamarád z ciziny mi bude chtít poslat mail ze své schránky vedené nějakým vyhledávačem, ale jak už je běžné, tak mu vyskočí chyba “zadaný mail je neplatný obsahuje jiné písmena než a-z”.
Kolik procento lidí píše na internetu bez diakritiky při komunikaci mezi kamarádem – tipoval bych na 70%, prostě dneska populace spěje k rychlosti a nač se zdržovat vyťukáváním diakritiky.
Pokud to chcete opravdu zavést, udělejte te to tak jak bylo již zmíněno, že se doména s diakritikou automaticky přesměruje na normální bez diakritiky – ovšem by to skoro nikdo nepoužíval, raději by každý psal bez diakritiky, dále by vzniknul problém u vyhledávačů, kteří by to hodnotili jako duplicitní obsah … a vlastně by to nic nepřineslo v tomhle případě.
Výhodu IDN vydím pouze v zemích, které ve svém jazyce namají latinku, ale zavést ji u nás to nikdy.
19. 6. 2008 v 9:22
Jsem proti zavedeni diakritiky v ceskych domenach, myslim ze vsechny nevyhody jiz byli popsany.
19. 6. 2008 v 11:14
Je to naprostý nesmysl. Zavládne chaos a registrátoři si během chvilky namastí kapsu. A to nehorázně, protože každý majitel internetového projektu, eshopu nebo zkrátka fungujíciho webu bude tímto krokem donucen koupit si několik dalších variant své vlastní domény. Akorát to nahraje spekulantům. To je s prominutím prasárna.
19. 6. 2008 v 17:43
Rozhodně NE!
Už po technické stránce to je dost obtížně co takové webhstostingové společnosti 99% by musela přeinstalovavat servery složitě konfigurovat aby mohl vyhovět klientum co chtejí doménu s hačkama .
By mě zajmalo až budu v číně na dovolene a budu chtít napsat domenu s hačkama budu docela v pí**.
HÁČKY ČÁRKY ROZHODNĚ NE!
20. 6. 2008 v 7:32
Je uz opravu legracni pozorovat, jak lide nevidi, nebo nechteji videt za hranice sve vlastni zeme.
IDN podporuje rada narodnich top level domen uz dnes – to z principu prakticky vyvraci domenky o problemovosti (stejne “problemy” museli resit i jinde), take je mozne uz dlouho IDN domeny registrovat pod genericke .com, .net, .org, .org, .info. Staci si najit clanek na toto tema na wikipedii, je tam seznam TLD s podporou IDN.
Webserver opravdu nebude muset kvuli dikaritice v domenach preinstalovavat, to je nesmysl, ktery muze vzejit jen z ust cloveka, co si to nikdy nastavit nezkusil.
A pokud bude nekdo v Cine… tak myslim ze bude rad, ze se nekam na internet podiva, a spis nez IDN ho bude trapit novodoba velka cinska zed (firewall).
25. 6. 2008 v 23:50
Jednoznačně ano. Čeština je krásný jazyk a háčky s čárkami k ní patří. To že jsme si zvykli na internet bez háčků a čárek neznamená, že je to tak dobře. Nedostupnost háčko-čárkovaných domén pro nečeské uživatele není nikterak zásadní problém – tak jako svým zahraničním návštěvníkům překládám vlastní obsah stránek, poskytnu jim i neháčkovanou verzi domény. Jedinou starostí je zvládnuté a dostatečně dlouhé období zavádění, ve kterém by měli jednoznančně mít možnost registrace jen majitelé “odháčkovaných” domén (vlastník domény kun.cz by měl mí přednostní právo na doménu kůň.cz). Nejvhodnější by bylo stávající vlastníky domén vyzvat k doregistraci oháčkovaných verzí jejich stávajících domén a teprve po uplynutí (alespoň pololetní) lhůty otevřít registraci pro veřejnost.
27. 6. 2008 v 15:12
A proč ne? Stejně si většina serverů ponechá i nediakritizovanou verzi a když náhodou ne a někde v cizině to nepůjde zadat, tak se to dogooglí. Stejně jsou lidi sklerotici a adresy než by si zapamatovali, tak ji radši googlí každý den znova, tak co to na tom změní. A aspoň bude ten Internet pestřejší. Kdysi byly lidi hýn z toho, když se jim ukázal čínský znak ve wordu, dnes se nad bukvou v internetové adrese sotva pozastaví, mnohojazyčnost se šíří světem a dokud svět globálně nezavrhne babylonské móresy, bude se šířit dál. Takhle akorát zatvrzelci, co si nevšimli, že jejich klávesnice má nahoře o řádku čudliků víc, chladí ego pošramocené tím, že jim v dětství působila nabodeníčka horší muka než maminka s rákoskou.
2. 7. 2008 v 0:32
jsem zasadne proti nazoru od “RS”:
“vlastník domény kun.cz by měl mí přednostní právo na doménu kůň.cz”
Prosim?! Volny trh a kapitalisticke smysleni ti nic nerika? jestlize se otevre moznost registrovat tyhle domeny s hacky a carky,tak si jich samozrejme pokusim zaregistrovat co nejvic pro sebe a pak je co s nejvetsim ziskem prodat. To je podstata volneho trhu, jakekoliv “prednostni pravo” apod je hnusna regulace. Jestli se vam to nelibi, tak jste sto let pred opicema.
4. 7. 2008 v 15:59
pliw01 – a co je za volný trh to, že najednou rozparceluješ diakritické domény, které do té doby nešly registrovat?
8. 7. 2008 v 12:43
Já bych se zařadil spíš mezi ty, kdo si myslí, že je to pěkná konina, a jestli to k něčemu povede, tak asi ke zneužívání. Ale na druhou stranu fakt, že to jde, nemusí ještě znamenat, že se to začne opravdu masově využívat. Kdo stojí o mezinárodní traffic, tak do toho nejspíš nepůjde, a pokud i majitelé “lokálních” domén kvůli tomu nebudou mít návštěvníky, tak to prostě zapadne na smetiště dějin a zůstane to jako “technická možnost”.
