Jak je to s dotazy na domény s diakritikou?

V průběhu diskusí, které se na téma IDN v doméně .CZ na různých místech odehrávají, jsme narazili na dva argumenty týkající se smysluplnosti použití diakritiky při zadávání doménového jména do prohlížeče. První názor je ten, že dnes jsou všichni zvyklí zadávat URL bez diakritiky a ani reklama (např. v rádiu), kde se domény vyslovují „česky“ nikoho nezmate. Proti tomu stojí tvrzení, že žádný provozovatel webu dnes vlastně neví, o kolik potenciálních návštěvníků přijde díky tomu, že název zadají s diakritikou a následně se stránka nezobrazí. Připadalo mi zajímavé (a relativně jednoduché) tento problém zanalyzovat. Tady je – výsledek posuďte sami ;-)
Zde je deset nejhledanějších domén, zadávaných s diakritikou – výběr je za dva pracovní dny (48 hodin) a nejsou v něm započteny dotazy na doménu http://háčkyčárky.cz.

Seznam je ve tvaru doména – počet dotazů :

  1. Slunečnice.cz – 621
  2. Spolužáci.cz – 329
  3. Práce.cz – 251
  4. Slovník.cz – 204
  5. Volný.cz – 179
  6. Lidé.cz – 171
  7. Líbímseti.cz – 112
  8. Spolužaci.cz – 99
  9. Alík.cz – 92
  10. Líbimseti.cz – 84

Celkově představovaly všechny dotazy s diakritikou o něco málo více než jednu setinu procenta ze všech položených dotazů…

Martin Peterka

Autor:

Komentáře (9)

  1. Pavel Soldán říká:

    a určitě hledali původní stránky bez diakritiky. Takže? Nechejme diakritiku jako zpoplatněný alias ;)

  2. zputnik říká:

    To Pavel Soldán: Souhlasím, zpoplatněný alias je řešením a přijatelným kompromisem.

  3. Dan říká:

    Výsledek tohoto článku vidím spíše jako důsledek toho, že provozovatelé webů masírují vjemy uživatelů logy typu živě.cz, slunečnice.cz – tj. vzorek v tomto článku hledal původní stránku bez diakritiky, pouze si zapamatovali logo a hledali podle něj.

    Podle mne velmi pěkná ukázka, co případné zavedení IDN může přinést – velmi vysoké náklady pro provozovatele webů v případech, kdy nebudou vlastnit IDN verzi své domény (viz. slunecnice.cz). Co když Slunečnice nebude vlastnit slunečnice.cz? Bude dále propagovat v logu diakritickou verzi? Nebo bude muset investovat do změny grafiky a dalších prvků, aby nebudovalo značku konkurenci? Obrovské náklady.

    Jsem jednoznačně PROTI IDN.

  4. Petr Komárek říká:

    Alias na slunecnice.cz? Z jakého důvodu by nemohla doménu získat některá z firem SLUNEČNICE, s.r.o., založené 1992 či 1997. Btw. doména byla registrovaná „až“ 1998.
    Uvědomujete si, že domény IDN mohou chtít lidé či firmy, kteří doménu svého názvu mít nemohou a jsou ze zcela jiných oborů?

  5. Pavel Soldán říká:

    to Petr Komárek: neuvědomujeme… soldan.cz je obsazená a o soldán.cz nemám zájem, protože bude docházet k tomu, že kdo bude hledat soldán.cz vyťuká soldan.cz a bude se divit, že nenašel to co hledal.

    Lepší navyknout na pavel-soldan.cz než si registrovat diakritiku…

    … Vy asi budete mít nejméně nestranný pohled, což? ;)

  6. kato říká:

    Zajimalo by me, kde jste nabral ty udaje o poctech.
    Odkud ty cisla berete?Diky

  7. Martin Peterka říká:

    Je to počítáno z dotazů na autoritativní nameservery pro doménu .cz

  8. Ondřej Fryc říká:

    to Petr Komárek. Uvědomujeme si, jaký bordel by tím vznikl, a právě proto se toho bojíme :)

    Další argumenty už mnohokrát zazněly: matení uživatelů, rizika znehodnocení investic, cybersquatting, typosquatting s feedy atd.

    To Martin Peterka: díky za statistiku. Užitečná věc.

  9. Ken říká:

    Jak říkal náš profesor na informatiku „Piste bez hacku a carek“ a on tak nejen psal, ale i mluvil :D

Napsat komentář: Pavel Soldán Zrušit odpověď na komentář

Všechny údaje jsou povinné. E-mail nebude zobrazen.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..