Datovka pro desktop = řada novinek

Laboratoře CZ.NIC se věnují projektu Datové schránky (DS) už od jeho samotného začátku. Postupně se v CZ.NIC zrodilo hned několik knihoven a aplikací, které umožňují práci s DS na běžných operačních systémech (OS) jako je Windows, Mac OS X či Linux. Datovka existuje pro mobilní platformy Android a iOS. Tento článek je však zaměřen pouze na nejnovější verzi desktopové Datovky.

Nová Datovka 4.0.1 (dále jen Datovka 4) je multiplatformní desktopová aplikace pro přístup k DS, která plně nahrazuje starší Datovku napsanou v jazyce Python. Datovka 4 je napsaná v jazyce C/C++ s využitím frameworku Qt. Sjednocuje grafické rozhraní pro Windows, Linux a OS X a podporuje stejnou funkcionalitu jako stará Datovka včetně všech používaných metod autentizace. Uživatelské rozhraní aplikace se velice podobá běžným poštovním klientům (např. ThunderBird). V Datovce 4 je možné stahovat a číst zprávy, odesílat zprávy, kontrolovat jejich integritu, exportovat doručenky i celé zprávy, exportovat přehled korespondence za určité časové období, vyhledávat datové schránky, atd. Jádrem Datovky 4 je volně šiřitelná knihovna libisds, jejíž autorem je Petr Písař.

Proč jsme se rozhodli pro přepis staré Datovky v Pythonu do Qt? Především pro problémy spojené s distribucí a instalací Pythonu pro Windows. Knihovna Qt dovoluje vytvořit grafické uživatelské rozhraní, jehož vzhled se příliš neliší mezi podporovanými OS. Qt navíc dovoluje programování přenositelných vícevláknových aplikací. Použití staticky typovaného jazyka jako je C++ dovoluje odhalit chyby již v době překladu programu. Domníváme se, ze se celkově zlepší přenositelnost, udržovatelnost i testovatelnost této aplikace.

Předností Datovky 4 je hned několik. Především rychlejší stahování a odesílání zpráv, stahování zpráv běží na pozadí aplikace v samostatném vlákně, takže neblokuje další práci s Datovkou. V seznamu zpráv je ikonou zobrazováno, zda již byly přílohy staženy či nikoliv. Jednotlivým zprávám je také možné uživatelem přiřazovat stav jejich vyřizování. Zlepšila se i celková kvalita vizuálních prvků aplikace.

Jak tedy Datovka 4 vlastně vypadá? Grafické rozhraní Datovky 4 se příliš neodlišuje od staré Datovky. Ovládání aplikace zůstalo stejné jako v původní Datovce. Šlo především o to, aby si stávající uživatelé nemuseli zvykat na nové uspořádání záložek a tlačítek. Snímky obou aplikací můžete najít na jejich stránkách.

Jak je to tedy se vzájemnou kompatibilitou obou verzí? V aktuální verzi je Datovka 4 plně kompatibilní ze starou Datovkou. Veškeré nastavení Datovky 4 se automaticky promítne do nastavení Datovky 4. Stejně tak veškeré účty a jejich databázové soubory se zprávami jsou automaticky načteny Datovkou 4. Zpětná kompatibilita nastavení a databází Datovky 4 však již nemusí být korektně akceptována starou Datovkou. Je to důsledek toho, že se stará Datovka nebude již dále vyvíjet a její podpora v blízké době skončí. V případě, že se rozhodnete vyzkoušet Datovku 4 na datech a nastaveních ze staré Datovky, důrazně doporučujeme si nejprve tyto data někam předem zálohovat (veškeré databázové soubory jednotlivých účtů a konfigurační soubor dsgui.conf), než spustíte Datovku 4. Doporučujeme si před instalací Datovky 4 také přečíst pokyny a informace na stránkách projektu.

Jsou nějaké plány do budoucnosti? Ano, máme v plánu Datovku 4 neustále vylepšovat. V nejbližší době chceme aplikaci rozšířit například o možnost zobrazování zbývajícího kreditu pro odesílání poštovních datových zpráv, umožnit odesílání komerčních zpráv dotovaných z jiné datové schránky, přidat pole pro zadání textových komentářů k odesílané zprávě (bude přiloženo formou textového souboru do přílohy), odeslání kopie zprávy na specifikovanou e-mailovou adresu či vylepšený export korespondence. Zásadním vylepšením pak bude možnost rozdělit databázi na více částí například podle roku, kvartálu či dokonce měsíce, abychom zrychlili manipulaci a načítání velkého počtu zpráv.