Takže nejspíš nic proti ničemu …
8. 7. 2008 v 16:07
Já jen hodně moc doufám, že háčko-čárková revoluce v doménách nenastane (stejně tak jako možnost registrovat si vlastní TLD). Nedokážu si představit žádný kloudný přínos – jenom zisky pro spekulanty a zbytečné náklady pro firmy a jiné vlastníky domén.
2 msx: hezká myšlenka, ale má jeden háček. :c) Totiž, že nejde registrovat doménové jméno se dvěma pomlčkami za sebou. ;c)
8. 7. 2008 v 22:56
2 mňau – tomu se říká vývoj volného trhu
18. 8. 2008 v 7:41
Domény s českou diakritikou již existuji (generické domény) např http://www.němčina.com . Kde je možno doménu tohoto typu registrovat?
19. 8. 2008 v 15:48
2 Radek: Takové domény Vám může zaregistrovat registrátor, který registruje domény .COM.
2. 9. 2008 v 9:54
Samozdrejme ze ten e-mail z outlook expres odeslat nelze …
((
Je to k nicemu, jen potize a potize, ale pro nekoho moznost vydelat a prodat vice domen …
11. 9. 2008 v 0:24
1) Rozhodně nezavádět registrace
2) Pro národní doménu nepovolovat nic jiného než latinku.
3) Provádět automatické mapování písmen s diakritikou na ekvivalenty bez diakritiky.
Vlk se nažere (kdo adresu s diakritikou napíše tak se dostane tam kam chtěl)
Koza zůstane celá (přístup ze světa i když není česká klávesnice)
Nepovolením azbuky a dalších abeced se předejde záměně písmen (“o” v azbuce, “o” v latince)
4. 10. 2008 v 10:54
Dobrý den,
bylo by v rámci průzkumu zjišťovat i postoj ke způsobu zavedení IDN?
Myslím, že značná část odmítnutí IDN pramení z obavy z nevhodného způsobu zavedení. Jako užitečné varianty pro hlasování se mi jeví (zvětšiny opsáno od O.Filipa z diskuze na Lupě):
1) Zavest IDN ve stejne forme jako drtiva vetsina narodnich domen a jako vsichni nasi sousede krome Slovenska. (Slovaci jeste IDN nezavedli.) Tedy zavest volnou registraci. Tato moznost ma jeste podvarianty tykajici se sun rise, coz je samo o sobe namet na delsi diskusi.
2) Umoznit registraci “diakritickych” domen, pouze drzitelum “nediakritickych” ekvivalentu. Tedy ze pouze Urad vlady CR by mel pravo registrovat domeny vláda.cz a vláďa.cz.
3) Umožnit pouze držitelům nediakritických domén registrovat diakritické varianty jako aliasy nediaktitických. Od varianty 2 se liší mimo jiné tím, že je trvale zaručeno odkazování všech variant na stejné servery a zachování jediného vlastníka všech variant. Tedy zuzit moznost pouze na to, ze by “ohackovane” domeny zcela kopirovaly nastaveni tech “neohackovanych”, byly by presmerovane.
4) Zavedeni IDN odlozit.
12. 11. 2008 v 17:39
Jsem pro variantu 1 bez Sunrise.
21. 11. 2008 v 0:25
[...] Blog NIC.CZ: IDN v českých doménách? [...]
21. 11. 2008 v 12:13
Vůbec nechápu, co se tady řeší!!!:
1. Typesquatting existuje s národními sadami i bez nich.
2. Název webových stránek je věc provozovatele, když je blbec a nezaregistruje si doménu v potřebné národní sadě (např. 7bit ASCII pro emeričany), tak je to jeho problém, že se mu tam nedostanou lidi.
3. Domény v národních abecedách nikdo nikoho nenutí používat, je to opět věcí provozovatele stránek.
4. Nechápu, proč si pořád někdo myslí, že právě latinka je to jediné správné písmo na světě. To by si za chvíli třeba Číňani (a že jich je) mohli začít stěžovat, že těm našim blbejm paznakům nerozumijou a proč že není možno psát jejich runy. Současný postoj nevede k zrovnoprávnění používání písem a nacionalizaci internetu. Jestli si však někdo myslí, že internet patří emeričanům, pak je to v pořádku.
21. 11. 2008 v 13:56
Nebratm akorat to nahrava spekulantum a zmatkum.
21. 11. 2008 v 23:24
Ja si myslim, ze je to zbytecne, opravdu pro zahranicni navstevniky to bude problem, nakonec i pro nas do zahranici. Dle meho nazoru by to mohlo napachat znacny zmatek, protoze by nekdo mel zaregistrovano mojedomena.cz a ja bych chtel pristoupit na mojedoména.cz a to bych pak zkousel asi do prohlizece varianty a mohlo by trvat dele nez bych se trefil. Pak je treba vzit v potaz podvodne stranky a kdyby se toto prijalo, tak by najednou vsichni zaregistrovali vsechny varianty svych domen a byl by v tom jeste vetsi zmatek.
Dale nevim, jake by bylo zjednoduseni, aby si lide mohli psat domenova jmena ve svem jazyce. Jednak jsou zvykli psat stavajicim zpusobem a dale, jestli se nekdo nedokaze dostat na domenove jmeno bez diakritiky ci jineho znaku, tak by se nad sebou mel zamyslet.
Jednou se prijal jeden zpusob a to dosavadni a dle meho nazoru by to tak melo zustat. Ceskou klavesnici nepouzivam a nedokazu si predstavit, ze bych kvuli kazdemu napsani domenoveho jmena musel prepinat.
22. 11. 2008 v 13:43
Byl bych pro. Ale asi jedině za podmínky, že člověk automaticky dostane i variantu bez diakritiky, nebo že bude obojí shodně směrováno, jak už tu někdo navrhoval.
25. 11. 2008 v 12:50
V principu jsem velmi proti používání IDN a doufám, že k tomu nebudu v budoucnu nucen.
Dovedu si ale představit variantu, kdy si bude možné zaregistrovat IDN doménu .cz pouze k již zaregistrované .cz doméně, která bude bez diakritiky shodná. Tedy doménu křovák.cz si zaregistruje jen ten, kdo vlastní doménu krovak.cz, s tím důsledkem, že např. doménu krovák.cz si už pak nikdo jiný nebude smět zaregistrovat. Tím zcela odpadne nebezpečí útoků i problém s lokální klávesnicí.
