Každý z nás, kdo má alespoň jednu doménu, už zřejmě ocenil důležitost správně uvedeného e-mailu v databázi CZ.NIC, resp. v záznamech jednotlivých registrátorů. Okamžiků, kdy je správný e-mail důležitý, je celá řada – ať už se jedná o zasílání hesel k transferu, informací o změnách v záznamu nebo třeba o prodlužování domény.
Na e-maily uvedené v databázi odchází jak výzvy k úhradě poplatku s variabilními symboly, částkou atd. od jednotlivých registrátorů, tak informace přímo z CZ.NIC (o tom, že doména expiruje, je vyřazena z DNS, kdy bude zrušena).
E-mail je po mnoho let (konkrétně od roku 1999) povinnou položkou. Přesto se v databázi vyskytují záznamy, které pocházejí z doby před rokem 1999, které e-mail vyplněný neměly a dodnes nemají.
CZ.NIC se za ty roky pokoušel držitele domén, kteří neměli uvedenu žádnou e-mailovou adresu, několikrát kontaktovat. Nutno konstatovat, že většinou bez valného úspěchu. V registru nadále zůstávalo něco přes tisícovku osob, které neměly e-mail uvedený.
Ve druhé polovině roku 2009 jsme se tedy rozhodli pokusit se s tímto problémem „zatočit“ a intenzivně se mu věnovat. Naši zaměstnanci postupně kontaktovali všechny osoby, které jsou v registru aktuálně navázány alespoň na jednu doménu a požádali je, aby si doplnily údaje v naší databázi. Pro nalezení kontaktů použili všechny možné způsoby, zejména pak samotné webové stránky jednotlivých domén a skutečně se jim podařilo se všemi dotčenými spojit.
Kontakt byl realizován telefonicky – v rámci telefonického hovoru byl volaný upozorněn na situaci, byl mu popsán problém i cesta, jakou lze data opravit, a byl požádán o poskytnutí e-mailové adresy, na kterou mu potom byl popis problému (a postup řešení) zaslán ještě písemně se žádostí o potvrzení přijetí zprávy.
Výsledky akce byly průběžně sledovány a ty osoby, které e-maily nedoplnily, jsme kontaktovali opětovně. Některé z nich až čtyřikrát…
Zajímají vás výsledky celé akce, která probíhala průběžně od června až do listopadu 2009? Z celkového počtu 1 085 kontaktů bez e-mailu se nám jich podařilo vyřešit k dnešnímu dni 452. 287 kontaktů si doplnilo údaje. Ostatní nahradili své záznamy u domén jinými (s platnými adresami), případně došlo ke zrušení jejich domén. Vyjádřeno procenty je to celkem něco málo přes 40 procent.
Je to hodně nebo málo? V porovnání s podobnými akcemi v minulosti je to úspěch. Celá akce navíc bude mít ještě nějakou setrvačnost, takže se dá očekávat, že ta čísla ještě mírně vzrostou.
Pokud se ale nad tímto výsledkem zamyslím z opačného úhlu pohledu, zas tak skvělý mi nepřijde. Takřka denně se totiž setkáváme se stížnostmi, resp. dotazy lidí, kteří o svou doménu přišli, aniž by chtěli. Potom posloucháme nářky typu „o ničem jsem nevěděl, nikdo mi nic neřekl, nikdo mne neinformoval a samozřejmě doménu chci a je přece jasné, že kdyby mi někdo dal vědět, tak jsem ji už dávno zaplatil“. Když pak situaci prověřujeme, zjišťujeme, že e-maily uvedené u těchto osob v databázi už dávno neplatí („ten člověk už u nás přece dávno nepracuje“, „tohoto poskytovatele už dávno nemáme a tedy ani e-maily u něj“), poštovní adresa je jiná („samozřejmě, stěhovali jsme se před třemi lety“) a tak dále.
Těch 633 držitelů, které jsme nyní kontaktovali a kteří si údaje nedoplnili, dostalo šanci navíc. Mohli své problémy vyřešit včas, bez hrozby ztráty peněz, zákazníků, domény. Té šance nevyužili, ačkoliv domény vlastní 10 a více let a vsadím se, že zas tak úplně bezcenné pro ně nebudou. A zejména pro ně tedy může být výsledkem celé naší akce zbytečně promarněná šance.
Martin Peterka
Musím říci, že se opravdu staráte a rád bych vám za to poděkoval. Nechával jsem nyní expirovat jednu doménu a přesto jste mi zaslali mail a dokonce i dopis poštou! To mě opravdu mile překvapilo!
Wow a zrovna jste mi kvůli té doméně i volali! Opravdu úžasné služby, díky!!!
Musím uznat, jak bylo uvedeno výše, že způsob informování zákazníků je v tomto ohledu na velmi dobré úrovni. S podobným stylem přístupu jsem se zatím setkal i u .de domén, u jiných však zatím nikoliv (ačkoliv moji zkušenost v globálním měřítku nelze považovat za reprezentativní údaj v rámci celého internetu).
Rovněž mě těší i konzervativní přístup, co se týče domén s diakritikou, stejně tak i velice ochotná 24/7 technická podpora.
Co dodat – s fungováním CZ.NIC jsem momentálně spokojen a doufám, že v podobném duchu bude Vaše práce pokračovat.
Díky za chválu :-) určitě to budu naší zákaznické podpoře tlumočit.
Skutečně se snažíme poctivě kontaktovat každého držitele, jehož doména se dostala do problémů kvůli nezaplacení. Kromě standardně posílaných mailů (na adresy uvedené v registru) vyhledáváme další emailové adresy přímo na webech domén a píšeme na ně ručně. Stejně tak se snažíme kontaktovat držitele telefonicky a samozřejmě posíláme i dopis normální poštou.
Také musím poděkovat. Za loňský rok jsem nechával (vědomě) expirovat několik domén a ke každé mi vždy přišly velmi čitelně formulované e-maily, následně papírový dopis a k některým jste mi i zavolali.
Před třemi lety byla správa domény .cz peklo, raději jsem registroval .com a .net domény. Nyní jsem nadmíru spokojen.