Jsme velice potěšeni, že si Datovka našla své příznivce. Doufáme, že tomu tak bude i v případě nejnovější verze. Na vylepšování aplikace samozřejmě budeme nadále pracovat a o nových verzích vás budeme průběžně informovat na stránkách Laboratoří CZ.NIC. Stejně tak budeme rádi, když se nám jako uživatelé Datovky ozvete a dáte nám vědět o případných problémech s aplikací nebo Vašich nápadech na její další vylepšení.

Martin Straka a Karel Slaný

Autor:

Komentáře (44)

  1. Vlastimir Nulák říká:

    Dobrý den, děkuji za uvedení nové verze Datovky. Bude k ní taktéž uvedena přenosná (portable) verze jako u předchozích vydání? Děkuji

  2. Martin Straka říká:

    Dobrý den, ano, přenosnou verzi v nejbližší době také uvedeme.

  3. Jiří Schöpp říká:

    Dobrý den, aplikace Datovka je super, jen bych potřeboval přenést uložené zprávy z PC na nový Mac. Je taková možnost? Děkuji

  4. Stanislav Kolarik říká:

    Nova Datovka 4 je super, jen bych potreboval poradit s nastavenim ukladani pouzitych adres. Ve stare Datovce se kazda adresa prijemce automaticky ulozila do adresare, v nove verzi nam to nefunguje a pracne musime znovu vyhledavat prijemce. Dekuji za radu

  5. Martin Straka říká:

    Dobrý den,

    ano, o tomto problému již víme a je opraven. V dalším vydání Datovky 4 bude oprava zahrnuta.

  6. Petr Vejsada říká:

    Feature request ;-) – podpora (polo)automatického přerazítkovávání zpráv. Libisds to, myslím, umí. Příklad: vybrat všechny zprávy, u nichž vyprší platnost podepisujícího certifikátu za X či méně dnů. Klik->přerazítkovat->hotovo. Byla by to velká pomoc. Díky za zamyšlení se nad prioritami ;-).

  7. Martin Straka říká:

    Dobrý den, ověříme, jestli je tato funkce realizovatelná a pokud ano, zapracujeme do Datovky.

  8. Petr Vejsada říká:

    díky moc, vidím, že už je to založeno v gitu, IMO je ta nutnost přerazítkovávání velkou bolestí datových schránek a pokud se na to zapomene, je problém.

  9. Jan Potáček říká:

    Jak přetáhnu data vč. nastavení z verze 421 do 423 ? Adr. ..\.dsgui jsem dal k programu zkopíroval k programu a po spuštění nové verze je vyžadováno přihlášení k DS.
    Používám ver. portable.

  10. Martin Straka říká:

    Dobrý den.

    u přenosné verze stačí zkopírovat celý obsah adresáře .dsgui do nové verze. V každém případě si ale někam zálohujte starou verzi i s daty, pro případ, že se něco během procesu nepodaří.

    Jinak z popisu není jasné o jaký problém se jedná, jestli došlo k zapomenutí hesla, aplikace není schopna přečíst nastavení, nebo neumí najít databáze s uloženými zprávami.

    Pokud se jedná o nějaký problém, prosím postupujte podle doporučení pro hlášení chyb na stránce https://labs.nic.cz/cs/nova-datovka.html . Řešit případný problém v této diskusi je pro nás velmi nevhodné z důvodu omezených možností tohoto komunikačního kanálu. Děkuji.

  11. Jan Potáček říká:

    OK, testnu a popíši na uvedeném odkazu, jakmile „se k tomu dostanu“.

  12. Marcel Dauth říká:

    Dobrý den,

    mám problém s připojením Datovky 4.3.0 k Datové schránce (pomocí certifikátu), kdy mi program hlásí „Připojení k datové schránce selhalo! ISDS vrací: Security problem“.
    Kontroloval jsem nastavení firewallu (správně nastaveno), proxy nepoužívám, heslo k certifikátu také správné, tak už nevím, kde je zakopaný pes. Poradíte mi?

    Škoda, že neexistuje možnost kontaktování autorů přímo z programu a musím takto složitým způsobem komunikovat nefunkčnost; naposledy se mi datovka připojila ke schránce 23.3.2015, od té doby musím prostřednictvím prohlížeče.

