Kyber trable: vzdělávací hra nejen pro děti

Hrajete rádi Dobble? Jste kamarádi s digitálními technologiemi? Pojďte spojit příjemné s užitečným a zahrajte si naši novou hru, kterou jsme nazvali Kyber trable. Můžete si ji stáhnout v PDF, vytisknout (ideálně na papír s vyšší gramáží), rozstříhat a rovnou začít hrát.

V přiloženém slovníčku najdete pojmenování pro všech 57 použitých symbolů, k nimž jsem vytvořila podrobnější vysvětlení. Ale obrázky si každý hráč může nazvat po svém. Je jedno, zda při hře budete říkat srdce nebo lajk, kalhotky nebo sexting, popelnice nebo spam. Cílem hry je pobavit i ty nejmladší hráče, kterým s přibývajícím věkem rodiče vše postupně vysvětlí. Ať si místo CAPTCHA klidně říkají „ošklivá písmenka“. Časem budou vědět, že se jedná o zkratku tzv. Turingova testu, jenž má za cíl zamezit internetovým robotům odesílat formuláře nebo spamovat diskuzní fóra.

Kyber trable můžete hrát téměř v jakémkoli věku a napříč všemi generacemi. Naším cílem je hravou formou přiblížit nejmladším dětem pojmy z oblasti digitálních technologií a kybernetické bezpečnosti. Starším dětem chceme nabídnout rozšířené informace typu: kde je možné ověřit falešné zprávy, jak si vygenerovat QR kód nebo třeba proč vypínat Bluetooth, když jej zrovna nepoužíváme. Věříme, že i dospělí ve slovníčku najdou nějaké ponaučení či inspiraci. Věděli jste, co vám prozradí označení PEGI, kdo je kybergroomer a že fantomová vibrace má co do činění se závislostí? I senioři si při hraní hry mohou přijít na své a dozvědět se, jak poznají zabezpečené webové stránky, že mají používat antivirový program a k čemu vlastně slouží hashtag.

Kromě obrázků najdete ve hře i logo našeho projektu Bezpečně na netu, v rámci kterého tato edukační hra vznikla, dále logo našeho projektového partnera – Linky bezpečí. Aplikace Tablexia, jež podporuje rozvoj kognitivních schopností, zde též našla své čestné místo. Hlava opičáka Oldy zase reprezentuje oblíbenou knihu ON-LINE ZOO. A v neposlední řadě logo s usmívajícím se mobilem připomene Den bezpečnějšího internetu, jehož koordinátorem je v České republice právě sdružení CZ.NIC. Symboly ve hře ztvárnila naše grafička Aneta Biskupová, která mj. kreslí prostředí hry Tablexia, ale rovněž ilustrovala komiksy „Jak na Internet“ a „Jak na Internet – bezpečně“, jež oba najdete volně ke stažení v naší Edici CZ.NIC.

Podělte se s námi o své kyber trable, resp. o to, co doma s dětmi nejčastěji řešíte ve spojitosti s kyberbezpečností či digitálními technologiemi a my na oplátku třem z vás zašleme naši hru v pěkném papírovém provedení a v pevné krabičce. Pište mi své odpovědi a 31. března budeme losovat. Těším se na vaše příspěvky a přeji příjemnou zábavu.

Autor:

Komentáře (2)

  1. Jitrnice říká:

    Me by se libilo to rozvinout i jako profesionalni produkt nez-li doma neco tisknout, Nechcete zkusit na to zalozit projekt na Startovac.cz nebo jinem crowfundingovem serveru? Klidne bych si to i zakoupil pokud to bude mit nejakou uroven, pripadne si to umim predstavit jako reklamni produkt pro ruzne ICT spolecnosti… Urcite to ma pontecial a hlavne presah do mladsi populace.

    • Michala Radotínská říká:

      Dobrý den, děkujeme za komentář. Hra bude sloužit jako reklamní a osvětový materiál, který máme v plánu rozdávat na vybraných akcích. Verze v pdf vznikla pro pokrytí širšího zájmu ze strany rodičů a dalších příznivců ICT. Pokud bychom změnili naše plány a rozhodli se hru nabídnout ke koupi, budeme o tom informovat prostřednictvím našich komunikačních kanálů. Hezký den.

Zanechte komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..