Podívej se, kde co máme na Internetu, a udělej nám v tom pořádek…

Takové zadání dostal nově přijatý zaměstnanec menší firmy. Když se na nás obrátil, přiznal hned v úvodu, že doménami se ještě nikdy nezabýval. Potřebuje vědět, kde co najde, jak zjistí, co je na koho psané, co se komu platí a kdo může měnit údaje, které budou zřejmě zastaralé.

Prezentace firmy na Internetu totiž nevzniká najednou a většinou se na ní v průběhu času podílí více různých subjektů. Mohou to být poskytovatelé využívaného redakčního systému, webhostingová společnost, nasmlouvaní programátoři nebo grafici, zaměstnanci firmy, ale také kamarádi, příbuzní nebo známí.

Ti všichni postupně cosi zařídí, cosi udělají, někdy nedotáhnou a v určité fázi se majitel dozví, že nejlepším řešením jsou nové stránky na nové doméně. Staré tak necháme, někdo něco někam přesměruje, něco máme na Seznamu, něco u poptávek, něco registroval ten „šikovný student“, co už na něj nemáme kontakty a tak dále. Jednoduše řečeno, pomalu, ale jistě krystalizuje v té opakující se neurčitosti nutnost získat v tom přehled. V prvním plánu tedy zjistit, kolik máme domén a kde a s kým můžeme řešit to, co s nimi potřebujeme provést. Protože na doméně web stojí a padá.

Zaúkolovaná osoba, pokud zrovna není v oboru profesionálem, má o zábavu postaráno. Jak se v tom vyznat a hlavně – kde začít?

Úplně nejdřív prohledejte Internet. Zadejte do vyhledávání jméno své firmy a podívejte se, jaké údaje jsou o ní zveřejňované. Pokud firma v průběhu své existence změnila název nebo majitel zpočátku podnikal jako OSVČ pod svým jménem, vyhledejte je také. Dobrou službu vykoná i dlouho používaná firemní e-mailová adresa, zadejte ji do Googlu v uvozovkách, tak, abyste nevyhledávali její jednotlivé segmenty. Své domény zřejmě najdete, protože součástí webu bývá pravidelně i jeho zveřejnění ve firemních databázích a katalozích.

Aktuální informace o doménách si pak vyhledáte u nás v registru. Název domény zadávejte pouze ve tvaru domena.cz, bez http:// nebo www. Zobrazí se se vám evidované údaje, u nichž si můžete rozkliknout jednotlivé kontakty. Je důležité, aby údaje byly funkční a aktuální, zejména e-mailové adresy, na které dostáváte upozornění o stavu domény. Má do nich přístup oprávněná osoba? Jsou v provozu? Jsou jejich majitelé stále v kontaktu s firmou? Pokud to tak není, změňte je pomocí příslušného registrátora uvedeného u kontaktu. Další významnou položkou je datum expirace – do tohoto dne je vaše doména zaplacena. Chcete-li ji prodloužit, udělá to opět určený registrátor.

To, že si údaje můžete kdykoli zkontrolovat u nás, je dobré vědět. Snadno totiž vznikne situace, kdy si je držitel domény jistý, že má doménu prodlouženou a údaje v pořádku, ale z nějakého důvodu se tato informace do registru nedostala. Stačí k tomu chybný variabilní symbol při platbě, příliš důsledný spamfilter, nebo překážka neznámo kde v řetězci mezičlánků, které se nakupily mezi držitelem domény a registrátorem. Ne každý držitel totiž ví, že si může od registrátora vyžádat podklady k platbě sám, i když registraci zařizoval někdo jiný. Nebo to, že usnadnit si placení za doménu lze jednorázovým prodloužením na delší období, než jeden rok. Pokud plánujete provozovat svůj web delší dobu, je to docela praktické.

Když máte údaje v pořádku a domény prodloužené, můžete je uspořádat přehledněji. Každý registrátor má svůj systém komunikace, mnohdy umožňuje správu údajů nebo prodloužení přes systém, do kterého se jednoduše přihlásíte. Domény i kontakty si k němu můžete převést kdykoli a převod je bezplatný. Se stávajícím registrátorem nic neřešíte, o převod požádáte vybraného registrátora a postupujete podle jeho pokynů. Bude-li po Vás při tom chtít i ověření totožnosti, akceptujte to. Taková identifikace chrání práva držitele.

Praktickou pomůckou, jak mít ve svých doménách přehled, je náš projekt Doménový prohlížeč. V čem vám může pomoci si přečtěte v našem starším blogpostu.

Autor:

Komentáře (4)

  1. NN říká:

    „Úplně nejdřív prohledejte Internet.. “ Co to proboha radite za nesmysly? Zaprve, pokud neni dana osoba profesional, tak tam nema co delat. Firemni ICT dokumentace Vam asi take nic nerika. Prvni co si zjistim, je zamkzrejme prideleny blok verejnynch adres v RIPE.

  2. JJ říká:

    Bacha, ajťák zvedl hlavu plnou mastných vlasů a vyblil komentář :D :D

  3. Tomáš Hetmer říká:

    Mám radu. Věnujte se radši výhradně správě .cz zóny, přestaňte zneužívat svého monopolního postavení k financování stupidních vedlejších aktivit jako výroba hardwaru a psaní dementních článků, které nikoho nezajímají. To si dělejte ve svém soukromém čase, ne z peněz, které mají jít do DNS. Pokud příjem téhle firmy přesahuje náklady na provoz těch šesti serverů, tak snižte ceny! Na deset korun za doménu třeba. Už teď jste dražší než .com.

    Škoda, že to řídí lidi, kteří jsou buď z přesvědčení silní etatisti a proto tráví den vymýšlením blbin jako mojeID a nebo jim jde jen o osobní prospěch a expanzi na úkor všeho (je potřeba zachovat ten náš nic! ještě by někdo došel na to, že na provoz zóny stačí v reálu tři admini!).

    Vyhodil bych vás všechny a zónu spravoval sám. Případně bych to dal outsourcoval verisignu a i tak by to bylo ve finále za 50kč/rok/doména.

Zanechte komentář