    • Martin Straka říká:

      Dobrý den,

      pravděpodobně máte certifikát v jiném formátu, něž vyžaduje Datovka 4. Datovka vyžaduje formát PEM včetně privátního klíče nebo DER. Jelikož je tato problematika poněkud složitější, navrhují další komunikaci na toto téma přes emailovou adresu datove-schranky@labs.nic.cz . Zde můžeme řešit věci podrobněji. Prosím, můžete nás kontaktovat s dotazem přes uvedenou adresu. Děkuji.

  13. Martin Straka říká:

    Prosba: Máte-li nějaký dotazy, připomínky, reporty chyb či náměty na vylepšení Datovky, prosím, využívejte komunikační kanál k tomu určený, tj. emailovou adresu: datove-schranky@labs.nic.cz . Děkujeme za pochopení.

  14. Lukáš Jurečka říká:

    Dobrý den,
    je možné stáhnout do Datovky i zprávy, které jsou v datovém trezoru?
    Děkuji za odpověď předem.

    • Martin Straka říká:

      Ano. Aplikace automaticky stahuje seznam zpráv, které jsou uloženy na serveru, tedy i v Datovém trezoru, a ukládá je do lokální databáze, pokud tam již nejsou.

  15. Michael říká:

    Dobrý den, přecházím z dříve používaného SW na zprávu datovek a to z paginu do Outlooku od společnosti AutoCont. Je možné nějak přetáhnout historii přijatých a odeslaných datových zpráv z paginu v Outlooku do Datovka 4?

    • Ing. Hušák Vladimir říká:

      To Michael: Jestli používáte MS Outlook konektor verzi 2.3.1.0, a zatím jste to nevyřešil, tak mi napište na husak zavinac martintransport tecka cz a poradím Vám jak to hromadně naimportovat.

  16. Martin Straka říká:

    Dobrý den,

    momentálně nemáme nástroj na konverzi zpráv z jiných aplikací. Teoreticky by se to dalo vyřešit tak, že zprávy v aplikaci od Autocontu vyexportujete/uložíte do zfo souborů (pokud to jde). Pak si založíte účet v Datovce a zfo soubory importujete do databáze.

  17. Karel Tinka říká:

    Dobrý den, vůbec se mi nedaří přihlášení z OSX programem datovka 4.3 do DS.
    Postupně jsem snižoval způsob přihlášení až na „obyčejné“ jméno a heslo.
    Aplikace hlásí „Chyba autentizace“. Přes web nebo iOS se do DS přihlásím bez problémů.
    V nastavení DS přístup pro jiné externí aplikace mám povolený.

    • Martin Straka říká:

      Dobrý den,

      je možné, že tou dobou zrovna probíhala odstávka a údržba systému ISDS. Také doporučuji aktualizovat na nejnovější verzi 4.5.3. Verze 4.3 je velice zastaralá. Pro další komunikaci prosím využívejte komunikační kanál k tomu určený, tj. e-mailovou adresu: datove-schranky@labs.nic.cz. Toto diskuzní fórum neslouží k hlášení a řešení problémů s aplikací. Děkujeme za pochopení.

  18. Martin Štěřík říká:

    Dobrý den,
    promazal jsem starší zprávy vč. příloh a velikost databázových souborů se nijak nezměnila. Něco jako „údržbu“ databáze jsem v menu nenašel. Je možno promazáním nepotřebných zpráv zmenšit datovou náročnost databáze?
    Děkuji

    • Martin Straka říká:

      Dobrý den,

      údržbu databáze automaticky nevoláme. Tuto akci přidáme v dalším vydání.

  19. David Ondrejkovič říká:

    Dobrý den, v linuxové verzi nefunguje částečně čeština – složky v levém panelu jsou v angličtině. Screenshot zašlu – pokud mi napíšete kam.

    • Vilém Sládek říká:

      Dobrý den a děkujeme za upozornění. Prosím Vás, informovat můžete kolegy na adrese datove-schranky@labs.nic.cz. S pozdravem, Vilém Sládek, CZ.NIC

  20. Martin Štěřík říká:

    Dobrý den, v nové verzi 4.6.1 jsem funkci „údržba databáze“ nezaznamenal, plánujete přidání této funkce v další verzi? Děkuji

    • Martin Straka říká:

      Dobrý den,

      verze 4.6.1 zahrnuje především nutné opravy chyb, které komplikovaly život některým uživatelům. Údržbu databáze zařadíme do některého většího vydání v blízké době. Omlouváme se a děkujeme za pochopení.

  21. Zbyněk Křivánek říká:

    Dobrý den,

    je možné používat datovku pro více DS?

    děkuji

    • Martin Straka říká:

      Dobrý den,

      ano, v Datovce můžete založit tolik účtů, kolik potřebujete (nebo kolik máte DS). Datovka toto nijak nelimituje.

