Dnes si povíme, k čemu můžete využít blokaci v registru a jak na to, abyste zablokovali a odblokovali jednoduše.
U své domény, kontaktu, sady klíčů nebo jmenných serverů můžete blokovat buď převod k jinému registrátorovi nebo provedení jakýchkoli změn. Blokaci provádí vždy jen osoba, která je k takovému kroku oprávněná, to znamená, že zablokovat doménu může pouze její držitel či administrativní kontakt, zablokovat sadu klíčů nebo jmenných serverů může zase jen technický kontakt. Je také dobré vědět, že blokace se nijak netýkají provozu objektu, jen zabrání změnám údajů.
Nejčastěji si držitelé chtějí blokovat doménu, aby měli jistotu, že případný pokus o manipulaci s doménou bez jejich souhlasu není možný, i kdyby se například neoprávněná osoba dostala do jejich e-mailové schránky. Při blokaci domény proti všem změnám nelze totiž provést změnu držitele, administrativního kontaktu, sady klíčů, jmenných serverů a ani registrátora domény. Současně je však vhodné zablokovat i kontakt držitele, případně administrativní kontakt.
Techničtí správci, kteří se Vám o doménu starají, s oblibou využívají blokací jmenných serverů a sady klíčů, aby nedošlo například k nechtěnému smazání důležitých dat. Pokud dojde k zablokování všech změn u těchto objektů, pak nelze měnit kromě registrátora také technický kontakt, avšak stále lze celou sadu jmenných serverů či klíčů nahradit.
Je také možné zablokovat samotný kontakt. V případě zablokování proti všem změnám pak nepůjde u takového kontaktu měnit žádné údaje.
Doménu lze zablokovat dvěma způsoby:
1. Uživatelé validovaného účtu mojeID, který je u domény přiřazený jako držitel či administrativní kontakt, mohou doménu blokovat online pomocí doménového prohlížeče. Validaci, při níž uživatel účtu prokáže svou totožnost, považujeme pro účely blokace a odblokování domény za dostatečnou. Více informací o této možnosti získáte na www.domenovyprohlizec.cz.
2. Pro domény, k nimž je přiřazen běžný kontakt, je třeba vygenerovat žádost, ověřit ji a zvoleným způsobem doručit zpět k nám. Akceptujeme úředně ověřený či elektronický podpis nebo odeslání pomocí datové schránky se zapnutou identifikací.
Formulář k vygenerování žádosti o blokaci najdete zde. V prvních dvou kolonkách, požadavek a typ objektu, zvolíte způsob blokace a objekt, který chcete zablokovat – doménu, kontakt, sadu jmenných serverů, nebo sadů klíčů. V dalším políčku zadáte identifikátor. U domény je to doménové jméno ve tvaru domena.cz, u ostatních objektů najdete identifikátor ve výpisu objektu v registru whois hned na prvním místě. Nakonec si vyberete způsob potvrzení žádosti – elektronicky, datovou schránkou, nebo úředně. Potvrdíte formulář, systém Vám vygeneruje žádost, tu ověříte a pošlete nám. Na stejné adrese a stejným postupem si vygenerujete žádost o odblokování.
Blokace domény ale neznamená, že ji nelze smazat, pokud ji náhodou zapomenete prodloužit. Proto dříve, než o blokaci požádáte, zkontrolujte a aktualizujte své kontaktní údaje v registru. Adresa, e-mail, případně i telefon by měly být funkční a používané oprávněnou osobou. Budou vám na ně stále docházet důležité zprávy o stavu domény, tedy o expiraci, vyřazení z DNS a plánovaném zrušení.
Kontrola údajů před blokací domény Vám ušetří čas. Žádost o odblokování můžete sice podat hned následující den po zablokování, ovšem ověřování totožnosti nelze obejít, i když žádosti následují hned po sobě. Pokud tedy nemáte k dispozici datovou schránku nebo elektronický podpis, je třeba projít znovu ověřovacím a doručovacím procesem.
Když od Vás obdržíme žádost, zjišťujeme, zda ji podepsala oprávněná osoba, kterou musíme jednoznačně identifikovat. Kontaktní a identifikační údaje by tedy před blokaci měly být úplné a odpovídat současnému stavu.