Komunikujeme se sdružením CZ.NIC přes datovou schránku aneb Jak na validaci účtu mojeID či další žádosti

Pro validaci účtu mojeID je od 1. května tohoto roku možné použít datovou schránku.

Postup je pak následující:

  • Po přihlášení do svého účtu na stránce https://mojeid.cz žadatel zkontroluje, zda zadaná adresa odpovídá trvalému pobytu či sídlu společnosti v OR, případně je třeba údaje aktualizovat.
  • V záložce Nastavení si tlačítkem Žádat o validaci vygenerujete .pdf formulář žádosti, více informací o validaci naleznete také zde: https://www.mojeid.cz/cs/podpora/dalsidotazy/#validace-uctu.
  • oprávněná osoba (tedy nikoli administrátor, fiktivní ani pověřená osoba) se zaškrtnutou položkou Přidat jméno odesílatele zašle žádost o validaci do naší datové schránky označené h4axdn8.
  • V případě žádosti právnické osoby probíhá z naší strany kontrola, zda oprávněná osoba může samostatně jednat za organizaci.
  • Po kontrole je validace schválena a žadatel dostává potvrzovací e-mail.

Jak zapnout identifikaci odesílatele v datové schránce

Při odesílání z https://mojedatovaschranka.cz:

 Při vytváření zprávy rozbalíte menu Pomocné údaje a a v něm zvolíte Přidat jméno odesílatele.

Při odesíláni z aplikace Datovka:

datovka_02

 

Stejným způsobem je také možné požádat o zaslání hesla pro transfer domény či kontaktu, ale i žádosti o blokace, o odblokování, zrušení přihlášení pomocí OTP či autentikátoru. Příslušný formulář nám zasílá opět pouze oprávněná osoba se zaškrtnutým přidáním jména odesílatele, čím zajistí jeho identifikací.

Jak řešit datovou schránkou žádost o převod kontaktu z registru do mojeid se změnou údajů?

Držitelé domén se zastaralými či neplatnými kontakty mohou pro opravu údajů také využít speciální formulář, kterým je možné požádat o převedení kontaktu z registru domén do systému mojeID, přičemž zároveň dojde k opravě údajů. Tento převod je ale možné provést pouze s kontakty, jejichž identifikátor neobsahuje nepovolené znaky (jako je podtržítko či dvojtečka).

Pokud je formát identifikátoru v kontaktu možné přesunout do systému mojeID, lze příslušný formulář vygenerovat při prohlížení domény ve WHOIS. Vedle identifikátoru kontaktu najdete ikonku mojeID, po najetí myší na ikonku zvolíte Založit mojeID se změnou údajů.

datovka_03

Dříve bylo možné tento formulář zasílat pouze s úředně ověřeným podpisem. Ten je nutný pro kontrolu dat zapisovaných do registru. Bohužel elektronické certifikáty nemusí obsahovat kromě jména žadatele a jeho e-mailové adresy další údaje a pro ověření totožnosti žadatele je v tomto případě nelze použít.

Nově je možné tuto žádost také řešit přes datovou schránku s následujícím postupem:

  • držitel datové schránky si přes formuláře na této adrese požádá o zaslání Výpisu údajů z registru obyvatel, ten je pak zdarma doručen do jeho datové schránky
  • ve výpisu z registru obyvatel ponechá jméno a příjmení, datum narození, trvalý pobyt
  • následně žadatel odešle žádost o převod kontaktu a výpis údaju z registru obyvatel do naší datové schránky. Při změně údajů tak máme potvrzenu jejich správnost
  • žádost je zpracována a žadatel je o změně informován automatickou zprávou

(Aktualizováno: 18. května 2021)

Autor:

Komentáře (5)

  1. Filip Jirsák říká:

    Předpokládám správně, že pro validaci účtu přes datovou schránku je nutné mít povolené odesílání poštovních datových zpráv a že zpráva je ze strany provozovatele ISDS zpoplatněna?

  2. Petr Peterka říká:

    Pro validaci toto nepotřebujete, pdf validační soubor nám zašlete jako přílohu zprávy.

  3. Honza říká:

    Dobrý den,

    chtělo by to aktualizovat, protože datová schránka má nové rozhraní a políčko identifikace odesílatele chybí. Zaškrtnul jsem PŘIDAT JMÉNO ODESÍLATELE, ale nejsem si jistý, zda je to to správné tlačítko.

Napsat komentář: Petr Peterka Zrušit odpověď na komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..