  22. jiři říká:

    DObrý den,
    proč mi najednou že při otevření datovky vyskočí okno s vytvořením nového účtu a když tu možnost zruším , datovka je prázdná zmizely přijaté a odeslané…?:( díky

    • Martin Straka říká:

      Dobrý den,

      s řešením tohoto problému se prosím obraťte na na emailovou adresu: datove-schranky@labs.nic.cz. Diskuze k tomuto článku nepředstavuje vhodné prostředí k řešení tohoto problému. Děkujeme za pochopení.

  23. Radek říká:

    Dobrý den.

    Datovka je velmi dobrý program.
    Ale co vněm postrádám je možnost tisku celé datové zprávy.
    Mohla by tato poměrně rozšířená funkce byt do aplikace doplněna ???

    • Martin Straka říká:

      Dobrý den,

      děkujeme za podnět. Pokusíme se tuto funkci časem doplnit.

  24. Václav Tezner říká:

    Zdravím,
    1) původně jsem neměl nastaveno kompletní stahování, mohu následně po stažení hlaviček hromadně stáhnout i přílohy všech (označených?) zpráv? Po jedné to je opravdu zdlouhavé.
    2) k DS má přístup vice osob, může každá na svém PC mít kompletní DS nebo už jen ty, které zatím nebyly staženy Datovkou jiné oprávněné osoby?

    • Martin Straka říká:

      Dobrý den,

      1. Ano, můžete. Bude ale aplikováno pouze na zprávy, které nejsou straší 90ti dnů a pořád leží na serveru ISDS.
      2. Všechny osoby, pokud mají stejná oprávnění stahovat a číst zprávy, budou mít po synchronizaci všechny zprávy jako ostatní, kromě těch, co již byly na serveru ISDS smazány. Kompletní zprávy si musí dotahat ručně nebo skrze 1. bod výše.

      V případě další dotazů, se prosím obraťte na na e-mailovou adresu: datove-schranky@labs.nic.cz. Diskuze k tomuto článku nepředstavuje vhodné prostředí k řešení tohoto problému. Děkujeme za pochopení.

  25. PavelK říká:

    Dobrý den, dá se někde najít kompletní průvodce/nastavení Datovky? Chtěl bych to nainstalovat, ale mám z toho trochu obavy, abych se někde nezasekl… děkuji

  26. Tomáš Salava říká:

    Dobrý den,
    požívám na Windows 10 Datovku verze 4.8.0. při prvním spuštění bylo vše korektní, ale již po druhém spuštění mi zmizelo podokno se zobrazení detailu zprávy a nenašel jsem, kde by se dalo opět zviditellnit.
    Můžete mi, prosím poradit, jak opětovně toto podokno zobrazím?

    Předem děkuji.

    • Martin Straka říká:

      Dobrý den,

      pravděpodobně se okno s detailem zprávy z neznámého důvodu přitisklo k levému okraji sousedícího se seznamem účtů. Mělo by jít myší najít místo na hraně mezi seznamem účtů a místem, kde mělo být okno s detailem zprávy. Kurzor myši by se měl na středu hrany změnit na symbol „změny velikosti okna“ a pak se pokuste myší odtáhnout okno s přílohami doprava (na střed okna aplikace). Tím by se mělo okno s detailem zprávy zobrazit. Pokud to nepomůže, obraťte se na e-mailovou adresu: datove-schranky@labs.nic.cz. Diskuze k tomuto článku nepředstavuje vhodné prostředí k řešení tohoto problému. Děkujeme za pochopení.

  27. auro říká:

    Která poslední verze je schopná chodit pod WinXP. Nové verze mají problém s kernelem.

    • Martin Straka říká:

      Dobrý den,

      poslední funkční verze pro Windows XP je 4.7.1.

  28. Daniel říká:

    Dobrý den, datovka je skvělá, jen jsem nenašel velice důležitou funkci: Automaticky spustit datovku po otevření Windows, pravděpodobně tam není, bude určitě více těch kteří si počitač na noc vypínají a ráno datovku otevřít zapomenou.

    • Vilém Sládek říká:

      Dobrý den a děkujeme za komentář.

      Prosím, obraťte se s touto připomínkou přímo na kolegy vývojáře. Jejich e-mailová adresa je datove-schranky@labs.nic.cz.

      Děkujeme.

      Vilém Sládek

Napsat komentář: auro Zrušit odpověď na komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..