Informační superdálnice nebo porno?

Informační server Živě.cz ve svém článku Konec internetové pornografie v Čechách tvrdí o webových službách typu Facebook a o internetu obecně, že „podstatnou část těchto transformovaných, nebo zcela nově vzniknuvších informací představuje porno – pornografický multimediální obsah“. A není to jen záležitost tohoto článku, je to klasické klišé, které je možné slyšet z různých stran. Je ale skutečnost opravdu taková? Co tedy nejčastěji najdete na českém internetu resp. českém webu? Budou to ta zmiňovaná spousta porna nebo hodnotné informační zdroje?

V rámci průzkumu mezi weby s adresou obsahující .cz jsme loni náhodně vybrali jeden tisíc domén a prozkoumali je (obsah webu byl hodnocen reálným člověkem), abychom se pokusili tyto otázky zodpovědět. Hledače senzací musím ale zklamat a výše uvedené klišé vyvrátit. Ukázalo se, že český internet je přece jen spíše tou informační superdálnicí; že je prakticky celý tvořen „webovými prezentacemi“, tedy stránkami jednotlivců, firem či institucí. Porno tvoří pouze zanedbatelnou část, která je navíc ještě menší než jsou celosvětové odhady, viz následující graf (čísla jsou pouze za domény, na kterých nějaká webová stránka byla – 85 % ze všech).

Jelikož máme v plánu průzkum opakovat, uvidíme zda se situace změní, případně jestli budeme moci vyvrátit nějaké další „zažité“ tvrzení.

PT

Autor:

Komentáře (5)

  1. Lukáš Nevosád říká:

    Jiste, je to vec metodiky. Pokud byste analyzovali misto domen sitovy traffic, treba by vam to vyslo uplne opacne… Chci tim naznacit, ze domena!=informace na internetu.

  2. Martin Kopta říká:

    Myslíte, že lze typologií obsahu českých domén vyvrátit názor, že podstatnou část obsahu služeb, jako je Facebook, tvoří pornografie? :-o

    Pokud necháme stranou nejasný pojem „podstatná část“, pak se zkusme zamyslet nad tím, jestli třeba byť i jen jedno procento domén s pornografií nemůže tvořit větší podíl obsahu webu než jakékoli jiné jedno procento domén, např. firemní prezentace. Firemní prezentace, osobní stránky a podobné typy webů obvykle netvoří rozsáhlý obsah, pornoweby naopak. Také tu vycházíte z premisy, že lze vytvořit vypovídající vzorek z domén druhé úrovně pod doménou .cz, což myslím s ohledem na pornografii nemusí být úplně šťastné (co poddomény, co český obsah na jiných doménách).

    Pak bychom se mohli podívat na „podstatnou část“ i jinýma očima. Uživateli internetu může být vcelku lhostejné, kolik procent čeho na webu je. Důležitější se může jevit, kolik procent svého času kterému typu obsahu chce věnovat. Celkově tedy může být na webu porna zanedbatelné množství, ale uživatelé s ním mohou trávit podstatnou část času, pročež se jim může jevit, jakoby i tvořilo podstatnou část obsahu obecně. Tenhle pohled je myslím podstatnější než vámi dodaná statistika.

    A nakonec se pojďme vrátit k pojmu „podstatná část“. Jedno procento webů nebo i méně může být podstatnou částí, pokud zanechá výraznější dojem, než by se z velikosti podílu dalo usuzovat. S ohledem na pornografii lze říci, že může být hlavně v mužské populaci hybnou silou pro přijímání a osvojování si technologických novinek. A to právě s ohledem na motivaci a zanechaný dojem v myslích uživatelů — ale to už je jen můj pocit. ;-)

  3. Pavel Tuma říká:

    V puvodnim clanku je to tvrzeni o pornu obecne pro internet a Facebook je jen priklad. Nicmene urcite je mozne, ze porno bude tvorit vice v pripade, secteme-li objem dat, ktery tvori. Prece jen v teto branzi je pouzivani multimedii a datove narocnejsich aplikaci (online video, streaming apod.) mnohem dale nez jinde.

    Mozna ale opravdu nejlepsim meritkem bude ten dojem. Tam si ovsem troufam tvrdit, ze vetsina uzivatelu tento dojem „ze internet obsahuje spoustu porna“ mit nebude. Kolik si pamatujete adres porno stranek v porovnani s ostatnimi strankami? Kolikrat jste se dostal na porno stranky, i kdyz jste hledal neco jineho? Uz mi dokonce prijde, ze v tom spamu, co clovek dostava, zacina byt vice leku, levneho software, hubnuti, zarucenych vyher a strycku z Nigerie nez zvetsenych penisu a vetsiho libida :) A to zarucuje, ze pokud porno clovek nehleda, samovolne se s nim vetsinou nesetka.

  4. Yuhů říká:

    My jsme to i na Seznamu počítali, protože si děláme analýzu, kolik stránek v našem vyhledávacím indexu je rozpoznáno jako porno. Jasně že to nepočítáme na domény (to ani nejde), ale na URL. Přesné číslo si nepamatuju, ale bylo to fakt mnohem víc než 0,4 %. Takže dávám za pravdu Martinovi Koptovi.

  5. Ondřej Surý říká:

    2 Martin Kopta: Dovolím si s vámi polemizovat. Kolega Tůma nevyvrací původní článek, ale vztahuje hypotézu z původního článku nad vzorkem českých domén, a následně ji falzifikuje. A myslím, že je v jeho příspěvku dostatečně jasně definován vzorek, se kterým následně pracuje (náhodně vybraný vzorek doménových jmen).

    Můžeme polemizovat, co každý vnímáme pod pojmem „český internet“ nebo „český web“, ale jistě chápete, že pokud se na svět internetu podíváme z pohledu doménového registru, tak na tento pojem budeme nahlížet optikou doménových jmen.

    V podstatě to samé platí pro Yuhů.

Napsat komentář: Lukáš Nevosád Zrušit odpověď na komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..