3. 12. 2008 v 11:59
Proboha zivy, vezmete rozum do hrsti. Jen to ne!
18. 12. 2008 v 18:56
Místo:
http://www.xn--hkyrky-ptac70bc.cz/
by se mi spíše líbilo něco takového:
http://www.h–ah–czky–cz–ahrky.cz/
Jinak jsem pro.
9. 1. 2009 v 0:00
Opravdu by me zajimalo, jak veskeri odpurci IDN argumentujici “preklepy” resi pri registraci utoky timto smerem, hadam ze vicemene minimalne – ten utok neni realizovatelny jen presmyckou z/y, ale treba i veskerymi sousednimi klavesami pri vypisovani daneho domenoveho jmena (pominu-li foneticke utoky). Malokdo studuje, co presne do url pise (z toho vznikaji i ty z/y) a teprve pri jinem nez ocekavanem vystupu ze zadane adresy url pozorneji prepisuje. Na teto mentalite jsou postavene ty “utoky” i zpusob jejich mitigace. Kdyby clovek byl skutecne dusledny, tak uz dnes musi registrovat desitky domen… coz se stejne nedeje.
Veskere tyto diskuze dokazuji jen novodobe ceske ‘zpatecnictvi’ – zatimco za prvni republiky jsme byli narodem pokrokovym, dnes maji skoro vsichni z “novych” technologii stazene pulky a vymysleji, jak se jim branit. Zatimco rada narodnich i generickych TLD bez vetsich problemu IDN implementuje, cesi maji jen hloupe kecy…
22. 1. 2009 v 15:20
Je to rozhodně dobře a byl bych mezi prvními, kdo by takovou adresu chtěl. Spusťte to a uvidíte jak se o to začnou zajímat podniky, které mají teď nesmyslné adresy tatarisch.
28. 1. 2009 v 1:14
Myslim si, ze vysledky pruzkumu jsou asi tak stejne zavadejici jako otazka povoleni 200 km/h na dalnicich. Vetsina lidi uz pri polozeni te otazky predpoklada, ze totuto rychlosti vsichni po dalnici jezdit musi a budou. Ve skutecnosti i pote co by se povolil “nemecky model” by vsichni dal jezdili uplne stejne, pouze ti rychlejsi by za to nemuseli platit nesmyslne pokuty. Rychle by jezdil pouze ten, kdo na to ma to spravne auto a primerene zkusenosti a trestaly by se pouze nasledky neprimerene rychle jizdy, ne samotna rychla jizda, ktera nikoho neohrozuje.
V pripade IDN je to podobne. Protoze 80 % lidi si takovou domenu registrovat (at uz z jakehokoli duvodu) nechce, budeme se ridit jejich “(ne)pranim” a neumoznime to ani tem 20ti %um, kteri si vyuziti takove domeny predsatvit dokazi a nemaji strach z toho, ze by cech do prohlizece nedokazal napsat hacek.
Pane Filipe, jsme (aspon vetsina z nas) dospeli lide s mozkem a nepotrebujeme se ridit podle mozku nekoho jineho. Myslim, ze se kazdy sam za sebe dokaze rozhodnout, zda nejakou domenu registrovat chce ci nikoli a v pripade uz existujici varianty bez hacku si sam dokaze uvedomit co se stane, kdyz uzivatel do adresy ten hacek nenapise.
31. 1. 2009 v 15:08
Zásadně jsem proti zavedení diakritiky. Jelikož většina uživatelů se stejně na stránky přes vyhledávače seznam a google. Nejsem si jist jak by si s tím poradil seznam.
3. 2. 2009 v 14:26
IDN je z hlediska DNS transparentní. Jedná se pouze o způsob zobrazování na straně klientů (programů). Google již dnes IDN domény prohledává a Seznam s tím nebude taky žádný větší ani menší problém.
7. 2. 2009 v 21:24
Diskusi jsem sice nečetl celou, ale spoustu lidí je tu proti zavedení IDN. Proč? Nikdo vás ty domény registrovat nenutí. Pokud to uživatelé nebudou umět napsat, je to pro vás přeci výhoda. Pokud bude mít konkurence doménu s háčkem, kterou nebudou brát vyhledávače a nedostanou se jim tam uživatelé je to jejich problém.
29. 5. 2009 v 16:38
O tom, že celá věc nahrává phisingu tu řeč byla, když se doména jmenuje nejaka-banka.cz a přijdu na nejaká-banka.cz , tak se překouknu jedna báseň, a… jsem u podvodníka. Z výše uvedeného potom vyplývá pro provozovatele nutnost zakoupit nejnen doménu nejaka-banka, případně ještě nejakabanka, ale i nějaká-banka nějaka-banka a samozřejmě také nějakábanka a nějakabanka i nejakábanka a to vše s variantou .cz a .eu. Tak a nyní malá otázka, která vždy stojí u podobných rozhodnutí komu to přinese skutečný užitek? Nějak si nemohu vzpomenout na nikoho než na CZ-NIC, několikanásobný příjem od stále stejného počtu klientů. To vidím jako největší problém.
Je pravda, že problém překlepového parazitizmu existuje i teď, ale máme nějaký důvod mu nahrávat?
Takže kupříkladu panu Vojtíškovi a jiným bych vzkázal, jistě, že mozek mám a umím se rozhodnout co registrovat a co nikoli, problém je v tom, že abych zamezil spekulantům v parazitování, budu na politiku CZ-NIC doplácet z vlastní kapsy. Kdyby to bylo tak, že po zadání libovolného jména s dikakritikou bych byl přesměrován na doménu bez diakritiky (taky to tu už padlo) tak to ještě beru, jakž takž.
Ale nikde v diskuzi jsem nenašel ještě jednu zásadní věc.
A co uživatel? Koho zajímá, že v příkazovém řádku vidím místo háčkyčárky.cz jen xn--hkyrky-ptac70bc.cz? Možná to někoho překvapí, ale já se do příkazového řádku koukám!! Kontroluji si tak kde se doopravdy nacházím a světe div se dokonce do příkazové řádky píšu i URL, ne do vyhledávacího pole na Seznamu. Ovšem z názvu xn--hkyrky-ptac70bc.cz nebo podobného nesmyslu rozhodně na pohled nepoznám kde zrovna jsem.
