Je email mrtvý?

Nedávno vystoupil v Hyde Parku na ČT24 Luis Suarez, ovšem nikoliv útočník FC Liverpool, ale, jak pravil moderátor, vizionář ve službách IBM. Jeho vize je v kostce tato: zahodit email a pro veškerou komunikaci používat sociální sítě. Jsem dalek toho, abych panu Suarezovi takový systém rozmlouval, pokud mu (zatím) funguje, těžko však mohu souhlasit s tím, když je prezentován jako obecný návod pro širokou veřejnost.

Stinné stránky sociálních sítí jsou již dostatečně známé. Pomineme-li ty, které si uživatelé sami způsobují svým neopatrným chováním, nejvážnějším problémem je fakt, že se profily osob a skupin, jakož i veškerá jejich komunikace, soustřeďují v rukou provozovatele sociální sítě. Ten pak z těchto dat může zajisté těžit informace pro různé účely, v lepším případě komerční. Email je naproti tomu stále velmi distribuovaná služba a každý její uživatel má možnost, aspoň principiálně, rozhodovat o tom, komu svá data a texty poskytne.

Zdá se však, že pro mnoho uživatelů se email stává docela obtížným břemenem, a tak snáze podléhají představě, že v silu sociální sítě jim bude líp. Možná si řeknete: no jasně, spam. Já si ale myslím, že běžný spam je docela dobře řešitelná záležitost a pro průměrného uživatele představuje jen okrajový problém.

Mnohem větším uměním je vyrovnat se s tím, co zbude po odfiltrování spamu, tedy se zprávami, které lze v podstatě považovat za legitimní. Znám řadu lidí, třeba i jinak dobře organizovaných, kteří s sebou jako kouli na noze táhnou inbox zvíci tisíců zpráv. Podle svého naturelu se tím pak zbytečně stresují anebo nereagují ani na důležité maily (případně obojí).

Dostupné technologie jim s tím bohužel příliš nepomohou. Běžní mailoví klienti typu GUI jsou zbytnělé kusy softwaru, které při práci s opravdu velkými mailovými archivy buď rovnou kolabují anebo se nesnesitelně zpomalí. Nástroje pro klasifikaci zpráv, vyhledávání apod. také obvykle nejsou na úrovni doby. Je charakteristické, že uživatelsky nejpříjemnější a technologicky nejpokročilejší jsou zase centralizované služby typu GMail. Jiné alternativy, jako je například projekt Notmuch, jsou stále v počátcích a pro řadového uživatele jen obtížně použitelné.

Otázka, jíž je nadepsán tento příspěvek, je možná sugestivní a odpověď je zatím naštěstí záporná. Zatím… Nejde snad tolik o mail jako takový, ale o princip distribuované aplikace, kterou nemá nikdo konkrétní plně v rukou. Mně se do sila nechce.

Ladislav Lhotka

Autor:

Komentáře (9)

  1. Pindal říká:

    Nemyslím, že řešením je Notmuch. Řešit se má příčina a ne následek. Aneb opravdu musím dostávat 12000 mailů měsíčně a mít archivovány milióny zpráv?

  2. Tomáš Jančík říká:

    ono to nebude tak snadné, když i pro registraci na sociální síť je obvykle nějaký ten email potřeba :)

  3. paladin říká:

    resenim je mutt, ten funguje paradne i na archivech, kde GUI veci kolabuji kvuli velikosti

  4. maker říká:

    By mě zajímalo v čem jsou sociální sítě lepší než email? Já vidím jen ty stinné stránky.

  5. Ladislav Lhotka říká:

    @maker: Řekl bych, že tím, že se přes ně zatím moc nevede pracovní komunikace, neotravují zákazníci atd. Když začínaly mobily, tak to bylo taky fajn, protože moje číslo znal jen ten, komu jsem ho řekl.

  6. Ladislav Lhotka říká:

    @Pindal: Někomu holt nic jiného nezbývá, než se s tím objemem zpráv nějak vyrovnat. Ne každý má tu kliku jako Donald Knuth, že se bez mailu obejde.
    Pokud jde o notmuch, mám v něm kompletní archiv od roku 2001 (~150K zpráv) a pořád drží. :-)

  7. Jan Štourač říká:

    Já mám teda pocit, že chápu, co měl ten pán na mysli. Jde o to, že v blízké době přijdou soc. sítě distribuované podobně jako mohou být distribuované jabberovské servery – viz Diaspora, která prozatím bohužel poměrně utichla. Firmy prostě nasadí vlastní server se službou využívající současné populární sociální prvky a jejich data tak nebudou procházet přes servery třetích stran. Je jasné, že na něčem takovým už dávno v IBM pracují, pokud vlastně už dávno něco takovýho neprodavaj, nevím v jejich produktech nemám moc přehled. To asi důvod, proč to tak vidí ten pan vizionář… A popravdě přestože v současné době rovněž preferuji k pracovní komunikaci především email, rozhodně se těším na dobu, kdy to bude mít víc těch sociálních prvků, snad nebudu nakonec příliš zklamanej :)

  8. Ladislav Lhotka říká:

    @Jan Štourač: Ty firmy se o účastníky perou, takže koncentrace je asi přirozený jev. Já proti sociálním sítím nic nemám, ale stejně nevidím, že by nějak zásadně řešily hlavní problémy emailu, jako je např. anonymita uživatelů. Emailu by v tomto ohledu pomohlo větší rozšíření PGP, ale to taky už nevidím moc reálně.

  9. libor říká:

    Dobrý den je my 11 let prosím vás pěkně můžete my poslat jednu sms?

    Je to na nový Počítač SMS ve tvaru

    GURU MUJDAR na číslo 9030920 CENA SMS JE 20 KČ

    děkuji moc Libor

Zanechte komentář