Ve svém příspěvku o slučování kontaktů jsem se víceméně okrajově zmínil o akci, kterou jsme ke konci roku rozjeli a která měla za cíl zkvalitnit data o držitelích domén. Teď nastal čas, abych se k celé akci vrátil. O co tedy šlo?
Rozhodli jsme se, že se pokusíme pozitivně motivovat držitele domén k tomu, aby si ověřili své údaje v registru. Jako nástroj jsme zvolili existující řešení – ověření kontaktu pomocí procedury vstupu do mojeID, resp. pomocí procesu v rámci verifikace dat, při kterém kontakt provede u CZ.NIC stejnou sadu ověření jako v případě vstupu do mojeID, ale zůstává u konkrétního registrátora.
Celý proces ověření (pro ty z vás, kteří ho ještě neznají) je poměrně jednoduchý – na e-mailovou adresu uvedenou u kontaktu pošleme ověřovací e-mail, na telefonní číslo potom SMS zprávu a na poštovní adresu dopis. V každé z těchto zpráv je část kódu, který zákazník vyplní a jejich kompletací je ověřen.
Pokud jde o motivaci k tomuto procesu, zvolili jsme postup, který se osvědčil u mnoha našich partnerů – rozdávání dárků :). Rozhodli jsme se, že každému ověřenému kontaktu pošleme jako pozornost flash disk a navíc každému tisícímu dáme dárek větší – iPad.
Celá akce probíhala v průběhu prosince minulého roku a končila v první polovině ledna. A jaké byly výsledky? Ze strany držitelů domén jsme se setkali s veskrze pozitivními reakcemi a do ukončení akce se nám podařilo ověřit více než 8 000 držitelů domén. Vzhledem ke krátkému času, ve kterém akce probíhala, to můžeme považovat za úspěch.
A dvě dobré zprávy na závěr. Vzhledem k výsledkům jsme se rozhodli v celé akci pokračovat i v letošním roce – pokud jste se tedy nezapojili v prosinci, máte šanci teď. Dejte si do pořádku svá data a zapojte se do akce, čeká vás potom dárek od CZ.NIC.
Ale aby to nebylo jen o dárku – z našeho pohledu má celá kampaň mnohem důležitější aspekty. Věříme, že pokud si každý držitel domény najde chvilku času a zkontroluje si svá data (případně je opraví) vyhne se problémům, které ho mohou potkat a které bohužel některé držitele potkávají – dozví se například včas, že má doménu prodloužit, budeme schopni ho kontaktovat v případě problémů, bude mít jednoduchou (nebo rozhodně jednodušší) cestu při ověřování případných změn atd. Kromě toho – jako další bonus – nabízíme uživatelům mojeID využívat aplikaci Doménový prohlížeč, kde může získat přehled o všech svých doménách napříč jednotlivými registrátory a jednoduše provést některé operace, které CZ.NIC umožňuje (blokace domén, skrytí údajů u kontaktu).
A ta druhá dobrá zpráva? Rozhodli jsme, že dárkem odměníme i ty držitele, kteří si své údaje ověřili od ledna do vyhlášení nového kola akce – takže pokud jste ověření provedli „zadarmo“, bez vidiny dárku, můžete se i přes to na flash disk těšit :).
Setkali s veskrze pozitivními reakcemi? Aha, tak to Vám asi mou reakci nikdo nevyřídil. Já jsem technické podpoře říkal, že jsem velmi šokován, že NIC rozesílá spam. Problém je totiž v monopolním postavení NICu – nelze odejít jinam, protože NIC je pro cz monopolní, nelze podat stížnost na ÚOOÚ, protože NIC není komerční subjekt a nelze maily ani blokovat, protože technické maily dostávat potřebuji. Ach jo.