Samozřejmě, že ostatní potíže, s nečeskými klávesnicemi, odesíláním majlů atd., vše co tu bylo zmíněno pořád platí, ale tyhle dvě věci považuji za neviditelnejší mínusy.
Pokud by někoho zajímalo jak často přijdu do styku s nečeskou klávesnicí, mohu ho ujistit, že dnes a denně, přítelkyně je překladatelka.
30. 8. 2009 v 20:37
Povoleni diakritiky v URL by neprineslo nic ani uzivatelum v Ceske republice (jen komplikace v premysleni jestli je URL s diakritikou ci bez ni a zvysene riziko podvodu – viz drive), ani poskytovatelum obsahu (nutnost premyslet jake vsechny mozne varianty daneho jmena se mohou vyskytnout, naklady na registrace).
O problemech v zahranici se uz take obsahle mluvilo.
Pro koho by to bylo vyhodne:
- registratori – vic domen, vic penez – samozrejme oficialne by toto bylo popirano, ale penizky by proudily
- podvodnici ruznych druhu (at uz by si “jen” registrovali domeny podobne jinym za ucelem prodeje, nebo ti co by se primo snazili podvest uzivatele)
- zastydli vlastenci pro ktere by toto byla dulezita cast narodni identity (o hacky a carky se obrat nenechame…). Pamatuji si, ze po rozdeleni Ceskoslovenska jsem cetl dopis jednoho takoveho “vlastence” v novinach kde se rozciloval, ze poznavaci znacka aut bude CZ (a pozadoval po uradech oficialni protest)… No, pokud by ceska identita spocivala v takovych vecech, bylo by to s nami hodne spatne…
Bohuzel ale celkove mam pocit, ze to stejne driv nebo pozdeji projde… Pro registratoty neni NE odpoved. Penize jsou lakave. Tak se budou porad ptat tak dlouho az to projde (pokud jeste predtim nekdo neusoudi, ze “v soucasne dobe uz je to jinde samozrejmost a melo by byt i tady”a nebude to zavedeno s touto vymluvou bez ohledu na nejake pruzkumy).
31. 8. 2009 v 7:58
Kdyby všichni lidé na světě uvažovali jako zde někteří lidé, tak dodnes žijeme v jeskyních a svítíme si maximálně hořícím klackem a možná ani to ne. Například za názor, že “země je kulatá” se dříve dokonce i upalovalo. O postojích řady lidí k parním strojům v 18.-19. století nemluvě
Je jasné, že většina nových technologií má mnoho odpůrců, a odpůrci budou vždy ta hlasitější skupina. Vyplývá to již z toho, že většina lidí se jen s krajním odporem přizpůsobuje novinkám a novým směrům myšlení.
Bohužel, takové zpátečnické osoby nenakloněné zavedení IDN se nachází i ve vrcholovém vedení CZNICu a tito lidé se i snaží své okolí značně manipulovat. Schovávají se navenek za jakési průzkumy, které ale nejsou vedeny otevřeně. Vybrán je netransparentním způsobem jen někdo, dost možná cíleně ze skupiny převážně známých odpůrců. A to namísto otevřeného průzkumu, do které by se mohl zapojit každý zájemce – uživatel .cz TLD. A uživatelé jsou záměrně strašeni, bez ohledu na zkušenosti s IDN z jiných .TLD. Pokud se CZ.NIC pokládá za inovativní sdružení, měl by se vydat vpřed a nikoliv se jen krčit zbaběle v koutě.
27. 10. 2009 v 15:13
Prosím, jen žádnou diakritiku v URL!
Už teď je doménový prostor dost velký (je “neomezený”) a nepřehledný.
Povolením všech možných národních znaků by došlo k inflaci současných doménových jmen. Investice, které jste doteď do svých webů vložili ztratí částečně svoji hodnotu. Chcete to?
Dnes jsou URL adresy sjednocujícím prvkem internetu – všichni jim rozumí a téměř všichni je umí i napsat. Jakmile si to zaneřádíme národními znaky, tak se internet rozpadne do několika více-méně (spíš méně) propojených oblastí. Národní a národnostní vlivy a zájmy budou internet ovládat mnohem více než teď. Opravdu chcete mít na klávesnici azbuku nebo čínské znaky?
Internet má dnes mnohem závažnější problémy, které je opravdu nutno řešit – spam, škodlivý kód na webu, nedostatek IP adres, spousta i velkých webů jede bez důveryhodného ssl certifikátu, nebo ssl vůbec neumožňují, nekompatibilita prohlížečů, problémy s pluginy, bídná podpora mobilních zařízení, atd…
Obávám se, že by to vedlo k takovému znechucení lidí internetem, že by to nakonec ani současným registrátorům nepomohlo.
Doufám, že této pandořiny skříňky zůstaneme ušetřeni.
29. 10. 2009 v 20:53
@Peter Budai: K tomu jestli IDN pro češtinu ano či ne se vyjadřovat nebudu, nicméně bych rád podotknul, že diakritika v “URL” již dávno je a není s tím sebemenší problém.
Jeden příklad za všechny:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Pískoviště
Opět opakuji svůj argument, který říkám v každé debatě o IDN – proč se lidé, kteří nepoužívají latinku jako národní skript (písmo), tu latinku musí učit jen aby se podívali na stránky ve svém rodném jazyce? Prosím všechny, aby se při přemýšlení nad IDN rozhlédli i kousek dále než Praotec Čech.
