Přínosné a ostudné používání QR kódů

V opojení z příchodu nové technologie se QR kódy množí jako mravenci veřejným prostorem. Jejich použití ale zatím plní víceméně propagační status, kterým se inzerent snaží říci, že je “moderní”. Zoufale špatné použití ve většině případů přináší inzerentovi spíše ostudu a uživatelům zklamání. Proč a jak toto mraveniště použít, aby přineslo co největší užitek?

Proč vlastně?

QR kód jako můstek mezi hmotnou realitou a virtuálním světem může urychlit a zjednodušit některé úkony, které nám jinak zaberou spoustu času. Přesto si musíme uvědomit, že jeho použití vyžaduje od uživatele poměrně namáhavou operaci – vyndat telefon > najít příslušnou aplikaci > zaostřit > sejmout > načíst obsah (web, adresu, kontakt). Je tedy neoptimalizovaný web se stejnou, nebo mírně rozšířenou informací z plakátu to, co chtěl uživatel za tuto námahu vidět?

QR kód by měl nabídnout přidanou hodnotu, kterou uživatele potěší a zkrátí mu cestu k vašemu cíli. Před použitím QR kódu je tedy dobré si položit otázky: “Jaký je můj cíl? Jak k němu QR kód ulehčí cestu? Co z toho bude uživatel mít?” Odpověď: “Přepis průměrné webové adresy” to pravděpodobně nebude.

Přidaná hodnota QR kódu může spočívat především v napojení na aplikace a další funkce zařízení, do kterých by nám zadávání trvalo delší dobu, než jednodušší focení.

QR


Pár příkladů, kdy je QR kód k užitku:

QR platba – české banky na podzim 2012 přistoupily na společný protokol QR kódu obsahujícího veškeré platební informace. V kombinaci s bankovní aplikací se tak jedná o poměrně účinný nástroj jak se vyhnout nepříjemnostem při chybném přepisu čísla účtu, variabilního symbolu a dalších náležitostí.

QR platba se zatím používá především na faktury, velký potenciál má například u darů pro neziskové organizace, kde zkrácení doby mezi vyplněním a odesláním platby zmenšuje šanci, že si to dárce rozmyslí.

Napojení na sociální sítě – likování oblíbeného klubu, nebo restaurace bude s QR kódem rozhodně kratší, než dlouhé dohledávání podniku na Facebooku nebo jiných sítích. Navíc nehrozí, že si stránku spletete s jiným stejnojmenným podnikem.

Událost v kalendáři – mnoho lidí si fotí plakáty v dopravních prostředcích a na ulici, aby si akci zapamatovalo. Málokdy vás zajímají další informace o interpretovi, jako místo, čas a cena. Dobře umístěný QR kód může obsahovat událost do kalendáře, kterou si uživatel rovnou uloží. Variantou může být unikátní stránka akce, kde kromě uložení do kalendáře mohou být další možnosti interakce, jako sdílení, koupě lístků a více informací o akci.

Kontakt – asi nejznámější a nejpraktičtější možností je uložit do QR kódu kontakt. Pěkně vyplněná vizitka včetně telefonů, emailu, webu a adresy, potěší zkrácením přepisování do telefonu.

Wifi nastavení – u složitě zabezpečených sítí ušetří čas správné nastavení zařízení, které se vejde do jednoho zaostření fotoaparátem. Vhodné do kaváren, zaměstnání, hotelů atd.

Rozšíření informací – pokud jsme si neodbytně jistí, že uživatel stojí o rozšíření informací o daném produktu, exponátu, památce…, pomocí svého smartphonu nebo tabletu, měli bychom stále myslet na přidanou hodnotu, kterou uživatel za skenování získá. Obyčejný text, který by se jinak vešel na papír A4 z vašeho QR kódu udělá pouze privilegovanou záležitost, pro majitele smartphonů. Na odkazu by měl uživatel nejlépe nalézt pěkně optimalizovaný obsah pro čtení v mobilních zařízeních, přidané fotky, videa nebo audio nahrávky, které by se zkrátka nedali na místě QR kódu prezentovat. Možnost nějaké další interakce z QR kódu udělá spíš užitečnou věc, než techno-machrovinku.

