Jak se děti podílely na vývoji hry Tablexia

Jak jinak vyvíjet aplikaci určenou dětem, než tím, že jí dáte do jejich rukou hned na začátku? To jsme udělali právě se hrou Tablexia, abychom ji v průběhu vývoje mohli přizpůsobovat potřebám malých hráčů. Skloubit jsme tak museli jak to, aby aplikace byla srozumitelná, snadno ovladatelná a užitečná, tak i to, aby byla atraktivní a zábavná.

Tablexia_blogpost

V dětských rukách

Jakmile jsme měli první verzi her v tabletech, dali jsme ji vyzkoušet dětem našich kolegů a známých a sledovali jsme, jak se jim s aplikací zachází. Soustředili jsme se na to, jestli se v aplikaci dokáží bez pomoci zorientovat, zda jsou pro ně pravidla her srozumitelná a jestli je jejich ovládání intuitivní a snadné. Na základě tohoto testování jsme například mnohokrát předělávali ovládání hry Pronásledování, ve které děti přesouváním a otáčením dílků skládají mapu. Trvalo to, ale nakonec jsme našli takový způsob, se kterým děti problémy nemají, nebo se ho velmi rychle naučí. A vypozorovali jsme také zajímavý fakt, a sice že tento způsob ovládání zase mnohem méně vyhovuje dospělým.

Údaje k nezaplacení

Další fáze testování proběhla na dvou různých školách s dětmi s dyslexií a také v DYS-centru Praha, a to v rámci projektu pro děti s dyslexií na druhém stupni základní školy. K těmto testováním jsme se odhodlali až na podzim minulého roku, kdy jsme připravovali finální podobu aplikace a mohli jsme se spolehnout na její funkčnost. Z testování v DYS-centru jsme získali dlouhodobá herní data od dětí v různých časových intervalech, která jsme z jednorázových testování na školách neměli.

Stejně jako první tak i druhá fáze nám přinesla další připomínky od dětí k funkčnosti a podobě aplikace a navíc také užitečná kvantitativní data. Ta jsme získali prostřednictvím samotné aplikace a z výsledků dotazníků, které nám děti vyplnily.

Aplikace totiž sbírá údaje o uživatelích, výsledcích konkrétních her, počtu jejich odehrání a mapuje, kde děti ve hrách chybují. Na základě toho jsme nejprve optimalizovali nastavení jednotlivých úrovní a odměňování dětí za výsledky ve hrách. Také jsme díky těmto datům zjistili, že například u hry Bankovní loupež děti zásadně nečtou zadání a pak jsou velmi překvapené, že nevědí, co mají dělat. Proto jsme se rozhodli důležitost čtení instrukcí více zdůraznit. Hru však zvládaly i mladší děti poměrně snadno, což pro účely tréninku není optimální. V současné době proto kromě nových her pracujeme i na nové, mnohem těžší a zábavnější verzi Bankovní loupeže, která bude plná chytáků.

Není nad dětskou upřímnost

Reakce dětí na aplikaci jsme dostávali jak přímo, tak i v anonymních odpovědích v dotaznících a byly vesměs nadšené. Těšily se, až si hru budou moci stáhnout do svých tabletů. V jednom dotazníku jsme ale našli i následující komentář: „Tuhle hru bych si nestáh ani kdybych byl v posledním tažení!“ Zkrátka se nemůžeme pochopitelně zalíbit všem, ale ocenili jsme, že jsou k nám děti upřímné.

Neradi bychom ale zapomněli na testery, kteří zkoušením aplikace na všechny možné i nemožné způsoby strávili nejvíce času. Především se jedná o celý náš tým, ale hlavně naše rodiny, přátelé a známí, kteří Tablexii pravděpodobně nemohou už ani vidět. Náš programátor Václav se svěřil, že už nemůže hrát stolní společenskou hru Carcassone, protože mu barvami příliš připomíná prostředí Tablexie. Připravujeme ale nové hry, takže testování Tablexie rozhodně nekončí. Už v dubnu vyrazíme do škol s pracovními verzemi našich dvou nových her a doufáme, že se dětem budou také líbit.

Karolína Rybářová, Andrea Šíchová

Autor:

Komentáře (1)

  1. Ladislav Lhotka říká:

    Ten obrázek je přesně jako z Rumcajse. :-)

Zanechte komentář