30. 10. 2009 v 11:01
Dobrý den, i když si myslím že nápad to není k zahození zastávám se toho názoru že je na něj brzy. Už nyní je málo IP adres a toto by to jenom urychlilo a provideři nejsou připraveni na přechod na IPv6 v česku je jenom pár poskytovatelů kteří podporují IPv6 ale zbytek NE ti menší nemají prostředky na takovýto přechod. A s nástupem IDN se začne počet IP adres úžit větší rychlostí. počkal bych na rok 2011 myslím si že přechod nebude na IDN nebude ze dne na den ale dříve jak tento rok bych to neviděl. IP adresy se ale s nástupem IDN i v době kdy už by ČR jela z větší části na IPv6 zbytečně plácali tím že si udělá více domén aby náhodou kdyby došlo k překlepu každej si udělá 10 domén a zachvíli budeme muset vymyslet úplně nový internet protože i IPv6 je jenom oddálení zase je to jenom o tom že sou stránky lépe zarchivované. ale jednou už nebude jak archivovat a bude se muset vymyslet jinej protokol a ten pravděpodobně nebude kompatibilní s internetem takže půjde vše odzačátku domény se přestěhuj na nový internet pak si myslím že iDN nebude dělat nikomu problémy:d
30. 10. 2009 v 11:49
@Marek Šulc: Vaší argumentaci vůbec nerozumím. Web hosting se již dlouhou dobu nedělá per-ip adresa, ale virtuálně, tedy na jedné IP adrese běží klidně až tisíce webů.
30. 10. 2009 v 12:39
Nastesti v ICANN jsou ocividne lide, kteri dal dohlednou, soude dle toho, ze ICANN hodla umoznit registraci ccTLD nejen v latince. Bez ohledu na to, jak “obranci zakladni ASCII” se v teto diskuzi projevuji.
Pana, ktery dava do umery pocet registrovanych domen s IDN bych rad upozornil, ze IP alokovanych do CR je vyrazne vice, nez je domen pod .cz registrovanych a dost pochybuju o tom, ze by se IDN nejak projevilo na spotrebe. Rozhodne neplati umera, ze s kazdou registrovanou domenou se zabere IP – na jedne strane jsou servery s desitkami hostovanych domen na jedne IP. Z druhe strany naopak (verejne) IP se prideluji domacnostem, ktere zadnou domenu nedrzi a asi ani nebudou…
2. 11. 2009 v 16:33
Jsem pro
takže jsme vlastně všichni na jistý druh zmatku zvyklí. Můj osobní názor je takový, že kdo chce, může si diakritickou domému zaregistrovat a kdo nechce lákat zahraničí či speciální uživatele je prostě nevyužije. Mno a stejně si instituce ponechají anglické názvy(tedy bez diakrtiky).
a jiné absurdity,koneckonců je to úplně fuk 
myslím si, že sice zmatek vznikne, ale zmatek byl i s tím, když jste si koupili první mobilní telefon
Ono s tímhle se můžeme dostat i do zlomu, kdy zastánci pouze znaků bez diakritiky nařídí, že každý web musí mít i svou jazykovou mutaci do AJ
Chaos stejně vyhraje
27. 11. 2009 v 14:17
Mám stovky domén, vymýšlím na ně projekty, a představa, že bych měl udržovat tisíce domén jenom kvůli tomu, abych měl všechny varianty “háčků a čárek” mi přináší noční můry(ekonomicke dosti náročné). Jsem osobně přesvědčen, že zavedení háčku a čárku v doménách může ohrozit fungování spousty lidí, kteří podnikají na internetu.
28. 11. 2009 v 23:16
Některé názory na toto téma mě dost zaráží. Názor typu musel bych si registrovat další varianty mojí domény … . Nemusel!!! Je to stejná blbost, jako bychom z podobného důvodu chtěli zakázat pomlčku. Má -li někdo zaregistrovanou doménu třeba nakladnidoprava.cz, nastává obdobný problém s doménou nakladni-doprava.cz a vadí to snad někomu? Pokud si jí chce někdo zaregistrovat obě domény, ať to udělá. osobně jsem pro aby háčky a čárky fungovali. Pokud je projekt na nějaké doméně opravdu dobrý, tak ho jiná doména (tatáž s diakritikou) s jiným obsahem nemůže ani omylem ohrozit. Pokud se tedy bojíte háčků a čárek, asi není Váš projekt až tak na úrovni.
28. 11. 2009 v 23:25
… a ještě jedna věc. Je vidět, že jsme si opět všichni rovni, ale někteří jsme si rovnější. Když můžou fungovat háčkyčárky.cz, tak by mohli klidně “háčky a čárky” fungovat pro všechny. Připadá mi trochu divný, že na nadnárodních doménách čeština funguje, brzy bude i na EU, alečeský registrátor to neumožňuje. A to jen kvůli názurům firem, které si hájí svá korýtka.
22. 12. 2009 v 14:57
Kuba: ale musel.. pokud provozujete známější projekt, tak bez registrace všech variant skončíte tak, že nakonec ještě rádi zaplatíte mnohem víc spekulantovi.
Problém totiž je v dnešní formě reklam a v tom jak si lidé značky pamatují.
- Když píšete zive.cz, probíhá vám v mysli slovo živě nebo zive?
- to samé pro Českou spořitelnu nebo České dráhy
V reklamách se setkáte (naprosto běžně) s českou výslovností takových domén a lidé si je podle toho i pamatují. Ve chvíli, kdy si zvyknou na to, že diakritika funguje… už se bez ní neobejde ani vaše firma.
Náklady nejsou jen na straně registrace domény, ale třeba ověřený SSL certifikát (vázaný na doménové jméno) také něco stojí. Proto se nedivte, že jsou firmy proti volnému trhu s libovolnou háčkovanou doménou.
Typo-squatting sice existuje i dnes, ale těch možností je zatím mnohem méně, tudíž je levnější se bránit.
Já osobně jsem pro pouze pokud:
- pokud budou stanovena pravidla upřednostňující vlastníka ascii formy (který to nemohl řešit v době registrace své domény)
- nebudou povoleny kombinace znakových sad
- v případě možné kolize neascii formy bude vyžadován nějaký důvod a ověření (skutečné jméno nebo firma z jiného oboru) v podobném duchu, který se používá pro kolize registrovaných názvů a známek.
Bez těchto opatření jsem jednoznačně proti zavádění IDN v české TLD.