Adresa a geolokace – pro rychlou navigaci v mapě také ukrátí čas zdlouhavé zadávání adresy. Zadávat nemusíte jen adresu, ale i GPS souřadnice, takže můžete odkazovat i do odlehlejších míst světa.

Jak na to

Na generování QR kódů naleznete spoustu služeb. Má nejoblíbenější pro svou jednoduchost a komplexnost je tato http://zxing.appspot.com/generator/. Pak už zbývá držet se následujících rad.

Místo
Ujistěte se, že místo na kterém se chystáte QR kód použít odpovídá předpokládaným činnostem spojeným s jeho používáním.

– Tedy kód je ve výšce a vzdálenosti vhodné k fotografování, na stropě či u země ho nikdo snímat nebude.
– Pokud QR kód obsahuje odkaz musí na místě být také signál. Vagon metra povětšinou není to místo.
– Na místě je dost světla pro snímání, v šeru tanečního klubu nikdo kód nesejme.
– Dostatečný klid a nehybnost kódu jsou podmínkou dobrého užití. Eskalátory, tramvaje a jiné dopravní prostředky jeho užití naprosto znemožňují.
– Jeho snímáním nikoho neohrozíte. Na billboardech u dálnice, zadních dveřích kamionu, střed rušné ulice atd.

Velikost a tvar
Minimální doporučená velikost kódu je 3×3 cm. Tehdy si můžete být jistí, že jej opravdu všichni oskenují. Stále ale platí, že čím větší, tím lepší. Myslete také na to, že čím více informací kód obsahuje, tím je složitější a tím větší velikost si zaslouží.

Díky až 30 % samokorektivní schopnosti QR kódu je možné s jeho tvarem a barevností všelijak zacházet. Je ale dobré mít na paměti, že na standardní černý QR kód jsou již uživatelé zvyklí a tak to s jeho úpravami nepřehánět.

Pokud už QR kód používáte, dejte mu raději náležité místo a důležitost, než ho zastrčit někde v pozadí či patičce.

Co se stane, až…

Tím, že je QR kód trochu jako dvířka do jiného světa, je dobré uživatele připravit na to, co se stane po jeho naskenování. QR kódu tak uděláte malou reklamu, blýsknete se, že nejste trendoví grafici, co strčí kód všude a navíc ubezpečíte uživatele, že na něj nečeká žádná nepříjemnost. Stačí jedna věta.

Odkazy, jednoduchost a proměnlivost
Jak již bylo řečeno, složitost a tudíž čitelnost QR kódu závisí na velikosti jeho obsahu. Pokud chcete odkazovat na delší internetové adresy, vyplatí se použít některý ze zkracovačů. Předtím se ale ubezpečte o trvanlivosti takto zkrácených adres, protože některé zkracovače po nějaké době odkazy mažou.

Využít se dají i různé formy přesměrování dynamických adres. Buď si to uděláte sami, nebo k tomu využijete některou z placených služeb. Výhodou pak jsou především statistiky o používání a jednoduchá správa jednotlivých kódů.

Vybrané služby: www.tagomobile.com, www.smartytags.com.

Jak opravdu ne

Bohužel špatných použití QR kódu se kolem nás vyskytuje opravdu valná většina. Částečně to bude tím, že časté zadání grafikovi na tiskovinu zní: “A nezapomeňte tam dát ty černý čtverečky, to je teď moderní, to mají všichni.” Díky čemuž pak vznikají obskurní plakáty s kódy na eskalátorech, tramvajích, malým čtverečkem u země nebo na billboardech u dálnice.

Ještě horší varianta je, pokud odměna za naskenování je nulová nebo odfláknutá a z celého použití tak čiší spoléhání se na technologii, která zachrání špatné zpracování. Pro inspiraci a pobavení, kam kódy opravdu neumisťovat, doporučuji www.wtfqrcodes.com.

