Registrace domény aneb Na co si dát pozor

Výborně! Dostali jste skvělý nápad – vaše nová služba nebo zboží budou prostě jedinečné. Nikdo jiný je zatím nenabízí. Takže teď už je jen správně pojmenovat a vymyslet, jak je dostat k zákazníkům.

S pojmenováním vašeho výrobku, služby nebo společnosti a jejich propagací, která se určitě bude odehrávat i v prostředí Internetu, úzce souvisí i volba vhodného jména domény a jeho registrace a také dodržení pár jednoduchých kroků, aby se vše podařilo tak, jak má. Tak jako byste nechtěli, aby autorství nebo ochranná známka produktu připadly někomu jinému, stejně tak určitě budete chtít být majitelem zaregistrované domény. Pojďme si shrnout na co si dát pozor:

1. je naprosto pochopitelné, že z toho, že jste vymysleli úžasný produkt/službu a jeho trefné pojmenování máte ohromnou radost. Přesto však ovládněte svoji touhu se s ním chlubit a také objednávat tisky a potisky nejrůznějších materiálů a předmětů, natáčení reklamních spotů či výrobu bannerů, a to přinejmenším do té doby, než máte zaregistrovanou doménu, případně tedy založenou společnost (nebo jinou organizaci, pro prospěšné aktivity můžete třeba zakládat spolek).

2. za úvahu může stát také případná ochrana názvu vašeho produktu, služby či společnosti ochrannou známkou či ochrana vašeho nápadu jiným vhodným způsobem v závislosti na jeho povaze (např. patent, užitný vzor…). S žádostí o radu se obracejte na advokáty či patentové zástupce, informace naleznete též na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví. Nenechte se zlákat nabídkami, často doprovázenými rovnou výzvou k úhradě, které vám přijdou e-mailem nebo poštou po vzniku společnosti. Český Úřad průmyslového vlastnictví před nimi na svých stránkách varuje a informace pravidelně aktualizuje, na mezinárodní úrovni činí totéž Světová organizace duševního vlastnictví – WIPO.

Zdroj: www.upv.cz

3. pokud si registrujete doménu, obracejte se na subjekt, kterému důvěřujete, který znáte, případně který si prověříte. Sdružení CZ.NIC, které spravuje rejstřík domén druhé úrovně (to je třeba „dobradomena.cz“), které jsou registrovány pod českou národní doménou .cz, , nabízí na svých stránkách seznam subjektů, registrátorů, kteří s ním mají uzavřenou smlouvu a nabízejí registrace domén. Pochopitelně, a je to samozřejmé, se ale může stát, že se žádostí o registraci domény oslovíte někoho ze svého okolí, protože „počítačům rozumí“.

Ujasněte si proto, co vlastně chcete, ujistěte se, že víte, co bude zahrnovat platba (kromě domény budete totiž potřebovat také prostor, kde bude umístěna vaše prezentace, tedy hosting) a důkladně si přečtěte obchodní podmínky nebo smlouvu (ano, to nebývá zrovna zábavná část, ale nepodceňujte ji). Pokud v nich něčemu nerozumíte, nebojte se svého dodavatele zeptat. Nejspíše totiž nebudete v postavení spotřebitele, hledí se na Vás jako na profesionála a nepožíváte tak automaticky ochrany slabší strany.

Splnění předchozího se vám bude ale obtížněji dařit, pokud za vás doménu registruje např. kamarád či někdo, kdo už pro vás něco dělá, např. grafické studio, ale na vaše jméno, jméno vaší společnosti. Ideální stav samozřejmě je, pokud, než provede registraci, vás seznámí s tím, kde tak hodlá učinit a poskytne vám detailní informace o smluvním vztahu, do kterého vlastně jeho prostřednictvím hodláte vstoupit.

Ještě o něco horší je pro vás varianta, pokud ji registruje za vás, ale ne na vás, ale na sebe, protože „aby to bylo jednodušší…všechno za Tebe vyřídím a vždycky Ti dám vědět, když bude něco potřeba, to se vždycky domluvíme“. Tuhle variantu určitě nelze doporučit. Doména, která nese jméno vaší společnosti, zboží nebo služby nebo dokonce jméno vaše, by měla patřit jen a jen vám. Nepodezírejme hned vašeho kamaráda či dodavatele jiných služeb z nekalých úmyslů, ale stačí nešťastná náhoda a vaše, totiž vlastně ne vaše doména, se stane např. součástí dědického či insolvenčního řízení. Nepříjemné může být i prosté ukončení činnosti takového prostředníka, o kterém se dozvíte až v okamžiku, kdy doména přestane fungovat, odstěhování kamaráda na druhý konec světa nebo jen to, že přestane používat kontaktní údaje, které do vaší, totiž jeho domény uvedl. Věřte, že mnoho toho v takovém případě nezmůžete anebo vás to bude stát poměrně dost námahy, taky finančních prostředků, a s rychlým vyřízením příliš nepočítejte (a aktualizací vašeho webu tím pádem taky ne).

Ohlídejte si proto důkladně, že registrace domény, ať už ji máte pro podnikání nebo pro jiné aktivity, bude provedena na vás a zkontrolujte si, že se to tak opravdu stalo. Spolehlivým zdrojem pro ověření je databáze whois na stránkách CZ.NIC, kde si po zadání názvu domény jednoduše ověříte, kdo je jejím držitelem – a měli byste to být právě vy, případně Vaše společnost (doména pak ostatně vstupuje i do jejího majetku). Pokud vám chce Váš kamarád pomoci, tohle určitě pochopí. K registrované doméně je možné zadat více informací a kontaktů, než jen držitele. Proto není problém, aby na něj byl veden kontakt např. v podobě e-mailu pro notifikaci u kontaktu držitele nebo aby byl uveden jako administrativní kontakt.

Zdroj: www.nic.cz

Autor:

Zanechte komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.