27. 12. 2009 v 23:27
Dobrý den,
Dříve, nebo později se “to” spustí, to mi nikdo nevymluví. Těm co se toho bojí, tak nezbývá, než sledovat situaci a řádně vše tzv. ošéfovat a podchytit (i mne se to trochu týká). Je jasné, že budou pokusy o spekulaci a podvody, to k netu patří už od jeho vzniku, ale pokud se zmíněná spekulace, podvod dotkne mne, už teď vím, že si s tím určitě poradím. Jsem vlastně příznivec spuštění diakritiky(cz), vznikne prostor pro konkurenci a bez ní bych se já osobně nudil.:-)
Pozn.:Jistě by bylo zajímavé vytvořit projekt, který by nabídnul všem vlastníkům stávajících aktuálních domén možnost jakési seriozní rezervace, předregistrace domén v dalších možných variantách domén s diakritikou. Uklidnilo by to spoustu lidí a různých společností. Dát takovou to garanci, tak diakritika v doménách má zelenou na všech frontách.
31. 12. 2009 v 10:28
CZ.NIC pravidelně organizuje “referenda”, zda IDN ano nebo ne. A bude to dělat tak dlouho, dokud to jednou nevyjde, pak už nebude cesty zpět. Demokratické asi tak jako EU.
On by zájem byl, ale jen za předpokladu, že varianty s diakritikou bude moci vlastnit POUZE majitel domény bez diakritiky.
Takže zive.cz si bude MOCI zaregistrovat i živě.cz, ale nikdo jiný si nikdy nebude moci zaregistrovat ZÍVE.CZ. A při změně majitele zive.cz se automaticky změní i majitel ostatních variant, nepůjde je oddělit. A třeba i společné DNS záznamy.
Anebo automaticky směrovat url s diakritikou na adresy bez diakritiky (konverzní tabulka s cca 12 znaky: ě=e, š=s, č=c, …)
Jinak nás chraň bůh před zmatkem háčkůčárek!
31. 12. 2009 v 23:52
Vy všichni, co říkáte NE diakritice, jste a)poserové b)nepřátelé českého jazyka (pravděpodobně nemecke narotnosti) c)majitelé domén typu cez,skoda d)líná individua odmítající každou změnu, kromě výměny manželky.
Napište si http://www.ct.cz a uvidíte, jaký jste zavedli v internetu pořádek.
Zavedení diakritiky dovolí pohnout s podobnými případy a jestli chce někdo přístup pro neznalce češtiny ze světa širého, ať si zavede adresu klidně bez háčků. Koukejte to zavést vy líná a samolibá chátro a hned.
Mejte se! (rozuměj: mějte se)
3. 1. 2010 v 12:41
A) Je zde jistý významový rozdíl mezi “mít možnost” a “mít povinnost”. Pokud si někdo chce zaregistrovat doménu s diakritikou, proč mu v tom bránit? Pokud nechce, tak ho k tomu také nikdo nenutí. Vloni jsem slyšel každý den: “20 let svobody”, ale prosim vás…
B) Lidé se ze své povahy bojí změn. Jsou konzervativní. Změnu je nutno udělat a neptat se jestli jí lidé chtějí, protože lidé změnu nechtějí. Až přejdou přes počáteční šok, tak se s tím buď smíří a pak ad A).
C) Spekulanti tu byli, jsou a budou. Chtěl jsem si zaregistrovat doménu se svým přijmením. CZ doménu vlastní pán, co dělá kovovýrobu, to je OK, ale ostatní (com, net, name, biz, info, eu) vlastní spekulanti a nic na nich není. Krom toho, pokud mají spekulanti peníze na to, aby zkoupili X variant domény, ať si to udělají… aspoň rozhýbou ekonomiku.
Shrnu to – jsem pro zavedení IDN, proč taky ne? Ti co je chtějí používat je použijí, ti co ne, nebo ti, co mají zahraniční ambice je nepoužijí. Btw. při jejich rozšíření věřím tomu, že výrobci prohlížečů by zareagovali lištou “Mapa znaků”, kde by se daly tyto znaky najít
A krom toho, stále existují kombinace levý ALT + číselný kód znaku pro zápis znaků, které nejsou na klávesnici.
3. 1. 2010 v 13:05
A ještě… jak se tu mnozí ohánějí tím, že to budou registrátoři tak dlouho dělat průzkumy, dokud to neprojde… Ale prosim vás… Vy jste taky takoví konspiranti. Kdyby to registrátoři jo chtěli prosadit, tak nedělají žádné průzkumy, ale prostě to zavedou. Opravdu si nemyslím, že k tomu potřebují nějaké referendum. A i kdyby jo, tak kdo vám zaručí, že jeho výsledky nezfalšují…
ZKUSTE NĚKDY MYSLET… Ty různé průzkumy dělají proto, aby věděli, jestli “už to chce hodně lidí”, nebo “ještě to hodně lidí nechce”.
17. 2. 2010 v 20:12
Nedalo mi to, a zaregistroval jsem si IDN doménu a získal jsem následující zkušenosti. Prakticky veškerá systémová nastavení webových stránek a registračních údajů na serverech zadávám nyní ve skutečném rozloženém formátu (www.xn-- …atd.). Přemluvit třeba Outlook (v 2003) ke komunikaci s doménou se znaky je bez použití speciálního plug-inu nemožné (jedině používat rozložený formát). Ze zahraničí jsem se nedostal na své stránky, protože tam prostě neměli českou klávesnici a adresu v rozloženém patvaru je zapamatovat si docela problém. Každopádně vidím největší problém v podpoře aplikací a vůbec bych se nedivil, že se bude jednat o slepou vývojovou cestu. Ale nápad to nebyl špatný.
10. 3. 2010 v 15:50
Registrace IDN domen uz mela byt davno spustena, nechapu proc se porad ceka az to nekdo odsouhlasi. To budeme cekat veky.
Jsem pro volnou registraci, vsichni maji mit stejne podminky a moznosti registrovat.
11. 3. 2010 v 22:45
Neměli bychom v České republice pro jistotu zakázat i ostatní IDN domény, abychom si náhodou nemohli vybrat, co budeme používat?
25. 3. 2010 v 0:37
Já jsem jednoznačně pro. Celý život si toužím založit doménu íčžýříěšč.cz
24. 6. 2010 v 14:57
Jsem pro povolení registrace domén IDN. Každý dostane možnost si založit doménu s českými znaky, nebo třeba německými nebo čínskými, ale rozhodně nebude nikdo muset si takovou doménu zakládat. Má to určitě své klady i zápory a každý ať se sám rozhodne, jakou doménu chce používat, případně i IDN a k tomu ještě jednu ASCII. Nejde tady o nic jiného, než umožnit zájemcům registrace IDN, proti tomu snad nikdo nemůže mít námitky, kdo je proti změnám, tak nic měnit nemusí.