Jeden příklad mizerného použití za všechny
Po Jizerských horách byly rozmístěny na rozcestníky kódy s odkazem na přepis báječné knihy Miloslava Nevrlého o historii jednotlivých míst. Po naskenování, které musíte provést zdvižením telefonu nad hlavu, se vám objeví ošklivý od kraje do kraje displeje nalitý text, který by se vešel na půl A4ky. Špatné pokrytí hor signálem snad netřeba zmiňovat. Člověku se pak vkrádá otázka, proč místo poměrně drahé plechové cedulky nezvolili nějakou formu informační cedule, která by byla přístupná všem, bez rozdílu telefonu.

Jak by mohlo vypadat ideální použití? Poutavý text o Stammelově kříži by mohl být napsaný na standardní cedulce A4 doplněný QR kódem ve výšce hrudi s popiskem “Objevujte, ukládejte a sdílejte zajímavá místa Jizerských hor ve vašem telefonu.” Po jeho načtení by se objevil pěkný mobilní web s tlačítky k Uložení místa do mapy, Uložení textu do záložky na později, Sdílení místa s přáteli a samozřejmě nejdůležitější Seznam dalších takto popsaných míst a popisem kudy k nim. Všechny tyto úkony můžeme označit za přínosné cíle, jejichž provádění pomocí telefonu by trvalo několik minut, které nám QR kód zkrátí.

Dobrý plod, zlý plevel
Ačkoli jsem byl dlouhou dobu ke QR kódům velmi skeptický a nesnášenlivý, především pro jejich nadužívání, dá se najít několik velmi praktických využití. Důležitá je jen prvotní úvaha, zda kód potřebuji k praktickému ulehčení uživatelovi cesty, nebo k dosažení společenského statusu. Takové použití je spíš trapné, dělá ostudu a zabírá místo sdělení, které by mohlo být daleko užitečnější. Vždy proto myslete na přidanou hodnotu, kterou by měl kód nést oproti obyčejnému odkazu. Doufám, že se bude jeho použití racionalizovat a že se brzy objeví další praktická využití.

Článek byl inspirován konferencí pořádanou Mediářem.

Jakub Rumler

Autor:

Komentáře (3)

  1. qr říká:

    1. QR kódy nejsou žádná novinka a ještě dřív byly např. BeeTagy (velmi podobná technologie)
    2. jejich použití vždy vázlo, vázne a v současné podobě i váznout bude
    3. je to líbivé (na někoho to působí high-tech), ale užitečnost/přidaná hodnota je minimální
    4. tak, jak jsou, nepřežijí – jestliže se hodně používají je to jen známka toho, že ti, co je umisťují jsou ve svém oboru ignoranti (a dělají jen to, co ostatní ignoranti).

  2. Jiří Průša říká:

    Díky moc za pěkný článek, se kterým naprosto souhlasím. Špatných aplikací QR kódu je opravdu poměrně dost, moji pozornost upoutala snaha islandské pošty být „in“ a vydat známky v podobě QR kódu (viz. http://www.collectors-club-of-great-britain.co.uk/Stamps-and-Coins/News/Iceland-Post-combines-photos-and-QR-codes/_ch28_nw210). Přiznávám, že ani na několikátý pokus se mi nepodařilo známku naskenovat a to i když byla nová, v případě, že na ni dá poštovní úředník razítko raději ani nemluvit. QR kód je pak nečitelný úplně, bohužel na to asi nikdo nemyslel a důležité bylo být první zemí na světě, která bude mít QR známky.

  3. Tibor říká:

    Nepředpokládám masivní rozšíření používání QR kódů. Mohu však konstatovat, že v současnosti tiskneme 80% vizitek s QR kódem (barevným s logem) a QR platby se také slušně ujaly. Poslední horkou novinkou je QR kontakt vhodný do podpisu v emailu nebo v kontaktech na webu. http://www.razitkacentrum.cz/qrkodskontaktem.html

Zanechte komentář