Rozpoznat. Zastavit. Pomoci. Průvodce šikanou a kyberšikanou

Šikana, fyzická nebo psychická, stejně tak jako její „online“ podoba (tzv. kyberšikana), patří mezi závažná rizika, která ovlivňují životy dětí, mladých lidí, a mohou zasáhnout alespoň jednou za život každého z nás. Můžeme se ocitnout v roli oběti, svědka nebo dokonce být v blízkosti agresora či jeho pomocníků. Odehrávat se může téměř kdekoli – ve škole, ve sportovním nebo zájmovém kroužku, na táboře, v dětském domově, jiném ústavním zařízení nebo zařízení náhradní rodinné péče. Případně na pracovišti a v online prostředí.

V České republice máme k dispozici řadu dat a průzkumů, které potvrzují, že šikana ani kyberšikana nejsou okrajovým jevem. Samotní žáci ji zmiňují až ve třech čtvrtinách tříd na základních školách a zhruba v každé třetí třídě na školách středních. Osobní zkušenost s kyberšikanou uvádí přibližně každé třetí dítě. Kyberšikanu muselo v uplynulých třech letech řešit asi 21 % základních a 24 % středních škol. Až 67 % mladistvých se navíc někdy samo vnímalo jako oběť kyberšikany (Česká školní inspekce, 2024). Pozitivní zpráva je, že téma postupně přestává být tabu – dřívější tvrzení, že „u nás se to neděje“, je nebezpečný mýtus.

Tato problematika se však netýká jen České republiky, proto na evropské úrovni vzniká nový dokument tzv. Akční plán a strategie v boji proti (kyber)šikaně.

Kyberšikana – definice, právní přesah, důsledky

Kyberšikana je opakované, záměrné a dlouhodobé ubližování s využitím digitálních technologií, při kterém existuje mocenská nerovnováha a oběť se útokům nedokáže účinně bránit. Specifikem online prostředí je domněnka anonymity, rychlost šíření a možnost virálního opakování.

Do útoku se kromě původního agresora mohou zapojovat i tzv. sekundární útočníci („létající opice“) – např. opakovaným sdílením nahrávek nebo přidáváním dehonestujících komentářů. (K. Kopecký et al., 2023).

Kyberšikana často může naplnit také podstatu trestněprávního přesahu – může přejít do vydírání, nebezpečného vyhrožování, pomluvy, sdílení nenávistného nebo diskriminačního obsahu.

To vše může mít závažný dopad na zdraví (jak fyzické, tak duševní), na pocit bezpečí a sociální status oběti. Za nejčastější důsledky můžeme považovat:

  • únava, poruchy spánku, somatické potíže; změna návyků a zvýšené riziko závislostí (alkohol, nadužívání medikace, nadměrné online aktivity včetně hraní)
  • úzkosti, ztráta sebedůvěry, posttraumatické reakce; riziko rozvoje depresí, sociální fobie či sebepoškozování
  • pocit bezmoci, stud a tlak; časté vystavování posměchu a pomluvám
  • zhoršení soustředění a prospěchu, vynechávání docházky
  • izolace/ostrakizace, zhoršení vztahů v kolektivu i doma

S čím může naše příručka pomoci?

Včas reagovat na projevy agrese a násilí
Učí, jak včas odhalit i jednorázové online incidenty a podle jasných kroků je bezpečně utnout, než přerostou v (kyber)šikanu.

Přenést teorii do praxe a sladit prevenci s intervencí
Nabízí konkrétní kroky pro různé role (učitel, rodič, vedení školy, preven­tista), jasné návody pro akutní fázi i postup podpory a ochrany oběti.

Zvýšit povědomí a zapojit všechny aktéry
Definuje jednotný postup, varovné signály a rozdělení odpovědností, aby rodiče, školy i komunity věděli, co dělat od prvního podezření až po vyhodnocení případu.

Příručka je nástrojem ke sjednocení přístupu. Má za cíl podpořit prevenci tak, aby byla dlouhodobá i systematická.

Data ukazují, že školy, které mají v prevenci aktivní přístup, zaznamenávají efektivnější řešení rizikových jevů i chování, kam šikana a kyberšikana může patřit. Příručka tedy neslouží jen pro akutní řešení situace, ale také jako inspirace pro plánování prevence – tím lze snížit výskyt a dopad šikany či kyberšikany. Proto ji doporučujeme provázat s fyzickým školením na školách a v dalších kolektivech, které jsou těmito fenomény ohroženy.

A jaká hlavní témata příručka přináší?

  • Co je kyberšikana: definice, jak ji rozpoznat?
  • Proč je pro děti tak nebezpečná?
  • Mýty o kyberšikaně
  • Varovné signály: co dělat a co nikdy nedělat (jak reagovat)?
  • Případy z praxe
  • Řešení kyberšikany
  • Jak postupovat v různých rolích: jako učitel, sociální pracovník, rodič?
  • Právní přesah: do 15 let, 15-18 let, nad 18 let
  • Základní tipy prevence pro všechny uživatele

Šikana a kyberšikana nejsou „jen“ školní problém nebo problém na internetu – mají dopady na životy našich dětí, mladých lidí i nás všech jako součásti širší společnosti. Vzhledem k rostoucímu významu digitálních technologií i „online“ komunikace se tyto fenomény stávají stále palčivějšími. Tuto příručku jsme připravili jako praktickou oporu: nabízí jasné kroky pro podporu oběti, prevenci i rychlou reakci. Věříme, že vám pomůže – ať už jste učitel, rodič, žák, nebo kdokoli, komu na bezpečném a respektujícím prostředí záleží. Každý z nás může udělat malý krok, který pro někoho třeba znamená velkou změnu.

Příručku je možno si stáhnout zde. Další informace o této aktivitě jsou k dispozici na webové adrese bezpecnyinternet.cz.

Autor:

Zanechte komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.