22. 11. 2010 v 17:40
Žádný zmatek by to nezpůsobilo, to jsou hlouposti, spekulanti by se našli jako u starého typu domén. Myslím že by se slušelo psát česky a ne tatarisch. Stejně tak je třeba donutit operátory, aby za sms napsanou česky nevybírali víc.
23. 11. 2010 v 2:45
Milý soudruhu Filipe, myslel jsem, že politika “My nejlépe víme, co naši občané chtějí” skončila před jedenadvaceti lety. Je smutné, že jste si toho Vy ještě nevšiml. I kdyby doménu s háčkem chtělo jen půl procenta Vámi dotázaných, proč registraci jim a tomu zbytku nedotázaných neumožnit, když to je technicky možné?
21. 12. 2010 v 17:12
Ono je tu jeste jeden problem, bude bordel v tom kde je hacek a kde neni, a lidi nebudou vedet jak dane domenove jmeno napsat a kde delat diakritiku a kde ne.
Protoze bude treba pripad domeny seznam.cz a pak bude seznám.cz a tem budou stranky centrumu a pak bude sezňam.cz a tam budou mit cinani imitaci googlu
14. 1. 2011 v 15:00
Zdravím pánové. Nevím jak a kdo tu psal co tu psal o těch přepisech idn domén, ale ve světě se s tím počítá, jen koucourkov čechy zase musí být originál.
IE8+, opera 10.6+, mozilla 3.6+ a všechny ostatní umí naprosto v poho překládat přímo diakritické stránky v čístě české podobě a nemusí se zadávat IDN rozložení. např http://www.háčkyčárky.eu/ (ikdyž sám web je spíše o negativech jako tento) si zadejte do vyhledávače google site:háčkyčárky.eu a uvidíte. idn tvar se nikde při procházení neobjeví)
Již zmíněný největší světový vyhledávač google již naprosto běžně počítá s diakritikou a indexuje jí naprosto správně a to nejen v doménách, ale i v dalších strukturách adres (například narozdíl od seznamu), alexa si to umí sama překládat a pracovat s obojím zadáním a yahoo počítá se zavedením do března 2011, a bing některé zvládá zbytek do června 2011.
Ty vaše přípomínky co a jak kdo bude zadávat. Stejně jako teď, akorát nebude přemýšlet nad tím, jestli to má do vyhledávače nebo do zadání odstrojovat od diakritiky. Popravdě, kdo by zadával seznám a sezňam. copak to má nějaký význam v češtině?:-)
IDN znaky nabídnout jen další rozměr a další kvantum možností a nových doménových jmen.
20. 3. 2011 v 23:24
Zkuste si nekdy napsat email na IDN domenu. MSOutlook 2007 a starsi neumi (vcetne OE), Webove maily google, seznam, centrum neumi.
Jedine kde se mi to povedlo bylo v MSOutlook 2010.
Na to jak IDN existuje dlouho, je to u tech webmailu docela smutne.
30. 6. 2011 v 13:46
I’ve published an article regarding IDNs among European Countries:
http://cristianadam.blogspot.com/2011/06/european-registrars.html
Czech is not part of the green countries. Slovakia also. If you want to be better than your neighbors vote for IDNs
1. 8. 2011 v 17:39
Domnívám se, že je načase opět se nad zavedením IDN zamyslet (opravdu zamyslet a nehledat důvody proč to nejde u lidí, kteří i e-maily píší bez diakritiky). Zeptejte se běžných strýců a tetiček, kteří by zcela jistě inteligentně zavedenou češtinu v doménách uvítali, stejně jako třeba zadavatelé reklam. Inteligentním zavedením myslím dogenerovnání všech IDN variant ke každé ne-IDN doméně zdarma a v cen základní .cz SL domény, která by byla pro využití IDN verze povinným prvkem. Tím se zjednoduší prakticky vše kolem administrace a na nulu se sníží možnost zneužití i překlepů.
29. 8. 2011 v 17:44
Milé NIC, nechcete to konečně nechat na lidech? Dejte tomu jednoduchá pravidla (všechny idn aliasy jako balíček k ne-idn cz doménám se zdají být rozumnou cestou bez rizika) a uvidíte. Zároveň navrhuji požádat pro Česko o idn variantu pro top level .cz : .čr (pro většinu neanglofonních obyvatel určitě lákavý doplněk počeštění doménových jmen) Za pár let si nikdo nevzpomene, že domény někdy byly bez háčků a čárek.
21. 9. 2011 v 18:20
Háčkyčárky určitě ano, ale umožnil bych to pouze majitelům zavedených domén. Samotnou doménu s diakritikou bych registrovat nepovolil. Byla by standartně jako součást běžné domény. Sám mám svojí doménu s diakritikou jako logo eshopu a rád bych ji tak i prezentoval. Přiznám se, že mám občas sklony omylem do řádku sem tam nějakou tu čárku a nebo háček napsat. Až na drobné spory díky spekulantské shodě slov o kterých by rozhodovalo nic.cz v tom problém není.
30. 11. 2011 v 14:39
Přiznejme si, že jediným opravdovým důvodem nesouhlasu, je vytvoření většího konkurenčního prostředí, kde by současní majitelé domén v ČR mohli o svůj business přijít. NIC jiného v tom není … Českou mentalitu by měla NIC.CZ ignorovat, jinak tady budeme pořád jak v roce 2005. Proč například v Německu je IDN tolik využívaná a oblíbená? Protože je to oproti ČR vyspělá země a u nás to je otázka času, o který se okrádáme a stále nespějeme…
7. 2. 2012 v 7:44
Dobrý den,
myslím že byste se neměli stále ptát zda to chceme, ale rovnouto spustit a budete překvapeni jako .eu
31. 3. 2012 v 14:24
Vstávat, sluníčko svítí, potůčky zurčí, lístečky raší, jaro je tu, tak to konečně spusťte!
Překlad pro NIC:
vstavat_slunicko_sviti_potucky_zurci_listecky_rasi_jaro_je_tu_tak to konecne_spuste
2. 11. 2012 v 17:04
Hlavně žádné přílišné komplikace, odstraňme z češtiny nejen háčky a čárky, ale i interpunkci a nakonec i celou abecedu – prohlašme znovu Husa za kacíře kvůli nabodeníčkům dlouhým i krátkým. Vždyť každému normálnímu člověku by měl stačit binární kód, k čemu ta hloupá písmena s háčky i bez. Představme si o co jednodušší budou klávesnice všech zařízení, kolik plastových tlačítek se nebude muset z ropy vyrobit, všechny texty budou vypadat úpravně – namísto http://WWW.NIC.CZ budeme psát úhledné 01110111011101110111011100101110011011100110100101100011001011100110001101111010 . Nebo je to jinak a háčky s čárkami nám zakazují jen proto, aby nebylo možné napsat, že NIC je k NIČEMU, plné darebných NIČEMŮ?
P.S. Spusťte vázanou technickou registraci tak,aby IDN tvar by byl svázán jak technicky, tak administrativně s nediakritickým tvarem domény. Všechna svázaná doménová jména by měla v centrálním registru stejné nastavení, tedy stejného vlastníka, administrativní kontakty, jmenné servery i všechny ostatní parametry. Tohle můžete udělat ze dne na den
a nikdo nebude mít co zneužít. Žádné spory, žádní spekulanti … nebo právě o tohle jde???
14. 2. 2013 v 2:25
Považuji za důležité zmínit:
(1) Jména bez diakritiky nečiní žádné problémy a fungují dobře.
(2) Jména s diakritikou představují ohromnou řadu rizik. Po jejich zavedení navíc těžko hledat cesty zpět.
Myslím, že zejm. vzhledem k (1) by měl zvítězit princip předběžné opatrnosti.
14. 2. 2013 v 9:27
Mně by nevadilo, kdyby bylo IDN zavedeno v minimální variantě, tedy že uživatel ne-IDN jména by si mohl zarezervovat varianty s IDN − tedy napřiklad držitel vlada.cz by mohl získat vláda.cz a vláďa.cz. Tím by odpadla většina rizik, která IDN přináší a imho by se ještě víc zvýšila přístupnost webu pro běžné lidi (otázka je, jestli je něco takového vůbec žádoucí
)
22. 2. 2013 v 22:57
Tak s námi NIC zase na dva roky zametlo. Nechápu strašení před nedozírnými následky zavedení IDN i pro Čechy. NIC uváděná rizika typosquattingu se dají zcela eliminovat v případě tzv. minimálního, nebo administrativního zavedení IDN. Pokud by IDN domény byly pevně svázány s neIDN tvarem a samotné IDN by nešlo registrovat, nehrozí vůbec nic a nikomu. Bylo by zajímavé zveřejnit, kolik lidí spontánně název s diakritikou do adresního řádku omylem napíše. Stejné zajímavé by bylo údajný nezájem konfrontovat s počtem Čechů, kteří drží zahraniční IDN domény. BTW Typosquatting je možný i bez IDN a mělo by být úkolem centrálního správce nastavit taková pravidla, aby držitel typosq. domény, jeho technický správce či registrátor dostali červenou kartu.
6. 4. 2013 v 20:41
Pane Žlůva a všem ostatním. Nechápu Vaše uvažování. Proč měnit něoc co již funguje. IDN přinese jenom starosti a nic jiného. Sám popisujete (a i ostatní) jaké kroky by se měly učinit pro eliminaci rizik. To je zase práce navíc, a stejně ty rizika nelze zcela eliminovat. Tak než něco budete chtít prosadit, tak nejdřív přemýšlejte, jaký to bude mít význam, a jak nám to usnadní život. Podle mého názoru IDN žádný význam nemá, a život nám to neusnadní (spíše naopak).
20. 5. 2013 v 11:53
Pane Žlůvo, nikoli “pane Žlůva”, pane Šrolle. S Vaší znalostí češtiny by jistě háčky i čárky byly jen nemístnou komplikací. Omlouvám se všem esemeskařům a navrhuji veřejně odsoudit Jana z Husi(*) za jeho nabodeníčka. Na hrob mu naštěstí močit nemusíme, neb nám ho liška zrzavá(**) nechala vsypat po řeky(***), aby ho toho uchránila.
Při té příležitosti bychom si mohli všichni, kdo máme ve jméně háčky či čárky skočit na matriku a požádat si o zápis jména bez těchto ozdob (vybírá se správní poplatek 100 Kč za žádost a 1000 Kč za provedenou změnu. Nové jméno a příjmení které by z Řehoře Žlůvy k radosti Vaší a NIC.CZ udělalo Rehore Zluvu tak vyjde na pohé 2 200 Kč!)(****)
*) dnes znám jako Mistr Jan Hus, asi 1370 Husinec – 6.7.1415 Kostnice (něm. Konstanz, město v německém Bádensko-Württembersku, kněz, církevní reformátor a vysokoškolský učitel na Univerzitě Karlově
**) Zikmund Lucemburský, 14. února 1368 Norimberk (něm. Nürnberg, hlavní město svobodného státu Bavorsko) – 9. prosince 1437 Znojmo, císař svaté říše římské, král český, uherský, lombardský a římský, markrabě moravský, braniborský a lužický, vévoda slezský, mladší bratr Krále Václava IV, Syn Karla IV, Otce Vlasti
***) Rýn (něm. Rhein) velká evropská řeka o délce 1230 km, protéká šesti zeměmi – Švýcarskem, Rakouskem, Německem, Francií, Lichtenštejnskem a Nizozemskem.
****)
zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů
zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
20. 5. 2013 v 12:07
P.S. K podstatě Vaší připomínky pane Šrolle: celý náš svět je o změně. Nebýt jí, jsme stále ještě nikoli opicemi, ale pouhými jednoduchými heterotrofními či autotrofními, Bůh ví, jednobuněčnými organismy, nebo něčím ještě mnohem jednodušším. Pravdou je, že jejich nejbližším příbuzným – bakteriím – jsou háčky a čárky úplně ukradené.